Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Musikalsk totaloplevelse for solo-publikum

Oprettet:
27-01-2013
Beskrivelse:

Louise Alenius elsker selv overraskelser, og i denne sæson giver hun en masse overraskelser væk til mennesker der tør gå helt alene til en af hendes petit-forestillinger som de ikke ved noget om på forhånd. Det foregår i forskellige 'hemmelige' rum inden for Det Kgl. Teaters mure og har fået navnet Porøset – "måske fordi folk er porøse når de kommer ind i dette ukendte musikalske univers," siger komponisten.

Af Marianne Ryde

Man køber billet til en forestilling, for eksempel med navnet 'C', og det eneste man ved om den, er at den varer max 15 minutter, og at man skal overvære den helt alene. Det er meget vigtigt at være klar til at blive hentet i foyeren til den fastsatte tid – tre minutters forsinkelse, så kommer man ikke ind. De første 36 forestillinger i Louise Alenius' serie 'Porøset' blev spillet den 18. januar, og der var fuldt hus, om man så må sige.

"Folk er meget spændte, nogle næsten nervøse mens de sidder og venter. Det kan jeg godt lide, for det betyder at de er helt åbne over for det der skal ske. Normalt er man forberedt på hvad der venter, når man går i teatret eller til en koncert. Jeg synes det er meget mere spændende at blive overrasket," siger Louise Alenius.

Begyndte med balletten
Det hele startede da Louise skrev musik til et par balletter. I forbindelse med prøverne på Det Kgl. Teater opdagede hun flere rum i det gamle hus som hun blev vildt fascineret af, og i efteråret 2013 startede hun et samarbejde med teatret omkring seks små koncertforestillinger skabt til forskellige af disse mere eller mindre hemmelige steder på teateret.

"Musikken og historierne bliver lige så stille bygget op mens jeg opholder mig i rummene, og jeg vender derefter tilbage mange gange for at forestille mig hvordan jeg kan iscenesætte min musik bedst muligt på netop det sted. Det er altså stederne og den naturlige scenografi som er udgangspunktet for de små forestillinger der opføres af mig selv eller andre," fortæller Louise Alenius.

10 minutters musikalsk totaloplevelse alene med de optrædende. Mere får vi ikke at vide. Resten skal opleves i den grønne publikumsstol – hvis man tør, og hvis man kan få billet, for dem er der selvsagt ikke voldsomt mange af.

Anmeldelse af Porøset '2', Information, Anne Middelboe Christensen
"Kunne jeg have oplevet dette i et traditionelt teaterrum? Nej. (...) jeg kunne ikke have mærket den følelse af FORPLIGTELSE, der pludselig blev skabt mellem performerne og mig. Forpligtelsen til at tage dette alvorligt som en gave – og til at give nærværet videre. Det føltes stort. Og smukt."


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Foto: Sofie Amalie Klougart

Om Louise Alenius:
Louise Alenius har skrevet musik til flere balletter – bl.a. Elefantmanden med Alexander Kølpin og Nikolaj Hübbe, og Bournonville balletten Napoli som genopsættes på Gl. Scene med premiere 31. januar. Kl 18 samme dag fortæller Louise om den nye musik til Napoli, og hun har inviteret to personer med som ikke kender stykket i forvejen - den grænsesøgende komponist Niels Rønsholdt og musikredaktør på Information, Ralf Christensen.

Louise Alenius har krydset musikgenrer og arbejdet med både installationskunst, mode, film, ballet og udgivet fire cd'er (senest Cours Lapin og Elephant Man). Musikken har man i øvrigt kunnet høre på bl.a. Opera Garnier, The Kennedy Center, Roskilde Festival, Nationalmuseet, Charlottenborg, Strøm Festival, Den Sorte Diamant og Det Kongelige Teater.

Se louisealenius.com - med smagsprøver på Louises musik

Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.