Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Netværket er den nye agent

Oprettet:
20-05-2014
Beskrivelse:

Truelinked Classical Artists Network er et socialt medie og en jobportal i et, specielt designet til at koble klassiske musikere og arbejdsgivere sammen uden en agents mellemkomst. Idéen til det nye it-netværk for klassiske kunstnere fik Sune Hjerrild, da han havde været freelance operasanger gennem en årrække, og havde erfaret at dette arbejdsmarked ikke fungerede optimalt. Nu satser han sin egen operakarriere for at gøre det bedre for alle de andre.

Af Marianne Ryde

Sune Hjerrild er uddannet som tenor fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Operaakademiet og har siden han blev færdig i 2002, sunget på mange af verdens opera- og koncertscener og haft succes ved flere store sangkonkurrencer. Mens han således var godt på vej til at skabe sig en karriere, indså han samtidig at der var noget galt med dynamikken på arbejdsmarkedet for klassiske musikere.

"Agenturerne har mange kunstnere i 'stald', men få personer til at sælge dem. Det betyder at kun en brøkdel af kunstnerne, eller kun dem som i forvejen har et navn, virkelig får noget ud af at lægge deres karriere i hænderne på agenten. De fleste må selv skaffe sig jobs via deres egne kontakter, eller bliver anbefalet til jobbet af andre i branchen; men alligevel tager agenten i snit 15 procent af kontrakten. Desuden beholder agenten jo naturligvis også kontaktoplysningerne på alle man har arbejdet for, i sit eget kartotek så man ikke kan tage dem med sig videre i sin karriere hvis man på et tidspunkt forlader agenturet."

Sune taler sig hurtigt varm – han synes i den grad der er plads til forbedringer i dette system. Han gik længe og tyggede på hvordan det kunne gøres, og en dag tilbragte han en flyvetur fra Aalborg til København i selskab med en it-forretningsmand som spurgte ham: "Hvad er din bedste idé?"

Sune sagde at han havde tænkt på at kunstnere kunne blive mere uafhængige af agenturerne ved at danne et it-baseret kunstnernetværk hvor man betalte hinanden en lille procentdel for at skaffe hinanden jobs. Den fremmede forretningsmand sagde: "Det netværk skal du lave!" Og så gik Sune i gang med at opbygge Truelinked Classical Artists.

Profiler, cirkler og søgemaskiner
"Truelinked bygger på den kendsgerning at for de allerfleste kunstnere er det deres eget netværk der er vigtigst for at få jobs. Det handler om at vi anbefaler hinanden og gør brug af hinandens kontakter, altså at vi bliver en slags agenter for hinanden," begynder Sune at forklare.

Det siger sig selv at netværket ikke er begrænset til bestemte lande, og alle musikere, sangere og andre der arbejder inden for den klassiske musik, kan melde sig til. De skal blot levere et CV og en eller anden form for lyd- eller billedfil som bliver vurderet af Sune og hans team i Truelinked.

"Det er en slags online audition som skal vise at man er professionel musiker. Det er altså ikke nødvendigt at tilhøre eliten for at komme med i netværket men man skal på den anden side heller ikke være et helt ubeskrevet blad," siger Sune og glæder sig over at Truelinked faktisk har tiltrukket rigtig mange prominente kunstnere.

Lever man op til kriterierne, får man gratis sin egen side på truelinked.com hvor man kan opbygge en profil og invitere kolleger og arbejdsgivere ind i sin cirkel.

Via dette professionelle netværk får man så mulighed for at blive set, anbefalet og castet til relevante jobs. Truelinked skal kun have seks procent af de kontrakter der skabes gennem netværket. Pengene går til arbejdet med det unikke it-system, vurdering af ansøgerne og hjælp til at tilrettelægge praktiske forhold såsom kontraktforhandlingen, rejser og andet i forbindelse med et job. Hvis en 'Truelinker' hjælper en anden til et job, får han eller hun dog halvdelen af de seks procent.

Institutioner der hyrer klassiske kunstnere, kan uden beregning få tildelt et specialdesignet site og kan derefter frit søge i Truelinkeds database efter forskellige kriterier som instrument, stemmetype, land, repertoire, erfaring osv.

"Vi læser så at sige CV'erne for arbejdsgiverne, og med vores 'Production planning tool' er det muligt for eksempel at caste et helt hold til en operaproduktion. Vi kan også hjælpe med det vi kalder 'jump in-service' hvis der i sidste øjeblik er brug for en stand-in for en kunstner der er blevet syg," fortæller Sune.

Win-win
"Truelinked er ikke et agentur der 'sidder' på kunstnerne – vi stiller blot et elektronisk system til rådighed for dem og koncertarrangørerne og hjælper parterne med at finde hinanden. Det er ren win-win, for både kunstnerne og arbejdsgiverne slipper billigere på grund af vores lave fee," siger Sune Hjerrild.

Hans begejstring er til at tage og føle på, og den hurtige stigning i antallet af kunstnere der har skaffet sig en profil på Truelinked, tyder på at han har ramt et behov. I løbet af de første fire måneder har netværket fået 600 godkendte medlemmer. Mange er fra Italien hvor markedet er temmelig hårdt lige nu, men også amerikanske, tyske og danske kunstnere har meldt sig i klubben som vokser konstant.
De første kontrakter er også blevet underskrevet med Truelinked som mellemled. Bayrische Staatsoper har bl.a. hyret en dirigent til Glucks Orfeo i sæsonen 2014-15.

Faktisk går det så godt at Sune har måttet drosle ned på sin egen operakarriere. Han kan ikke nå både at synge med i store produktioner og forfølge alle de mange idéer han får til at udvikle Truelinked.

"Det er mit hjertebarn. Jeg brænder for at ændre vilkårene i en branche hvor det ikke er vanvittig nemt at få enderne til at nå sammen. Med Truelinked tror jeg mange kunstnere vil opleve at de får mere ud af de jobs og kontakter de har. Nogle vil måske ikke turde droppe deres agenter, men det behøver de jo heller ikke. De kan sagtens både være hos en agent og i Truelinked. Hvis agenten fylder ens kalender, så er det jo fint, og ellers har enhver da ret til at forsøge at forfølge sine drømme med alle andre til rådighedstående midler."


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.