Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Musiker med mange talenter

Oprettet:
12-04-2012
Beskrivelse:

Det’ sørme, det’ sandt, Bodil Heister fyldte for nylig 60 år. Optakt har mødt pianisten, harmonikaspilleren, kapelmesteren, komponisten og forfatteren Bodil Heister der er kendt af store og små for musikken til DR’s julekalender Jul på Slottet. Og vi har i samarbejde med sangeren Anna Carina Sundstedt og pianisten Henrik Metz indspillet fire af Otte salmer af Bellman, gendigtet på dansk af Ulrik Cold, sat i musik og udgivet af fødselaren.

Af Marianne Ryde

”Det’ sørme, det’ sandt, december” er gledet lige ind i repertoiret af sange som bare hører med til en dansk jul. Hvert år møder tusindvis af mennesker op på Rosenholm Slot uden for Aarhus for at synge med på den og de mange andre gode melodier fra ”Jul på Slottet”, første gang sendt på DR i 1986, genudsendt i 91 og 98 og altså stadig elsket og værdsat.

Den berømte julekalender hører til højdepunkterne i Bodil Heisters musikalske karriere, men øverst på listen er et langt og godt samarbejde med sangeren Ulrik Cold.

”Vi optrådte sammen i 12 år med otte forskellige programmer, og det var noget af det bedste jeg har oplevet,” siger Bodil. ”Musikken flød helt naturligt mellem os, vi behøvede ikke aftale så meget, det var bare så skønt.”

På repertoiret var ofte svenske viser af blandt andre Carl Michael Bellman, og Ulrik Cold, der var et meget belæst og religiøst interesseret menneske, faldt over Bellmans religiøse digte og fik lyst til at oversætte dem til dansk. Der er ikke sat musik til dem i Sverige – måske har de aldrig været sunget – men otte af dem har nu fået melodier af Bodil Heister.

Ulrik Cold døde i 2010, og dermed ophørte det fantastiske samarbejde, men Bodil ville ikke lade Bellman-salmerne gå i graven med ham, så hun udgav dem for egen regning i 2011, både for klaver og sangstemme og i arrangement for blandet kor. Hør dem her med sangeren Anna Carina Sundstedt og pianisten Henrik Metz.


Fra et hjem med klaver
”Vi havde klaver derhjemme, gudskelov,” begynder Bodil fortællingen om sit musikalske liv. Klaveret tiltrak hende, og hun startede tidligt på at spille små melodier som hun havde hørt eller selv lavede. Som otteårig så hun en lille harmonika i et udstillingsvindue; den måtte hun bare eje, men først skulle hun spare op til den, mente hendes pædagogiske mor. Der blev dog lagt lidt til de opsparede midler, og instrumentet kom under juletræet. Blokfløjte spillede Bodil også, og som 15-årig overtog hun Henrik Krogsgaards arbejde som pianist og kapelmester i Ping-klubben hvor hun også komponerede og arrangerede musik til forestillingerne.

Ingen tvivl om at Bodils liv handlede om musik, så hun kom på konservatoriet og tog som en af de første AM-uddannelsen (Almen Musikpædagogik). Lidt undervisning blev det også til, men snart blev hun involveret i mere udadvendte aktiviteter.

Karriere i mange spor
Hun blev inviteret til at skrive musik og spille til kvinde-kabaretten Dannekvinder på Caféteatret, og Erik Paaske fik øje på hendes talenter og inviterede hende med på en Sigfred Pedersen-turné. Nogle af digtene forsynede Bodil med melodier til lejligheden.

”Så kørte det, de næste år svømmede jeg i revy- og teaterjobs, fra Det Kongelige Teater til Totalpetroleum, jeg var endda med i filmen Kun en pige om Lise Nørgaard.”

Et par bøger er det også blevet til, blandt andet om Bodils yndlingskomponist Weyse, og hun har komponeret musik til alle mulige lejligheder og digte af så forskellige poeter som H.C. Andersen, Piet Hein, Hans Scherfig, Ludvig Holberg og Sophus Claussen med flere. En del af musikken er udgivet på cd og som sang- og korhæfter.

Som om det ikke var nok at spille flere instrumenter, komponere, dirigere og skrive bøger, så har Bodil også siden 1997 siddet i bestyrelsen i Dansk Kapelmesterforening. Hun er sekretær for foreningen og redaktør af medlemsbladet Kapelmesteren hvor hun ofte portrætterer sine kolleger.


Komponist med hang til skæve taktarter
Bodil elsker slavisk musik og skæve taktarter. Hun lister gerne fem, syv og ni-delte takter ind i sin musik - det kan man for eksempel høre i Drillesangen fra Jul på Slottet - og hun kan også finde på at inddrage klezmer-agtige toner.

Den kreative proces tager altid udgangspunkt i en tekst. Så er rytmen og stemningen givet, og ud fra det improviserer Bodil sig frem, sletter, retter, vandrer frem og tilbage indtil hun endelig er tilfreds.

”Det er skønt at arbejde med musikken på den måde – som at være inde i en boble,” smiler hun.

Men det bedste hun ved, er alligevel at spille med en sanger; hun elsker at boltre sig som akkompagnatør på klaver eller harmonika, lege med det musikalske stof, selvfølgelig inden for aftalte rammer. Det dyrker hun nu med Gitta-Maria Sjöberg, dog ikke så meget som hun gerne ville, for det er blevet sværere at få jobs i disse krisetider.

Teaterbørn
Musikken til Jul på Slottet var en bestilling fra DR.

”Det var en sag på i alt ni timer, så der skulle noget til,” fortæller Bodil. ”Instruktøren ønskede klassisk underlægningsmusik hele vejen igennem, og derudover skrev jeg 12 sange, blandt andet December-sangen som stadig er fast repertoire ved juletid.”

Nogle år senere skrev Bodil en familie-opera, ”Det forjættede Land”, til Den Jyske Opera. Hun har i det hele taget skrevet masser af musik for børn, men hun har aldrig selv fået børn. Hun ”låner” sig gerne frem, og så har hun sine balletbørn på Det Kongelige Teater som hun underviser i musik, rytmik og sammenspil. Det er et skønt job, synes hun, og børnene elsker sikkert Bodils energi, musikalitet og smittende humør.

Bodils CV er både omfattende og varieret, man bliver helt forpustet af at høre hende fortælle og forstår at 60 år absolut ikke er nogen hindring. Pension håber hun ikke der bliver tale om. Så længe hun kan sidde ved et flygel eller trække harmonikaen ud og ind, vil hun dele sin musikglæde med andre.


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Foto Jens Astrup

Læs mere om Bodil Heisters mangfoldige musikalske karriere:

www.bodilheister.dk

Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Annoncer

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.