Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Musik man aldrig bliver færdig med

Oprettet:
07-03-2012
Beskrivelse:

Den 13. juli fylder Per Nørgård 80 år, en begivenhed der selvfølgelig skal fejres i stor stil gennem hele året. Harpenisten Tine Rehling har et helt specielt forhold til den verdenskendte danske komponist og hans musik, og i marts rejser hun sammen med Esbjerg Ensemble og dirigenten Kaisa Roose på en lille Nørgård-turne til Estland, Rusland og Sverige. ”Programmet er noget af en udfordring, både fysisk og mentalt,” fortæller Tine Rehling. ”Musikken kræver absolut nærvær, men den giver så meget igen – den ”mætter” mig på en vidunderlig måde.”

Det var i anledning af Per Nørgårds 70 årsdag at Tine Rehling første gang skulle spille hans harpekoncert Konge, Dame, Es. Hun opsøgte ham for at få hans input til fortolkningen, og mødet blev starten på et meget nært musikalsk samarbejde og venskab.

”Jeg blev straks dybt betaget af ham; det var som om der var et slægtskab imellem os, som om vi altid havde kendt hinanden,” fortæller Tine.

Og beundringen var gensidig, Per Nørgård blev så begejstret for Tines harpespil at han foreslog at hun sammen med Esbjerg Ensemble indspillede koncerten og andre af hans værker for harpe. Og han gik straks i gang med at komponere endnu en harpekoncert til cd’en. Gennem torne blev til i et tæt samarbejde mellem komponisten og musikeren:

”Vi mødtes flere gange om ugen i den periode,” fortæller Tine. ”Per ville udforske harpen, sprænge grænserne for dens udtryk. Jeg viste ham mulighederne, og hver gang kom han med nye dele af værket som jeg på den måde indstuderede løbende.”

Det tog Tine et halvt år at lære koncerten der rummer mange udfordringer:

”Særlig et sted forekom mig nærmest umuligt. Det er en meget subtil balance mellem pedalskift og polyrytmer som jeg var lige ved at give op på. Jeg bad ham faktisk om at ændre det; men det ville han meget nødigt. Og så arbejdede jeg mig igennem det, lærte to takter om dagen. Og pludselig foldede det sig ud som en blomst for mig. Heldigvis holdt han fast ved sin vision; nu synes jeg det er et af de smukkeste steder i hele koncerten.”

Umiddelbar skønhed og uendelig dybde
Det er måske ikke et sted lytteren hæfter sig særligt ved, og det lyder ikke svært, siger Tine, men for hende er det et af de mange lag der åbenbarer sig i Per Nørgårds musik når man arbejder med den.

”Hver gang man spiller et af hans stykker, opdager man nye ting, nye melodier, rytmiske mønstre og så videre. Pers musik har sådan en fysisk korrekthed, den swinger. Den rammer os umiddelbart fordi den er i harmoni med naturens love, de gyldne proportioner, som er universelle. Derfor mærker man også helt fysisk hvornår man spiller musikken rigtigt,” siger hun.

Tine Rehling føler nærmest hun er i familie med Per Nørgård. Siden deres første møde for 10 år siden har de tilbragt mange timer sammen, både i forbindelse med musikken og mere privat. For Tines nu 18-årige datter er Per Nørgård en kær onkel. Da hun var 9, overværede hun en koncert hvor Tine spillede forskellig harpemusik, blandt andet det lille solostykke Consolazione som Per også har skrevet til hende. Adspurgt hvad hun syntes om dette stykke, svarede pigen hvad der senere er blevet en fast talemåde i musikerkredse: ” Man kan godt høre det er hjemmelavet!”

er Nørgård har altid været optaget af forskellige kompositionsprincipper med tilknytning til matematik (det gyldne snit, fibonacci-tallene, fraktaler). Han har for eksempel fundet frem til en såkaldt uendelighedsrække, et styrende princip for udviklingen af en musikalsk struktur som man kan læse meget mere om på denne hjemmeside.

”Men Pers musik er langt fra nørdet, eller den er nørdet på den rigtig gode måde”, siger Tine. ”Den er ikke fortænkt, selv om der kan skrives lange afhandlinger om de matematiske principper i den. Musikken kommer fra hjertet, og jeg oplever altid at der er noget som fænger hos publikum, selv om de måske opfatter musikken som ”svær” ligesom anden ny kompositionsmusik.

Selv siger Per Nørgård: ”Jeg er tiltrukket af en musik der egentlig giver et vist løfte: "Du kan godt følge med”, men som også samtidig taler med en anden stemme og siger: "Prøv at se fuglen, der er her - den rør sig ikke ud af stedet, fuglen, der er her, der er her, der er her...” 
Mens man således måske er sunket ind i denne fugleverden, så har musikken bevæget sig til et andet sted [..]” (fra pernoergaard.dk)

Nordisk/baltisk turné
Tine Rehling har meget ofte mindst et stykke af Per Nørgård på programmet når hun optræder ved koncerter i hele verden, fra Hawaii til Kina, og overalt bliver hans musik meget vel modtaget.

I anledning af 80-årsdagen består turné-programmet næsten udelukkende af Nørgård-værker for harpe og kammerensemble; harpekoncerten Konge, Dame, Es dog i en let omarbejdet form til denne lejlighed hvor ensemblet ikke kan forstærkes med trompet, trombone og bas.

Et enkelt værk, Book of Sand Grit for harpe, percussion og ensemble, er af den estiske komponist Liis Viira, turen er nemlig centreret om en estisk festival, Estonian Music Days, som gruppen deltager i sammen med den estisk-fødte dirigent Kaisa Roose. Derudover besøger de den estiske by Pärnu, Luleå og Stockholm, Sankt Petersborg og til slut Mantziusgården i Birkerød hvor Per Nørgård selv vil være til stede.

Turneen starter den 14. marts på Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole i Esbjerg og slutter den 25. marts på Mantziusgården i Birkerød.

Se Dacopo-records.dk om cd’en Works for harp and ensemble

Se hjemmeside om Per Nørgård

Se Tine Rehlings hjemmeside



FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Hør de første 6 minutter af værket Gennem torne

Note om Gennem Torne fra turne-programmet
Per Nørgård THROUGH THORNS for harp solo, flute, clarinet, and string quartet (2003)

Through Thorns has a duration of about 20 minutes, in one continuous movement, thus the subtitle "passage". The work is scored for harp solo, flute, clarinet and string quartet. The title is borrowed from the lines from an old Virgin Mary Hymn: Mary wanders through thorns, a hymn which ends with the following line: "then roses grew forth amongst the thorns". I only came across the poem after finishing the composition, the "passage" of which is a journey of sometimes dramatic events, concluding with a "roseblooming", as does the hymn.

For Through Thorns to borrow its title from a Virgin Mary Hymn has to do with the musical material and current of the piece, which brings motives from an earlier choral piece of mine, Flos ut rosa (Latin for "a flower like a rose"), and the rose in question is of course the one which grew forth when the Virgin Mary gave birth to the Infant Jesus in a hitherto unheard-of fashion, a Nova genitura (new birth), which is the title of another work of mine that also derives its material from my original "rose"-melody from 1975.

Through Thorns is dedicated to Tine Rehling, and together with her I have tried to expand the sonorities of the harp, by exploring existing techniques and their more remote regions, in order to gain access to new territory and new soundscapes, as realised by the constantly experimentally-minded and virtuoso player.

Per Nørgård

Se Dacopo-records.dk om cd’en Works for harp and ensemble

Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.