Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Musik under huden

Oprettet:
18-08-2014
Beskrivelse:

De fleste af døgnets vågne timer beskæftiger Henrik Engelbrecht sig med musik, og det har han faktisk gjort det meste af sit snart 50-årige liv. Arbejde og fritid smelter sammen for Tivolis musikchef som er så heldig at han bliver betalt for det han ville give penge for at lave.


Foto Nikolaj Lund

Af Marianne Ryde

Der er ikke noget som helst nørdet over ham som han sidder afslappet i sofaen i Hotel Nimbs lounge, nærværende og veltalende. Alligevel er det ikke til at komme uden om ordet 'nørd' i forbindelse med Henrik Engelbrecht – Tivolis musikchef siden 2010 og 50-års fødselar den 21. august.

Hvem ellers har i en alder af 14 år hørt alle de operaer der findes på det lokale musikbibliotek – i alfabetisk rækkefølge fra Auber til Zemlinsky? Og ikke bare skøjtet igennem dem, men studeret dem så nøje at handling, stemmetyper, arier, ja det hele stadig sidder på rygraden og kan hentes frem når som helst.

"Fornylig blev jeg ringet op af en operachef der spurgte om jeg mente at en bestemt sanger ville kunne klare tenorpartiet i Glucks Armida. Og jeg kunne på stående fod svare ham at det mente jeg ikke, for denne sanger skulle, så vidt jeg kunne vurdere, bruge så mange kræfter på ikke at drukne i finaleensemblet i første akt, at han ville have svært ved at gennemføre anden akt. Det er jo noget mærkeligt noget at kunne; jeg har ikke hørt den opera siden jeg var 13 år, alligevel står den fuldstændig skarpt i mit hoved," fortæller Henrik Engelbrecht.

Held I
Det er ikke nogen selvfølge at man får mulighed for at bruge en så speciel viden i sit arbejdsliv. Selv mener Henrik da også at han har været usandsynlig heldig at møde de rigtige mennesker på det rigtige tidspunkt.

Den første katalysator var Flemming Hjort. Han er nu organist i Nykøbing Sjælland Kirke, men da Henrik Engelbrecht var dreng, dirigerede han Holbækgarden. Her havde Henrik meldt sig under fanerne fordi han syntes uniformen var så flot.

"De stak mig en fløjte, og så var jeg med. Heldigt at det ikke blev en tuba. Fløjten passede godt til mig, og Flemming så, at jeg havde talent og sørgede for at jeg fik god undervisning. Han tog mig også med til koncerter og lånte mig forskellige indspilninger som vi diskuterede. "

Til en fødselsdag fik Henrik en indspilning af Mozarts Tryllefløjten.

"Det var sikkert på grund af fløjtens rolle det netop var den opera, men fløjten glemte jeg helt at lytte efter. For jeg blev fuldstændig opslugt af historien og sangen og hele den fantastiske verden der åbnede sig for mig."

Så Henrik begyndte at støvsuge biblioteket for operaer og fylde hylderne derhjemme med klassisk musik. Han fandt hurtigt ud af at han kunne nå to indspilninger af Don Carlos på en nat. Man var ganske vist lidt træt i skolen dagen efter, men det var underordnet. Musikken var det vigtigste, og det har det været lige siden.

Held II
Efter skolen kom Henrik på konservatoriet og fik en formel musikeruddannelse og en karriere som orkestermusiker, blandt andet i Tivolis symfoniorkester. Men i 1992 sad han og kedede sig igennem et uendeligt antal prøver på melodigrandprixet som fløjtenist i DR UnderholdningsOrkestret.

"Dengang var det orkester noget helt andet end i dag," skynder han sig at sige. "I hvert fald syntes jeg det var sjovere at sidde oppe i den hyggelige kantine hvor man kunne møde nogle af DR's programmedarbejdere, for eksempel musikredaktør Hans Peter Larsen. Han gav mig et job som producerassistent på P2 ved siden af orkesterjobbet. Men jeg blev hurtigt grebet af at formidle min viden om musik og blev fuldtidsansat på radioen."

Held III
Året er 1999. Kasper Holten er lige blevet udnævnt til operachef på Det Kongelige Teater og bliver inviteret ind i programmet Søndagsklassikeren sammen med operasanger Lone Koppel og Henrik Engelbrecht der nu er operaredaktør på P2.

"Programmet gik ud på at tre mennesker der faktisk havde forstand på musik(!), diskuterede fordele og ulemper ved forskellige indspilninger af klassiske musikstykker, i dette tilfælde Tosca," fortæller Henrik. "Det var ellers et rigtig fint program, men netop den udsendelse blev virkelig kedelig. Lone der er verdens sødeste menneske, var glad for alt hvad vi hørte, og hver gang Kasper eller jeg havde en indvending eller syntes noget var særlig godt, så var den anden fuldstændig enig."

"Efter udsendelsen sagde Kasper at han havde et ledigt job som dramaturg. Jeg søgte og fik jobbet, og kort tid efter skete der det forunderlige at vi fik besked om at Mærsk ville forære Det Kongelige Teater et nyt operahus. I løbet af mine tre første måneder som dramaturg producerede Kasper og jeg så - som to nørder ved et tag selv-bord - en liste over operaer vi kunne tænke os at sætte op i det nye hus. Og vi endte faktisk med at gennemføre næsten dem alle, blandt andet som bekendt hele Nibelungens Ring!"

