Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Uddannelse for filmkomponister i Esbjerg

Oprettet:
Beskrivelse:

Vestjysk Musikkonservatorium har oprettet landets eneste uddannelse i filmmusik. Det er en mulighed komponist Peter Due har savnet. "Danmark er kendt som filmland, og filmmusik er noget af det man rent faktisk kan leve af som komponist. Det undrer mig at uddannelsesmulighederne ikke er bedre," siger han. 

Af Malene Wichmann 

På Vestjysk Musikkonservatorium er der fra september tre stk. 'stud. filmkomponist' i gang på landets første og eneste uddannelse i filmmusik. 
"Det er oplagt med en dansk uddannelse," mener rektor Axel Momme. 
"Idéen kom fra en studerende der spurgte om ikke han kunne få filmmusik som speciale. Nu undrer det mig at vi ikke er kommet på det noget før. Det har bare ikke været inde i konservatoriernes tankegang." 
Axel Momme mener at filmmusik længe er blevet opfattet som noget der lå længere nede i hierarkiet end anden musik. 
"Men sådan tænker vi ikke i Esbjerg," understreger den vestjyske rektor. 

Hvorfor ingen film-uddannelse? 
Peter Due debuterede fra Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums komponistklasse i april i år. Til hans debutkoncert var der blandt andet animationsfilm på programmet. 
Da det ikke var muligt at specialisere sig i filmmusik i Danmark, tog han turen over Atlanten til University of Southern California i Los Angeles. Han undrer sig over at de danske uddannelsesmuligheder i faget indtil nu har været begrænsede. 
"Filmmusik er et af de områder man rent faktisk kan leve af som komponist. Og vi er kendt for vores filmmiljø i Danmark. Så det er mærkeligt at der først kommer en uddannelse i Danmark nu," siger han. 

Filmmusik et hit hos komponister 
Peter Due er ikke den eneste danske komponist der er gået til filmen. 
Uddannelse eller ej er der mange komponister der allerede har specialiseret sig i filmens verden. 
Det fortæller Niels Rosing-Schow der er formand for Dansk Komponistforening. Foreningen har netop udført en medlemsundersøgelse, og den viser at flere af de klassisk uddannede komponister skriver filmmusik. 
"Der er i det hele taget stor interesse for at kombinere musik og visuelle udtryk i disse år. Komponisterne inddrager måske video eller lyskunst, eller de skriver filmmusik. Hele det område der grænser op til billedmediet er i vækst," forklarer komponistformanden. 

Specialisering eller ej 
I Esbjerg mener man at svaret på komponisternes filminteresse er en kandidatuddannelse: En to-årig overbygning til den tre-årige grunduddannelse. 
På Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København er ledelsen af en anden holdning. Her er der ingen decideret uddannelse i filmmusik på vej foreløbig. 
De komponiststuderende i hovedstaden har i dag en uges introduktion til filmmusik, og efterfølgende kan de vælge at samarbejde med studerende på Den Danske Filmskole om fælles projekter.

Siden 2007 har de desuden haft mulighed for at skrive deres afsluttende kandidatprojekt inden for et valgfrit felt - for eksempel filmmusik. 
Rektor Bertel Krarup er spændt på hvordan de studerende vil bruge den nye mulighed.

"Jeg vil ikke afvise at vi en dag vælger at oprette en uddannelse i filmmusik i København. Men først skal vi se hvordan de studerende tager imod kandidatprojektets nye muligheder, og hvordan de nye uddannelser i Esbjerg og Malmø udvikler sig," siger han.

At en uddannelse i filmmusik er den bedste løsning, er Bertel Krarup dog ikke så sikker på.

"Vi mener ikke at det nødvendigvis er helt oplagt at uddanne komponister udelukkende til filmmusik," siger han. "Vi tror på at komponister har brug for en mere all-round uddannelse og kunstnerisk erfaring inden de senere specialiserer sig."

I modsætning til i København tror man i Esbjerg på specialisering. Her skal de studerende ikke alene have mulighed for at specialisere sig i film, de skal også kunne grave sig ned i hver deres hjørne af filmmusikken.

"De studerende kan vælge om de vil skrive bigbandmusik, elektronisk musik eller klassisk partiturmusik, og om de vil specialisere sig i spillefilm eller reklamefilm," fortæller rektor Axel Momme. "Men det allervigtigste de skal kunne, er at sætte en ganske eksakt musikalsk stemning til filmen og få billeder og musik til at spille sammen." 

Filmmusik i døgndrift i USA 
Peter Due var netop fascineret af at kombinere billeder og musik. Det var den fascination der fik ham til at tage turen til USA og et års intensiv undervisning i en klasse med 20 andre filmkomponister.

"Det vigtigste jeg har fået med hjem, er praktisk erfaring og kontakter," siger han. "Vi lavede filmmusik i døgndrift og samarbejdede med instruktører fra en af USA's største filmskoler der lå lige ved siden af. Hver anden uge sluttede vi af med at indspille vores værker - og i slutningen af året indspillede vi med fuldt symfoniorkester. Det er det man lærer noget af!"

I Esbjerg er der langt til den nærmeste filmskole, og filmoptagelser og filmproduktions-selskaber finder også sjældent vej til det vestjyske. Men det bekymrer ikke rektor Axel Momme.

"Vi tænker ikke i kilometer," siger han. "Vi ønsker at lave en international uddannelse med samarbejder i hele verden. Vi har allerede kontakt til filmmusikklassen på Berklee College of Music i USA. I det perspektiv er en tur til København for at lave et projekt på Filmskolen ikke noget stort problem for vores studerende," mener han.

Han er ikke nervøs for at de studerende fra Esbjerg kommer til at mangle kontakter i filmmiljøet.

"Uddannelsen er bygget op omkring mesterlære, og vi har blandt andet filmkomponisten Jacob Groth på lærerlisten. Han introducerer de studerende til filmmiljøet og giver dem praktiske opgaver som tager udgangspunkt i hans eget arbejde. Så uddannelsen er meget virkelighedsnær," siger Axel Momme.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Annoncer

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.