Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Mogens Dahl sælger drømme

Oprettet:
27-01-2011
Beskrivelse:

På første række trækker man nærmest vejret sammen med musikerne, og der er kun plads til 250 tilhørere; til gengæld er der højt til loftet i det smukke, hvide rum. I fem år har Mogens Dahl inviteret det københavnske koncertpublikum til Amager med løfte om intime møder med kammermusikalske topnavne som Juilliard Kvartetten, Leif Ove Andsnes, Trio con Brio og Barbara Bonney. Hemmeligheden bag succesen er netop kompromisløs kvalitet parret med god, gammeldags forretningssans.

Af Marianne Ryde

Stedet emmer af kvalitet, fra de brede fyrreplanker på gulvet og den enkle, stilfulde kunst på de hvide vægge, til balkon og loft med solide bjælker og ovenlysvinduer. Midt på gulvet giver et sort flygel modspil til alt det hvide, og designerstolene danner en smuk formation omkring det.

Der er langt til den gamle, slidte hestestald fra 1901, senere ombygget til autolakererværksted, som Mogens Dahl for fem år siden stod og kiggede på fra vinduerne i sin kones firma. ”Bygningerne så så triste ud,” siger han når man spørger hvordan ideen til Mogens Dahl Koncertsal opstod.

Det var dog mere end trangen til at forskønne der fik ham til at gå i gang med den arkitekttegnede renovering. Mogens Dahl kom fra Aarhus; her blev han uddannet i musikvidenskab og direktion, her startede han Det Jyske Kammerkor, og her var han kunstnerisk leder for Den Jyske Operas Kor. Oveni havde han en omfattende virksomhed med kor- og dirigentkurser i hele Norden, og tanken var egentlig at lokalerne skulle bruges til kurserne. Derfor fik stedet i første omgang navnet Mogens Dahl Institut for Musik, Kor og Direktion.


Meget mere end et musikhus
Men Mogens så hurtigt at lokalerne kunne bruges til andet end musik; her var også plads til erhvervslivets arrangementer, og mange har i tidens løb givet udtryk for at de værdsætter muligheden for at kunne lukke porten og være sig selv i det eksklusive miljø.

”Ved de første arrangementer var det helt primitivt og elementært, projektoren stod på en stol, og vi var bare et par stykker – med en humanistisk baggrund – der sørgede for at leje borde og stole, købe blomster og mad og hvad der ellers skulle til. Det var sjovt, men det var også risikabelt rent økonomisk,” fortæller Mogens.

”Men jeg var så heldig at få solgt mit hus i Aarhus med god fortjeneste, så jeg havde lidt til at købe flygler og alt det andet der skulle til. Jeg har lagt vægt på at det skulle være god kvalitet hele vejen igennem, ikke overlæsset, men æstetisk.”

Mogens Dahl har hverken forretnings- eller designmæssig baggrund, men han har en god intuition og forstår at bruge den. ”Det er ikke så forskelligt fra den måde jeg arbejder med musikken,” siger han. ”Jeg mærker efter hvad jeg synes virker rigtigt, og så tager jeg en beslutning.”

Drømmesælger
Men hvordan kan det lade sig gøre at komme ind fra Aarhus og skabe et koncert- og konferencested fra bunden i København. Hvordan tiltrækker man både de kendte musikere og publikum til at høre på dem?

”Altså, vi sælger drømme!” lyder svaret. ”Jeg startede med Kellerkvartetten, Olli Mustonen og Inger Dam Jensen; ja, jeg overvejede endda Barenboim - det siger noget om mit vovemod, og det var jo trods alt ikke realistisk. Men jeg insisterede på at det skulle være høj kvalitet fra første færd, og det har jeg ikke gået på kompromis med i de fem år vi har eksisteret.”

”Mange spørger om de må spille her og forventer at jeg giver plads til unge danske musikere. Men vi er ikke offentligt støttet, så de må træde deres barnesko andre steder. Mange af de unge navne er dygtige musikere, men de sælger ikke 250 billetter! Sådan er det bare. Derfor inviterer jeg dem først når de er blevet verdensberømte som Trio con Brio, Bo Skovhus og Andreas Brantelid. Andet har jeg ikke råd til.”

