Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Tillykke til Wayne Siegel

Oprettet:
12-02-2013
Beskrivelse:

Den 14. februar fylder komponisten Wayne Siegel 60 år. Fødselaren voksede op i Los Angeles og startede sit musikalske liv med at lytte til forældrenes folkemusikalske jam sessions i dagligstuen og gå til koncerter med Jimi Hendrix, Frank Zappa og Janis Joplin på de lokale spillesteder. Men på et tidspunkt ”gik han over” til klassisk kompositionsmusik. Som 21-årig kom han til Danmark på en enkeltbillet, og siden har han sat et godt og grundigt aftryk på dansk musikliv, ikke mindst den elektroniske side af det. Han var en af drivkræfterne i oprettelsen af DIEM, Dansk Institut for Elektronisk Musik, og har derigennem været med til at sætte Danmark på verdenskortet inden for den elektroniske musik.

Af Marianne Ryde

Wayne Siegel har fra starten af sin karriere brugt maskiner til at skabe musik. Han lader dem ofte gå i dialog med instrumenter og sangere, men de kan også få en helt selvstændig rolle som instrument. I værket ’Two hands (not clapping)’ spiller han simpelthen på en computer ved at bevæge hænderne foran skærmen. Værket blev præsenteret på Nordiske Musikdage i Stockholm sidste år, og Statens Kunstfond valgte det som et af de bedste klassiske værker i 2012 hvilket indbragte Wayne Siegel en pris på 50.000 kr. Læs mere her

’Two hands (not clapping)’ var den foreløbige kulmination på et forskningsarbejde Wayne Siegel startede i 1990’erne:

”Ved danseforestillinger sætter man normalt bare en cd på og lader danserne bevæge sig efter den. Men en cd er ubønhørlig, den kører lige ud af landevejen og ændrer sig ikke efter dansernes bevægelser og nye idéer. Så jeg tænkte at det kunne være spændende at finde ud af hvordan danserne selv kunne styre lyden, og jeg begyndte at udvikle nogle programmer til det formål,” fortæller han.

Først byggede han sammen med kolleger et trådløst system styret af sensorer på dansernes kroppe, men teknologien udviklede sig med stormskridt, og efterhånden blev webcams så gode og billige, og computerne så hurtige, at de kunne erstatte det fysiske udstyr på danserne.

Wayne Siegel har gennem årene arbejdet med flere koreografer og har også skabt et værk som giver helt almindelige museumsgæster mulighed for at opleve sammenhængen mellem bevægelse og lyd. På Skive Museum kunne man i 2010 møde en sort boks som ikke i sig selv så ud af noget særligt. Men når man trådte op på den, brød den ud i et inferno af lyd der skulle simulere vand og ild. ’Drowning/Burning’ hedder installationen.

Musik for allike og basklarinet

Mere muntert lyder det når alliken Alice lægger næb til basklarinettens spændstige og stramme rytmiske mønstre i kompositionen Jackdaw fra 1995. Wayne Siegel har haft en enestående mulighed for at optage de karakteristiske fuglelyde fordi han gennem 20 år levede sammen med en tam allike.

”Alice var et sjovt kæledyr med en sprælsk personlighed,” fortæller han. ”Normalt er det svært at få gode optagelser af fugle i naturen uden baggrundsstøj. Men Alice fandt sig tålmodigt i at blive foreviget på bånd når hun sad og skræppede i vores køkken.”

Den musik Alice blev indlemmet i, er blevet spillet hundredevis af gange, også for andre instrumenter end basklarinet, og der ligger bunker af klip på YouTube med forskellige indspilninger af det populære stykke.

”Alice spurgte af og til om ikke hun skulle have Koda-penge for det værk, men hun fik aldrig andet end lidt fuglefrø,” nævner Wayne Siegel tørt.

Fra amerikansk folkemusik til klassisk minimalisme
Wayne Siegel er ikke ud af en specielt musikalsk familie. Der var da musik i hjemmet, men kun på amatørplan; hans forældre hyggede sig med det amerikanerne kalder hootenannys - en slags jam sessions med amerikansk folkemusik, og det blev indkodet i Wayne Siegels musikalske dna.

Senere startede han på at spille klaver, og efter skolen begyndte han at læse musik og filosofi ved Santa Barbara-universitetet. Men pludselig - ”som et lyn fra en klar himmel” - vidste han at han skulle være komponist. Som et stille oprør mod musikkulturen sidst i tresserne vendte han sig fra den rytmiske musik mod klassiske komponister som Stockhausen og Steve Reich.

”Jeg var meget ambitiøs og syntes ikke den rytmiske musik var fin nok; men senere i livet har jeg indset at den havde en alt for stor plads i mit hjerte til at blive fortrængt. Og så er de to musikalske retninger blevet forenet i min musik,” fortæller han.

En amerikaner i Aarhus
Efter nogle år på universitetet fik Wayne Siegel den ide at han skulle til udlandet et stykke tid – gerne Skandinavien – for at lære noget nyt. Ved et tilfælde blev det Danmark, og i 1974, altså 21 år gammel, landede han på konservatoriet i Aarhus hvor han fik Per Nørgård som lærer.

