Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Tryllefløjten i Valdemars Slotshave

Oprettet:
16-07-2015
Beskrivelse:

Opera skal ikke nødvendigvis opføres under tag - den gør sig glimrende i naturens kulisser hvor der oven i købet kan arbejdes dramatisk både i bredden og dybden. Det mener instruktøren Anne Barslev, og hun har bevist det med en lang række af sommeroperaer i det pragtfulde haveanlæg til Valdemars Slot på Tåsinge. I år har hun og dirigenten Jonas Hunt Nørgaard taget Mozarts Tryllefløjten under kærlig behandling.

Af Marianne Ryde

Kun omkring 50 år før Mozart skrev sin opera Tryllefløjten i 1791, fik Valdemars Slot sit smukke slotsanlæg med porthusene, den kunstige sø, staldlængerne og den fine tepavillon ned mod vandet.

Slottet blev bygget af Christian IV til sønnen Valdemar, men han ville hellere ture rundt i Europa som feltherre end slå sig ned på den lille ø i det Sydfynske Øhav. Under svenskekrigene blev slottet besat og slemt beskadiget, men søhelten Niels Juel reddede det og byggede det om i barokstil, og det var hans sønnesøn der i midten af 1700-tallet fik anlagt den have som danner ramme om Opera på Valdemars Slot; en tradition der nu er på sin ottende sæson.

Anne Barslev er vokset op i Svendborg og kom som barn meget på Valdemars Slot. Hun syntes stedet egnede sig perfekt til opera, og for ni år siden begyndte hun at arbejde for at få drømmen realiseret. Det lykkedes med hjælp fra gode lokale kræfter, og i sommeren 2006 satte hun Purcells Dido og Aeneas op i samarbejde med dirigenten Jonas Hunt Nørgaard og scenograf og kostumedesigner Gøje Rostrup. De tre danner stadig den faste kerne i sommeroperaen på Tåsinge.

Lokale kræfter
Opera på Valdemars Slot er et helt igennem fynsk projekt, og et af projektets 'dogmer' er at sydfynske korsangere skal have mulighed for at være med. Og det er der mange som har lyst til.

"Alle sangere skal til audition, og første år endte vi med 17 deltagere i koret. Nu er der over 30, og vi har måttet lukke for tilmeldinger, selv om folk bruger det meste af en sommer på det," fortæller Jonas Nørgaard.

Også orkestret bliver lokalt i år, for de syv musikere - en strygekvartet suppleret med fløjte, klarinet og klaver - kommer fra Odense Symfoniorkester.

Tidligere var det Jonas' barokensemble Spielgarten der stod for musikken på originalinstrumenter, men med den nye besætning bliver den fynske forankring større, samtidig med at der kommer lidt mere lyd fra de moderne instrumenter.

Det er i øvrigt ikke noget problem at høre sangerne og forstå teksten forsikrer Anne og Jonas, også fordi deres andet dogme er at Opera på Valdemars slot altid skal spilles på dansk.

"Det er noget af en omvæltning for sangerne pludselig at stå på græs og synge, men de opdager hurtigt at det er helt forsvarligt," siger Anne.

Naturens scenografi
Vand, slot, pavilloner eller træer – der kan sættes mange forskellige scener alt efter hvor man placerer publikum. Under alle omstændigheder har man usædvanlig meget plads at gøre godt med, og det udnytter Anne Barslev til fulde.

"Opera er en dyr sport, og stedet er så smukt og storslået i sig selv at det er et perfekt udgangspunkt for opera," fortæller hun.

"Det sanglige foregår tæt ved publikum, men vi kan udnytte den store plads og samtidig lade noget andet foregå længere væk. Alle kan være på scenen i et eller andet omfang hele tiden, og vi kan vise ting der ellers ville blive afleveret som regibemærkninger. I anden akt af Tryllefløjten lader jeg for eksempel Sarastro være synlig hele tiden fordi han styrer slagets gang og overvåger de unge. Det ville man ikke kunne på en almindelig scene. På den måde kan jeg gøre historien mere organisk og naturlig for et nutidigt publikum."

Tilpasset tid og sted
Ingen opera kan tages fuldstændig som den er, og plantes om til den sydfynske sommerscene. Kernehistorien og de arier alle forventer at høre, er selvfølgelig bevaret, men al udenomssnak er skåret væk, fortæller Jonas Nørgaard.

I Tryllefløjten har både de tre damer, de tre drenge og de harniskklædte måttet lade livet, og deres partier er blevet til henholdsvis Nattens Dronnings og Sarastros kor eller lagt i munden på Sarastro selv.

De tre damers dialog er endda blevet omarbejdet til en strofisk sang med en melodi i stil med 'Kom maj du søde milde'. Sangen er komponeret af Jonas Nørgaard som også har begået de recitativer der erstatter Mozarts indlagte talte dialog.

"Jeg tvivler dog på at nogen vil opdage ændringerne, for de falder vældig godt ind i stilen," smiler han.

Opera for hele familien
Det har altid undret Anne Barslev at Tryllefløjten går for at være særlig børnevenlig, men den er da heller ikke børneuvenlig, som hun siger, og man kan sagtens tage børnene med til de to timers opera på Valdemars Slot.

"Tryllefløjten er imødekommende og folkelig med sine strofiske sange. Man mærker at den er skrevet til et omegnsteater for den jævne befolkning, ikke for overklassen," siger Jonas Nørgaard.

I år er der også rabat for børn og unge under 18 år som kommer ind for næsten halv pris. Så der er bestemt basis for en kulturel


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Medvirkende

Sarastro: Jakob Zethner
Tamino: David Danholt
Papageno: Teit Kanstrup
Monostatos: Simon Mott
Nattens Dronning: Anne Carina Sundstedt
Pamina: Nickie Johansson
Papagena: Anne Carina Sundstedt

Instruktion: Anne Barslev
Dirigent: Jonas Hunt Nørgaard
Scenografi og kostumer: Gøje Rostrup

Slotskoret
Slotsorkestret

Handlingen i Tryllefløjten


Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.