”Hvis jeg vil have at dette sted skal være rentabelt, så skal jeg holde fast i min linje med kun at tilbyde det bedste inden for klassisk kammermusik. Jeg skal ikke sejle for meget rundt i genrerne eller spille eksperimenterende musik og præsentere nye talenter. Det kan jeg måske når det rigtig kører, men det varer nok i hvert fald fem år mere før jeg har fyldt salen op til alle koncerter.”


Synergi
Mogens Dahl har hurtigt fået lært hvordan man kører en forretning. Der bliver forhandlet om honorarer som ”selvfølgelig ikke skal være så store når salen er så lille”, og tænkt over at billetterne skal sælges til den rigtige pris, ikke for dyrt og ikke for billigt.

Der arbejdes på at byde både publikum og musikere velkommen i en behagelig atmosfære, der reklameres med gode parkeringsforhold og i øvrigt nem adgang med bus og metro; og så er der lige den ikke uvæsentlige detalje at stedet bruges til andet end koncerter. Men ingen konferencegæster skal være i tvivl om at her kan man også få store musikalske oplevelser, og der kommer faktisk en del ”nye” publikummer til på den måde, fortæller Mogens Dahl.

”Jeg har altid et par vægge fyldt med billeder fra koncerter, jeg deler mine koncertprogrammer ud med rund hånd, og jeg slår på at vi også kan sørge for musikalsk underholdning til virksomhedsarrangementer. En del firmaer tilbyder deres ansatte koncertbilletter, og jeg bliver af og til bedt om at holde et foredrag om musikken for dem. Jeg oplever faktisk at der er en positiv forbindelse og en afsmittende virkning mellem musikken og forretningslivet.”

”Flere og flere erkender at uden kultur, så går det ikke; det er en vigtig dimension i at drive et firma. Hvis man vil have en god bundlinje, så skal man have en god kultur, og der kan vi tilbyde noget på det musikalske område. Jeg synes vi er med til at bygge nogle broer og få flere til at interessere sig for klassiske koncerter.”

”For mig personligt har det omvendt være meget berigende at få kontakt til mange spændende personligheder i erhvervslivet som jeg aldrig ville have mødt hvis jeg var blevet på Den Jyske Opera. Og det smitter af på den spirit der hersker her på stedet: Det er ikke fy-fy når erhvervslivet kommer og lægger penge her, det er altså en del af projektet.”

Jysk temperament
Når man lejer Mogens Dahl Koncertsal, får man altid et kvalificeret bud på gode musikalske indslag hvis man ønsker at tilbyde deltagerne noget mere. Og man kan bestille morgensang og sågar et decideret sangkursus eller et foredrag om musik. Mogens Dahl er ikke typen der missionerer, men på sin egen stille – og stædige – jyske facon får han lokket et nyt publikum ind i musikkens verden samtidig med at han nurser de garvede koncertgængere.

Og det er i grunden ikke så ringe endda.

Jubilæumssæsonen
Mogens Dahl Koncertsals 5-års jubilæumssæson starter i februar med Wiener Brahms Trio, senere kommer Tokyo String Quartet, Roland Pöntinen og Barbara Bonney.

Andreas Brantelid, årets ’artist in residence’, spiller en koncert og kan i øvrigt disponere over lokalerne til indspilning eller andre formål. Tidligere kunstnere i denne kategori er Den Unge Danske Strygekvartet, Niklas Sivelöv, Bo Skovhus og Trio con Brio.

Endelig stiller fire kendte danskere op til foredrag og fællessang efter et populært Mogens Dahl-koncept.



FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

mogensdahl.dk

Lyt til Mogens Dahl Kammerkor 

Mogens Dahl er ikke udelukkende koncertsalsejer, han dirigerer også et kammerkor der bærer hans navn. Sammen med de 20 dygtige sangere har han de seneste år stået for en meget rost Messias-opførelse i Holmens Kirke.

I år bliver det sammen med det verdensberømte britiske barokorkester Orchestra of the Age of Enlightenment
11. og 12. december kl. 19.30 i Holmens Kirke.

Koret har også udgivet tre cd’er med nordisk musik.

Vi har lånt en skæring fra hver af dem:

Vårsang (Wilhelm Peterson-Berger/Wilhelm Peterson-Berger) fra North Room

Stemning (I.P Jacobsen/Hugo Alfvén) fra North

Ave Maris Stella (Edvard Grieg) fra Sacred North



Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.