Her mødte han en meget anderledes musikalsk virkelighed end den han kom fra:

”For eksempel var elektronisk musik en naturlig del af kompositionsuddannelsen i USA; men det var der ikke meget af i Danmark. De få der arbejdede med elektronik, gjorde det hjemme og med deres eget udstyr; på konservatoriet fandtes der ikke meget udstyr eller undervisning på området. Så jeg måtte selv tage fat,” fortæller Wayne Siegel.

Men ellers fandt han et virkelig inspirerende ny musik-miljø i Aarhus.

”Der var lidt udbryderstemning fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium med spændende lærerkrafter som Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen og mange musikere som var interesseret i at spille den nye musik. Det var fantastisk positivt.”

”I Los Angeles var musikken meget præget af Hollywood og ekstremt kommerciel – der var ligesom ikke plads til eksperimenter. Så jeg havde lyst til at blive i Danmark og blev optaget på diplomuddannelsen i komposition. Og derefter gik det slag i slag; jeg fik et treårigt legat fra Statens Kunstfond og masser af bestillingsopgaver.”

Nationalt center for elektronisk musik
Wayne Siegel skulle egentlig kun have været et år i Danmark, men kom altså aldrig tilbage til USA. Han blev tværtimod stadig mere involveret i det danske musikmiljø og har i høj grad drevet udviklingen inden for elektronisk musik. Han var med til at skabe Dansk Institut for Elektroakustisk Musik, DIEM, i Aarhus i 1987 og har været leder af det siden da.

”Danmark haltede lidt bagefter andre lande, blandt andet Sverige, men med DIEM skete der et boom inden for den elektroniske musik, og centeret blev noget af et flagskib på området for Danmark. Derfor kom det også som et chok for os at regeringen i 2001 pludselig trak stikket og ville lukke DIEM ned. Heldigvis fik vi mulighed for at komme ind under konservatoriet i stedet.”

Wayne Siegel blev udnævnt til professor ved DIEM der nu står for Dansk Institut for Elektronisk Musik, og han og hans kolleger har fået skabt en uddannelse i elektronisk musik som er enestående i Europa og meget efterspurgt.

Elektronisk musik til tiden
Hvad der engang var forbeholdt få pionerer og kostede mange penge i udstyr, er nu en helt naturlig del af hverdagen for de unge komponister. Computere er hver mands eje, og de præger i høj grad det musikalske landskab.

Elektronisk musik findes selvfølgelig i computerspil og film, men bruges også stadig oftere til at give en ekstra dimension til det offentlige rum. Det Kongelige Bibliotek har for eksempel netop præsenteret 12 nye værker af seks unge komponister, hvoraf de fem har studeret på DIEM. Værkerne er skabt til bibliotekets store atrium med 12 højtalere fordelt på tre balkonetager.

Her vil man også den 4. maj kunne høre musik af Wayne Siegel. Han har skabt et værk som bygger på teknikken fra ’Two hands (not clapping)’, hvor han med hænderne foran computerskærmen kaster lyden rundt i det gigantiske rum.

Hacket orgel
Wayne Siegel er også i gang med musik til det nye orgel i Musikhuset Aarhus. Det almindelige udtryk ’et stykke for orgel’ skal i dette tilfælde tages helt bogstaveligt:

”Da jeg for nogle år siden skrev en orgelkoncert bestilt af Aarhus Symfoniorkester til det nye orgel, blev jeg så begejstret for instrumentet at jeg fik lyst til at bruge det i en elektronisk sammenhæng. Jeg fandt ud af at netop dette orgel kunne kobles sammen med en computer. Jeg kan så at sige hacke mig ind på orgelværket og få computeren til at spille på det!”

”Dermed bliver organisterne jo arbejdsløse, og det kan jeg måske ikke være bekendt. Derfor har jeg besluttet også at gøre mig selv arbejdsløs. Så jeg har lavet et computerprogram der komponerer ny orgelmusik i al evighed! Men ved koncerten nøjes vi nok med 12 eller 24 timer hvor publikum kan komme og gå som de har lyst,” lover Wayne Siegel.

Det uendelige orgelværk er endnu kun på tegnebrættet, men idéerne sprudler tydeligvis inde i Wayne Siegels 60-årige hoved. Det bliver spændende at følge med i fødselarens videre kreative virke.


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Fødselsdagskoncert
60-årsdagen markeres med en koncert torsdag den 14. februar kl. 20 i Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus. Der er gratis adgang.

Ved koncerten bliver publikum præsenteret for smagsprøver på Siegel-værker fra de seneste knap 40 år. Det bliver en hæsblæsende tour de force med bl.a. ’Domino Figures’ (1979) for 60 guitarer, ’Jackdaw’ (1996) for basun og computer og ’Two Hands (not clapping)’ (2010).

De medvirkende musikere er lærere og studerende fra Det Jyske Musikkonservatorium.

Læs mere, og hør uddrag af en lang række af Wayne Siegels værker på hans hjemmeside

Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.