Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Lyd som både ridser og renser

Oprettet:
18-05-2016
Beskrivelse:

Der er ingen tonalitet, rytmik, form eller i det hele taget noget af det man normalt kommer efter i musikken. Kun den rene tilstand af lyd, lyden af blokfløjten, klaveret eller sågar den digitale tuner. Nogle kalder det kejserens nye klæder, andre får en helt fantastisk oplevelse ud af Niels Lyhne Løkkegaards musikalske odyssé Sound X Sound– et lydbad hvori han selv føler sig renset og helet.

Af Marianne Ryde

Otte blokfløjter for fuld udblæsning i fem minutter – alle ligger de og vipper på få toner, sammen uden at indgå i et musikalsk mønster. Det er skærende og påtrængende og ligner ikke noget man har hørt før. Det er heller ikke meningen. Niels Lyhne Løkkegaard er simpelthen ude på at finde essensen af blokfløjtelyden og lagre den som en slags lydpræparat.

”Som en geolog finder en sten ved Møns Klint og gemmer den i en æske, så finder jeg lyden af blokfløjten og lagrer den på en gammeldags analog 7” vinylplade. Der skal bare en nål til at afspille den, så jeg tænker at man også om 300 år vil kunne lytte til mine ’præparater’ af syv forskellige instrumenter,” siger han.

Men hvordan går det til at en succesfuld jazzsaxofonist og-komponist forlader sporet for at lede efter den rene tilstand af lyd?

”Jeg fik kandidateksamen fra Rytmisk Musikkonservatorium i 2005 og vandt konkurrencer og en orkesterplads i Klüvers Bigband allerede inden jeg var færdig, så egentlig var alt godt. Der var bare lige det ene problem at når jeg skrev musik, følte jeg den pegede et andet sted hen. Jeg følte mig ikke hjemme i jazzverdenen, selv om jeg var enormt dygtig til det jeg gjorde. Jeg havde det blandt andet svært med improvisationen som jo er en vigtig del af jazzmusikken. Jeg følte at det var noget jeg havde tillært mig og ikke noget der bare opstod i nuet.”

Inspiration fra impressionisterne

Løkkegaard var til gengæld meget optaget af den klassiske impressionistiske musik, især Debussy og Satie.

”Harmonierne tegnes ikke så bastant, men bevæger sig på en flygtig, transparent måde. Det er så rundt og organisk. Jeg følte mig fri når jeg ikke hele tiden blev mindet om et-slaget. Så jeg prøvede også at gøre min musik rund, i første omgang ved at skære rytmegruppen væk. Og improvisationen kogte jeg ned til ganske små fabuleringer,” fortæller han.

Til sidst skrev han næsten sig selv helt ud som saxofonist og gik over til kun at dirigere, første gang i værket Vesper for klarinetkvartet og solister. Her blev han meget optaget af hvordan de fire basklarinetter smeltede ind i hinanden på en næsten stoflig måde. Lyden reagerede ned på et mikroskopisk plan. Selv om de spillede den samme tone, opstod der svævninger som han syntes var enormt spændende.

”Men jeg ville videre, jeg syntes hele tiden jeg skrev det samme - der skulle ligesom prikkes hul på det æstetiske. Jeg arbejdede stadig som saxofonist i bigbandet og var med dem på en turne til Chicago. Her støvede jeg forskellige pladebutikker igennem og endte med at købe Stockhausens ’Mantra’ for to flygler, klokkespil og ringmodulator, mest fordi jeg syntes coveret så enormt spændende ud! Men jeg blev fuldstændig ramt af musikken. Den store mysticisme – jeg kunne ikke aflure hvad der skete i musikken. Det var enormt dragende for mig, og det værk inspirerede mig på mange måder i mit videre arbejde.”

På barsel med hovedet fuldt af idéer

Et år senere fik Niels sit andet barn og gik på et helt års barsel mens konen fik fred til at skrive sit speciale. Og det blev en af de mest kreative perioder i hans liv. Han travede Assistens Kirkegård tynd med barnevognen og skrev musik i hovedet.

