Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Sorg og forløsning

Oprettet:
12-02-2012
Beskrivelse:

Det er ikke et hyggeligt, indsmigrende salonstykke. Det handler om død og undergang, men også om renselse og overgivelse. Tager man hele rejsen med, så venter et smukt lys for enden og en stærk oplevelse af forløsning. Mezzosopranen Trine Bastrup Møller, pianisten Julie Andkjær Olsen og instruktøren Anna Dirckinck-Holmfeld er rejst ind i Schuberts sangcyklus Winterreise og inviterer publikum med på turen. Fra Gute Nacht til Der Leiermann – sangene er der alle som Schubert skrev dem, nu bare tilsat skrøbelig scenografi, medlevende dukker og elektronisk lydkunst.


Af Marianne Ryde

Det er bestemt ikke for at tækkes et moderne publikum at sangeren Trine Bastrup Møller, pianisten Julie Andkjær Olsen og instruktøren Anna Dirckinck-Holmfeld har sat Schuberts berømte sangcyklus Winterreise i scene. Efter deres mening er musikken stærk nok i sig selv, den kan sagtens tale til et publikum i 2012, selv om den er skrevet for næsten 200 år siden. Men de har alligevel fået lyst til at give den et mere nutidigt udtryk ved at sætte den ind i en dramatisk ramme.

Skrøbelighed
Schuberts 24 sange til tekster af Wilhelm Müller har for længst bevist deres styrke; de er blevet fremført af sangere ved flygler i koncertsale verden over siden de blev udgivet i 1828. Men i forestillingen på Københavns Musikteater får de med- og modspil af en billedkunstner, en dukkefører og en lydkunstner.

Peter Callesen har skabt en installation – helt af papir - der sætter scenen.

”Der er mange ligheder mellem Callesens univers og tematikken i Winterreise,” mener Trine, Julie og Anna. ”Bevægelsen fra det ’normale’ til det magiske, kontrasterne mellem lys og mørke og naturen som et billede på menneskets indre. Schubert har sit helt eget musikalske sprog der på en gang er simpelt og komplekst. Harmonisk arbejder han rent og uden overflødigheder, det kan virke lindrende lige indtil et klangligt skift trækker tæppet væk under én.”

”Den samme effekt kan Callesens værker have. De er på en og samme tid farlige og skrøbelige. Så let som ingenting kan de rives i stykker eller opløses i vand. Det er i denne insisteren på skønheden og mulighederne i sårbarheden at Callesen og Schubert mødes.”

Langt fra og tæt på
Man får ikke mange detaljer om forestillingen ud af de tre kvinder, publikum skal jo gerne blive overrasket. Men de vil godt røbe at rejsen foregår i et langstrakt rum hvor sanger og pianist både kan være langt fra og tæt på hinanden. Der er kostumer, lysvirkninger og overgange mellem sangene – ikke som i en musical eller opera, det er nærmere en række billeder eller tableauer. Trine har også medspillere i form af dukker som skal levendegøre naturen eller fungere som en slags sjælebilleder.

”Jeg synes det er spændende at arbejde med dukker; de til stede og ikke til stede på en gang, det er publikum selv der giver dem liv. På den måde bliver man draget ind som medskaber i forestillingen,” siger Anna.

Schuberts romantiske musik får modspil af Thomas Goosemans elektroniske lydcollager. Han er gået helt tæt på flyglets lyde, altså alle de mere mekaniske lyde som man normalt ikke er opmærksom på.

”Det er som et aftryk af Schuberts værk, men set fra et helt andet synspunkt. Thomas skifter mellem det velkendte og det fremmede, og det giver nye erkendelser af musikken,” siger Trine og Julie.

Opera – det er ikke mig
De to musikere møder ofte en hovedrystende og nærmest negativ holdning når de siger at de arbejder med klassisk musik.

”Opera, det er ikke lige mig, vrænger folk. Det er nærmest som om man skal forsvare sit arbejde hele tiden,” oplever de. ”Men klassisk musik er da uendelig meget forskelligt, og det er helt forkert hvis den her i 2012 bliver forbundet med finkultur og overklasse. Vi er helt almindelige mennesker, og vi har i hvert fald ikke mange penge! Men vi synes altså at musikken har en fantastisk kraft og skønhed som vi gerne vil dele med andre.”

Kom med hele vejen!
Vinterrejsen er måske nok gjort lettere at overvære fordi den taler til alle sanser, men forestillingen springer ellers ikke over hvor gærdet er lavest. Alle 24 sange er med, og den varer 90 minutter uden pause:

”Man må gå hele vejen, ellers er der ingen forløsning,” siger de tre unge kunstnere. ”Sangene beskriver en person med kærlighedssorger der bevæger sig i et vinterlandskab af sorg og meningsløshed, men det er også en bevidsthedsrejse. Vi fortolker dem som et budskab om at man skal turde se på sorgen og virkelig tage følelsen på sig. Sorg skal ikke bare overstås, den skal leves igennem. Så kan den have en forløsende virkning og give ny erkendelse.”


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Elfenbenstårnet
Trine Bastrup Møller, Julie Andkjær Olsen og Anna Dirckinck-Holmfeld er medlemmer af kunstnergruppen Elfenbenstårnet som ifølge gruppens minifest vil:

”... inddrage elementer fra forskellige kunstretninger og eksperimentere med selve formidlingssituationen, så hver ny forestilling bliver en ny tilgang til og vinkel på musikdramatikgenren ...

...Vi ønsker at invitere publikum IND i tårnet, ind til en fordybelse og koncentration som er en mangelvare i vores spredte og globaliserede samfund.”

Læs mere

Alle sangene i Winterreise kan ses her, og man kan høre mange af dem på YouTube.

Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.