Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Minimalistisk opera om livets store spørgsmål

Oprettet:
14-03-2017
Beskrivelse:

I samarbejde med kunst- og musikensemblet Scenatet har komponisten Niels Rønsholdt skabt en opera der går helt tæt på publikum i mere end en forstand. Operaen ’Blik for Blik’ opføres i Pakhus 11 i København fire gange fra 17.-19. marts. Og hvis man vil opleve den intime og genreeksperimenterende opera, skal man ikke vente for længe med at bestille billetter, for der er kun 50 til hver forestilling – og ingen billetsalg i døren. Optakt har talt med Niels Rønsholdt om meningen med det hele.

Af Marianne Ryde

Niels Rønsholdt, du har både skrevet tekst og musik til operaen ’Blik for Blik’, og så medvirker du også selv. Det er en ret sjælden kombination. 

”Jeg er meget skeptisk over for den lagdeling man laver i traditionel opera. Først er der nogen der skriver en tekst, så er der nogle helt andre der skriver musik, og så er der nogle der iscenesætter, instruerer og synger. Der er så utrolig mange kokke i det køkken. Jeg vil ikke sige at det er en forkert måde, men jeg har altså lyst til at gøre det på en anden måde hvor de forskellige led er vævet fuldstændig ind i hinanden. Skællene udviskes, og de forskellige dele bliver skabt sammen. Det er en helhed fra starten.

Det totalsyn giver mig nogle muligheder for at radikalisere operakonceptet. Jeg prøver at eksperimentere med hvad opera i det hele taget er, og hvem publikum er når de ser en opera. Publikum sætter sig ikke bare ned på en stolerække og ser på noget der foregår oppe på en scene. Scenografien er en afgørende del af librettoen som igen er en afgørende del af musikken. Det kan slet ikke pilles fra hinanden.”

Spiller publikum ligefrem en rolle i forestillingen?

”Ja. Når vi ser sådan noget som Figaros Bryllup, identificerer vi os på en måde med nogle koncepter – kærligheden, jalousien, tilgivelsen osv. som begreber. Det oversætter vi så ind i vores egen kontekst, og det er jo ikke uvedkommende selv om det er skrevet i en anden tid; men jeg kunne tænke mig at fjerne den afstand, så det bliver endnu mere konkret for publikum, så replikkerne faktisk bliver lagt i munden på publikum.

På den måde kommer man endnu tættere på de enkelte udsagn, så de ikke bare forstås på et abstrakt plan, og det virker som om det handler om os selv. Det er vores eget liv som er sat i spil her.”

Det kunne godt lyde lidt farligt …

”Ja, men det er al teater jo, det skulle det i hvert fald helst være. Men så farligt er det heller ikke. Det er nogle meget trygge rammer, men man har mulighed for at sætte sig selv i spil på forskellige måder.”

Hvorfor foregår det et sted hvor der kun er plads til 50?

”Det er min drøm at fjerne forskellige former for afstand. En af de afstande er at man sidder 1200 mennesker i en sal, og langt dernede er der en der står og synger meget kraftigt, og så høres det alligevel meget svagt heroppe ved mig. Det er selvfølgelig en fordel at der kan sidde 1200 ad gangen, men der er også en enorm styrke i at sidde 50 mennesker i et rum der er designet lige præcis til den størrelse publikum. Så har man et mere konkret fællesskab med de mennesker man er der sammen med. Man kan kigge hinanden i øjnene, man er sammen om den oplevelse. Den intimitet og det nærvær er meget vigtigt, synes jeg.”

Kan du sige noget om musikken?

Fordi det handler om operaen som genre på mange forskellige måder, går det musikalsk tilbage til noget præbarok-opera – helt, helt elementær musikdramatik - små recitativer eller monodier hvor man bare siger noget oven på en enkelt akkord. Jeg har lavet mine egne versioner af disse naive recitativ-arier, og på den måde lader jeg operaen være en slags hovedperson.”

 ‘Blik for Blik’ er en opera om kærlighed, valg og konsekvenser; en fortælling om kærlighedsrelationens natur og især dens vrangsider, står der i pressematerialet. Hvorfor har du netop valgt dette tema?

”Alt er kærlighed og en slags hovedstrøm i vores liv, hvad enten vi mangler den eller har for meget af den, hvad enten vi savner den eller lige har fået den. Det er en central understrøm i vores allesammens liv. Derfor er det også noget vi kan samles om, og netop fællesskabet er enormt vigtigt i denne forestilling. Det handler om vores allesammens kærlighedshistorie, og ud af det udkrystalliserer der sig en enkelt kærlighedshistorie.”

Er der andre medvirkende ud over dig og orkestret?

”Tja, der er mange ting man ikke ved, og som man ikke behøver vide når man kommer som publikum til ’Blik for Blik’.”

---

Scenatet og Niels Rønsholdt har arbejdet sammen ved flere lejligheder, blandt med værket ’Me Quitte’ som bygger på Jaques Brels sang ’Ne me quitte pas’ – bare omvendt. Teksten består af ordene fra Ne Me Quitte Pas fordelt i fragmenter over 10 sange – og sunget baglæns.



FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Blik for Blik

Fredag d. 17. marts kl 20:00, lørdag d. 18. marts kl. 17:00 & 20:00, søndag d. 19. marts kl. 17:00

Pakhus 11, Dampfærgevej 2, 2100 København Ø

Forsalg på billetto.dk - intet dørsalg.

Forestillingen foregår på engelsk og varer ca. 1,5 time uden pause. Dele af forestillingen foregår i totalt mørke, og der vil indgå stroboskoplys. Forestillingen er ikke egnet for børn under 12 år.

scenatet.dk

nielsroensholdt.dk

Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.