Først kom værket Sikorsky for otte basklarinetter, fire kontrabasser, fire trommeslagere, trompet og altsaxofon; en lang undersøgelse af interferenser og overtoner og af hvordan lyden kan transcendere sig selv og blive en kropslig oplevelse.

”Jeg ville udfordre dramaturgien i musikken – kraftigt, svagt, hurtigt, langsomt osv., simpelthen alle de dualismer vi normalt hænger musikken op på, og i stedet dyrke den statiske, droneagtige, pulserende, masserende lyd og på den måde vise at, ligesom vi kender det fra billedkunsten, kan musik godt være en ’monokrom’ undersøgelse. ”

Mangedoblet lyd

På den måde nåede Niels frem til Sound X Sound-serien hvor han ville undersøge hvad der skete hvis han mangedoblede lyden af et instrument.  Første instrument under luppen blev blokfløjten, et instrument mange starter med, og som godt kan være noget anstrengende at høre på.

”I dette værk ville jeg dyrke alt det man ellers hader ved blokfløjten og dens sindssygt højfrekvente, invasive lyd. Jeg ville få lyden af blokfløjten til at overskride sig selv,” fortæller han.

Senere underkastede han klaveret en tilsvarende behandling og gik så vidt som at skabe et værk for 30 kromatiske tunere.

”De har sådan nogle små enerverende sinustoner som jeg altså synes er smukke. Det ender med at lyde som en brandalarm der står og pulserer i rummet.”

Som at gå en tur ved stranden

Mangedoblingen får den kendte lyd af instrumentet til at bryde sammen. Ligesom når mange mennesker i et rum taler samtidig, og man ikke kan høre hvad den enkelte siger, men bare fornemmer en samlet lyd af menneskestemmer hvor ordet er opløst og syntaksen er brudt sammen.

I processen opløser Niels Lyhne Løkkegaard på en måde også sig selv i rollen som komponist. Han prøver ikke at videregive nogen følelser, men laver en lyd der måske kan sætte noget i gang hos lytteren.

”En vil måske føle sorg, en anden glæde i mødet med musikken. Mit ærinde er at forvandle de kulturelle lyde man er vant til i forbindelse med et instrument, til en næsten naturgiven lyd. Jeg prøver simpelthen at indfange lyden i dens naturlige habitat.”

”Jeg vil gerne have at man lytter til min musik ligesom hvis man gik en tur ved stranden og hørte vandet og fuglene. Man skal endelig ikke lytte efter tonalitet, rytmik osv., men bare tage lyden ind og mærke hvad den afføder i en; ikke forholde sig til om der bliver spillet rent og rigtigt, eller hvordan musikken passer ind i en given tradition.”

”Kast alle forventninger til musikken væk, og vær til stede i lyden.”

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Foto: Karolina Zapolska

Niels Lyhne Løkkegaard (f.1979)

Uddannet fra Rytmisk Musikkonservatorium og Kunstakademiets Arkitektskole.

Har en længere række værker og udgivelser bag sig og skabte bl.a. i 2013 lydsiden til MoMA´s René Magritte udstilling ”The Mystery of the Ordinary”.

Præmieret af bl.a. Statens Kunstfond 2007 og modtager af Leonie Sonnings talentstipendium 2006.

Underviser ved Rytmisk Musikkonservatorium i København.

Sound X Sound

Serien er i alt på syv værker som er nedfældet på 7"-vinyler:

1. For otte blokfløjter

2. For ni klaverer

3. For 30 kromatiske tunere

4. For 18 klarinetter

5. For 16 triangler

6. For fem shakere

7. For 10 hi-hats

2 og 3 er blevet opført i Koncertkirken. Og den 11. november kulminerer projektet under festivalen G((o))ng Tomorrow med en præsentation af værkerne som klangskulpturer på forskellige locations rundt omkring i Jazzhouse. Læs mere

www.nielsloekkegaard.dk

Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Annoncer

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.