Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Sommerfugle og roser i Tivoli

Oprettet:
10-06-2016
Beskrivelse:

Den 16. juni vil Tivolis koncertsal være omdannet til et rosenduftende univers med faldende rosenblade, opsatser og projektioner af himmelformationer, alt sammen til ære for Bent Sørensens musik, trilogien Papillons som her opføres samlet for første gang. Iscenesættelsen står billedkunstneren Maja Lisa Engelhardt for.

Papillons består af tre værker: Rosenbad, Pantomine og Mignon. Trilogien er skrevet til den danske pianist Katrine Gislinge som altså er det gennemgående element i alle tre værker. Derudover kan man møde Stenhammar Kvartetten, Esbjerg Ensemble og musikere fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Tivoli Copenhagen Phil under ledelse af dirigenten Alexander Prior. Og Sankt Annæ Pigekor under ledelse af Anne Marie Granau optræder med to korte intermezzi mellem de to satser.

I alle tre Papillon-værker er klaverstemmen i princippet den samme, men rækkefølgen af de syv satser, alle tre værker består af, er forskellig, ligesom musikken omkring klaverstemmen er forskellig.
Om denne specielle måde at skabe en trilogi, fortæller Bent Sørensen:

”Det, at satserne ligger i forskellig rækkefølge gør, at formen fuldstændig ændres og historien er forskellig - historie, ja; men det er ikke en forklarlig historie. Selvom klaverstemmen i princippet er den samme i alle tre værker, bliver der skabt store forskelle i den samlede musik. I et afsnit i et af værkerne er klaveret måske helt solo, alene; mens klaveret i det samme afsnit i et andet af værkerne helt bliver overdøvet af anden musik.

I første sats af ’Mignon’ indledes med tyste strygere, som klaveret smelter ind i. Den tilsvarende sats er i ’Pantomime’ den 3. sats, og klaveret kommer frem bag et landskab af klokker. I begyndelsen af 1. sats af ’Rosenbad’ former klaverets hurtige passager et akkompagnement af strygekvartetten. I ’Pantomime’ er den samme sats blevet til sidste sats. Klaveret er mere i forgrunden og sammen med en håndtromme skaber det et landskab med en obo solo i baggrunden. Samme sats er 4. sats i ’Mignon’, og her er klaveret - i den samme passage - helt alene.”

Læs mere på snyk.dk


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Annoncer

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.