Så meget på bølgelængde kan man ikke være med ret mange mennesker, så da Kasper Holten 10 år senere skulle stoppe som operachef, begyndte Henrik Engelbrecht at se sig om efter et andet job. Og igen var han heldig, for det faldt sammen med at Nikolaj Koppel valgte at forlade jobbet som musikchef i Tivoli.

Lumbye-arven
Skiftet fra Operaen til Tivoli var som at komme fra en supertanker til et lille sejlskib.

"Et orkester er en meget mere enkel størrelse end en opera, og det er sjovt at kunne være helt tæt på alle detaljer. Copenhagen Phil/Tivolis Symfoniorkester er også dejligt at arbejde med, for musikerne er enormt positive over for nye idéer, og der er ikke langt fra idé til handling," siger musikchefen.

En idé som Henrik Engelbrecht med karakteristisk systematik har forfulgt, er at levendegøre orkestrets historie der jo startede ved H.C. Lumbye og grundlæggelsen af Tivoli i 1843. Musikchefen har været i arkiverne og fundet ud af hvad der blev spillet, og hvordan orkestret i det hele taget fungerede, og det bliver brugt i programlægningen, blandt andet for koncerten den 21. august som fødselaren selv dirigerer.

"Jeg har ikke lært at dirigere, men jeg havde lyst til at prøve det fordi de fleste af mine forgængere i embedet også dirigerede. Efter første gang evaluerede musikerne mig skriftligt og anonymt som de gør med alle dirigenter, og evalueringen var heldigvis så god at jeg kunne fortsætte en tid. Men efter denne koncert overlader jeg pladsen til orkestrets koncertmester, Jon Gjesme, der endnu mere i datidens ånd både spiller violin og dirigerer."

Opfinder projekter
Man skulle tro at jobbet som dramaturg på den kongelige opera eller musikchef i Tivoli var nok til at dække en mands arbejdsbehov. Men ikke for Henrik Engelbrecht. Han opfinder konstant nye projekter til sig selv – "måske for at undgå at holde fri," indrømmer han.

Mens han var på Det Kongelige Teater, fik han for eksempel lyst til at skrive en bog om hvordan en opera bliver til. Han forestillede sig en bog fuld af billeder bag kulisserne, og det ville blive alt for dyrt hvis en fotograf skulle vandre rundt derinde 365 dage. Hvad gør man så? Man lærer selvfølgelig selv at fotografere.

"Jeg var der jo alligevel og vidste lige hvilke billeder jeg ville have. Jeg blev faktisk også ret god til det og tog i alt 30.000 billeder. Men siden har jeg ikke rørt kameraet," fortæller han.

For nogle år siden skrev Henrik Engelbrecht librettoen til Poul Ruders' opera 'Selma Jezková' over Lars von Triers film 'Dancer in the Dark', og nu er han i gang med sin anden libretto. Den er bestilt af Det Kongelige Teater til premiere i 2019, mere kan han ikke røbe lige nu. Men det er et dejligt projekt, forsikrer han.

Så er der mon andet end musik i mandens liv? Jo, litteratur har også en høj stjerne og er i stand til at sætte gang i et projekt eller to. Efter at have læst alle Dickens' romaner satte han sig for at skrive den ufuldendte 'The Mystery of Edwin Drood' færdig. Og i skrivebordsskuffen ligger en synopsis til en roman om en historisk person med en musikalsk tilknytning, der bare venter på at han får mulighed for at opholde sig i Rom i længere tid.

Intet under at CV'et fylder fire sider. Henrik Engelbrecht holder aldrig fri fra musikken og projekterne.

"Kun min datter Asta på ni år kan holde mig væk fra arbejdet. Så længe hun har lyst til at snakke med sin far, er tiden med hende hellig. Hun lytter selvfølgelig med når jeg spiller musik derhjemme og kommer også med til koncerter rundt omkring, men hun synes det er lidt kedeligt, og hun har endnu ikke vist den store interesse for at dyrke musikken aktivt. Det skal hun bestemt heller ikke presses til," mener han.

Musikken er med overalt
Vi har siddet halvanden time i Hotel Nimbs lounge omgivet af soft popmusik og legende unger, men Henrik Engelbrecht har stort set ikke bemærket de uvedkommende lyde. Han har evnen til at lukke alt uvæsentligt ude. Og han bestemmer altid selv hvad der skal foregå i hans hoved, ikke noget med tilfældige ørehængere der kværner rundt. Sidder han for eksempel i et fly, kan han simpelthen rent mentalt sætte noget musik på:

"Første akt af Don Juan, en symfoni af Mozart eller en liedcyklus af Schubert. Jeg kan 'afspille' det i real time i hovedet. Jeg har slidt tre lp'er op med Die Schöne Müllerin sunget af Fritz Wunderlich. Nu behøver jeg ikke elektronikken for at nyde den."


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Annoncer

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.