Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Musikmuseet flytter og bliver levende

Oprettet:
12-09-2011
Beskrivelse:

Violiner i træsko- og amøbeform, et cembalo med det smukkeste landskab malet indvendigt i låget, et maleri af fire musikanter fra Christian den IV’s hof og Teuffels berømte Birdfish-guitar; det er bare nogle få af Musikmuseets mange klenodier. Lige nu er de alle sammen gemt væk eller sendt til konservatoren så samlingen kan genopstå på det smukkeste i museets nye domicil: Et par etager i det gamle Radiohus som nabo til konservatoriet. Åbningen ventes at blive i efteråret 2013, og i mellemtiden arbejdes der på højtryk med en helt ny udstillingsform – og med ”Det Klingende Museum”, et tilbud til den nødstedte musikundervisning, som overinspektør Lisbet Torp siger.

Af Marianne Ryde

4500 udstillingsgenstande, mest instrumenter fra forskellige tider og kulturer selvfølgelig, men derudover mange portrætter, knap 15.000 bøger og småtryk samt arkiver, udklip og tidsskrifter findes der i Musikmuseets samling. Alt er for nyligt blevet gennemgået, støvet af, målt op, fotograferet og enten pakket ned eller sendt af sted for at få en nænsom overhaling. Musikmuseet er nemlig på vej væk fra sin lidt tilbagetrukne tilværelse i gaden mellem Købmagergade og Gothersgade med det pudsige navn Åbenrå. Nu satses der på nyt liv sammen med Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i det gamle Radiohus.

”Vi har længe haft planer om at flytte, men er stødt ind i forskellige administrative forhindringer. Det har så til gengæld givet os en enestående chance for at gennemgå hele samlingen og god tid til at forberede den nye udstilling som får alt hvad den kan trække med de nyeste udstillingsprincipper,” fortæller museets leder gennem 13 år, Lisbet Torp.

Den gamle præstegård som har huset museet siden 1966, er hyggelig med sine mange stuer, skæve vinkler og tykke mure, men Lisbet Torp glæder sig til at flytte over i større rum hvor der kan komme mere flow i udstillingen.

Her bliver for eksempel plads til en arkade hvor man kan opleve de forskellige måder at frembringe lyd på, der bliver flere muligheder for selv at gøre erfaringer med de lyddannende principper, og nok så vigtigt, nu kommer museet i kontakt med et levende musikhus hvor musikere færdes, hvor der holdes koncerter og hvor flere turister kommer forbi.


Det Klingende Museum
Lisbet Torp er tydeligvis begejstret ved tanken om de mange nye muligheder flytningen giver; men hun glæder sig måske allermest over at hun nu får plads til at realisere en 10 år gammel idé om at gøre de mange museumsgenstande levende for børn og unge fra 3. klasse til gymnasieniveau.

Børnene skal simpelthen i nærkontakt med instrumenterne og selv prøve både at spille på instrumenter indkøbt til formålet, høre spændende fortællinger om instrumenter og til sidst opleve hvordan de klinger når de professionelle bruger dem til koncert.

Der bliver tre spor at vælge mellem: Klassisk, traditionel og rytmisk musik, og inden for hvert spor udbyder museet hvert år en til to perioder, områder eller genrer.

”Vi afprøvede ideen i skoleåret 2002/03, og det var bare så dejligt at se børnene kaste sig over instrumenterne med liv og sjæl. Vi tror sådan et projekt kan bidrage til at give flere børn og unge et mere aktivt forhold til musikkulturen, som de jo er storforbrugere af på det mere passive plan. Vi håber at flere børn vil få lyst til at spille selv og regner med at mange musiklærere vil tage imod tilbuddet om undervisningsmateriale og introkurser. På den måde vil vi række en hjælpende hånd til den nødstedte musikundervisning,” siger Lisbet Torp.

Museet har allieret sig med flere institutioner til dette ambitiøse projekt. Planen er at studerende fra Det Rytmiske Musikkonservatorium og Det Kgl. Danske Musikkonservatorium skal vise børnene hvordan man håndterer instrumenterne. I forbindelse med pilotprojektet i 2002/3 deltog både konservatorierne, Radiosymfoniorkestret, Statens Musikråd, Skoletjenesten og Kulturrådet for Børn.

Lukket udstilling - åbent bibliotek
De gamle lokaler i Åbenrå 30, porten til højre, er lukket, men går man til venstre i stedet, kan man stadig komme i kontakt med museets medarbejdere. De besvarer spørgsmål, finder bøger frem til læsesalens brugere og viser alle instrumenterne frem, p.t. dog kun i den digitale database hvor de er registreret med billeder fra alle vinkler og med alle relevante oplysninger.

”Hele dette flytteprojekt er en fantastisk anledning for os til at se både udstillingen og vores arbejde i et helt nyt lys. Vi opdagede nye detaljer ved instrumenterne da vi begyndte at flytte på dem, og det har været så inspirerende for os at arbejde sammen om at registrere og pakke udstillingen sammen,” siger Lisbet Torp.

Hun glæder sig til at få 600 af museumsgenstandene frem igen og byde publikum indenfor i det nye Musikmuseum i efteråret 2013.

Indtil da kan man følge med i museets liv på bloggen 
musikmuseet-nu.natmus.dk


Foto: Ole Woldbye

Cembalo signeret Hieronymus Albrecht Hass in Hamb. Anno 1723. Hass var aktiv som cembalobygger i Hamburg frem til 1744, og instrumentet er et hans tidligste arbejder. Cembaloet stod på Aalholm Slot fra omkring 1730 indtil 1931 hvor Musikhistorisk Museum købte det af familien Raben-Levetzau.



FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Foto: Stefan Schmid

Teuffel Birdfish, 2001. Designet og bygget af Ulrich Teuffel, Tyskland. Birdfish-guitarens design er minimalistisk, og konceptet er baseret på udskiftelige moduler.

Den traditionelle guitarkrop er erstattet af to stykker klangtræ: et sæt fremstillet af sump-ask og et alternativt sæt af ahorn. De tre pick-up’er er individuelt indstillelige, og knæstøtten fungerer som håndtag når guitaren transporteres i sin særlige ”gigbag”.


Foto: Ole Woldbye

Den amøbeformede violino-arpa blev til i samarbejde mellem fyrst Gregor Stourdza og violinbygger Thomas Zach i Wien i begyndelsen af 1870erne. Den var blot et af mange seriøse eksperimenter med alternative udformninger af violinen blandt 1800-tallets violinbyggere.

Violino-arpaen blev ikke den revolutionerende nyhed, som ophavsmændene havde håbet, men tænk hvis den var blevet en succes. Man ser det for sig – Radiosymfoniorkestret i fri udfoldelse: 16 første- og 14 andenvioliner, 12 bratscher, 10 celloer og 8 kontrabasser – alle i amøbeform!

Musikmuseet historie kort fortalt
1898: Den selvejende institution Musikhistorisk Museum åbner i Kunstindustrimuseets bygning ved Rådhuspladsen. Direktør er Angul Hammerich.

1926: Museet følger med Kunstindustrimuseet til Bredgade

1931: Privatsamleren, fabrikant Carl Claudius dør. Han har testamenteret sin store samling til staten.

1965: Musikhistorisk Museum flytter til Åbenrå 32-34 og åbner for publikum i 1966.

1977: Musikhistorisk Museum og Carl Claudius’ Samling sammenlægges til ét museum.

1979: Museet udvides med husene Åbenrå 26-30

2006: Musikhistorisk Museum og Carl Claudius’ Samling indlemmes i Nationalmuseet og skifter navn til Musikmuseet - Musikhistorisk Museum og Carl Claudius’ Samling.

2013: Musikmuseet flytter ind i det gamle radiohus på Rosenørns Alle som nabo til Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.




Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Annoncer
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.