Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Lang rejse frem mod debut

Oprettet:
15-10-2011
Beskrivelse:

Her på siden har vi en fast rubrik hvor vi omtaler månedens debutkoncerter. Læser man debutanternes CV, vil man hurtigt opdage at langt de fleste faktisk har en omfattende koncertvirksomhed bag sig når de debuterer. Så hvad er en debutkoncert egentlig, og hvordan forbereder man sig til sådan en? Det har vi talt med sopranen Sophie Thing-Simonsen om.

Solistklassen er en særlig overbygning på den almindelige konservatorieuddannelse hvor den studerende ifølge formålsbeskrivelsen ”uddannes til at virke på det højeste kunstneriske niveau”. Her går man to år, og derefter planlægger man en debutkoncert hvor man for første – og måske eneste – gang i sin karriere helt selv kan vælge hvad man vil synge eller spille.

”Det er fantastisk spændende, men også lidt skræmmende at skulle fylde to gange tre kvarter med musik – uden ydre rammer,” fortæller Sophie Thing-Simonsen der debuterer med sang onsdag den 9. november.

Sophies valg
Stemmen i sig selv med dens individuelle muligheder og begrænsninger giver naturligvis en ramme. Men der er mange valg at træffe når man står foran sin debut. Sophie startede med at beslutte at hun ville have et lille orkester med.

”En sanger kun akkompagneret af klaver er en meget intim situation. Jeg havde mere lyst til at sprede fokus lidt ved at invitere flere deltagere med til koncerten,” fortæller hun. Det sker i øvrigt for egen regning, for konservatoriet betaler ikke de medvirkende, så ofte får debutanterne venner og bekendte med på scenen. Sophie får hjælp af sin mand, dirigenten Jesper Nordin, og et lille ensemble sammensat til lejligheden.

Valget af repertoire var meget let: Sophie ville sammensætte en dejlig aften med musik af de komponister hun selv holder mest af. Hun ville ikke lade sig styre af at hun måske ”burde” vise at hun kan synge musik fra forskellige perioder på forskellige sprog.

”Først valgte jeg Ravels tre sange til tekster af Mallarmé. Det er impressionistisk musik skrevet i 1913, og dermed havde jeg sat en tidsmæssig ramme for hele koncerten. Noget andet der ligger godt for min stemme, er Wagners Wesendonck-lieder – så de var også et must,” fortæller Sophie og fortsætter:

”Især Ravels sange har et lidt mørkt, mystisk udtryk, og jeg ville også gerne præsentere noget mere folkloristisk og underholdende – der skulle være lidt til smilebåndet. Her kommer Dvoraks 7 Zigeunerlieder ind – det er dejlig munter og levende musik om kærlighed og frihed.” Helt nemt skal det dog ikke være, for Sophie har valgt at synge Dvorak på originalsproget, tjekkisk.

Til sidst vil hun vise at hun mestrer Richard Strauss’ avancerede senromantiske tonesprog. Det er ikke kun en kunstnerisk udfordring for sangeren, men også for publikum, så i valget af de fire sange fra albummet 8 Gedichte aus Letzte Blätter gik Sophie efter de mest umiddelbart forståelige.

”Jeg diskuterede det lidt med min lærer, Marianne Rørholm, som syntes jeg primært skulle vise toppen af hvad jeg formår. Men jeg synes det er vigtigere at tænke på målgruppen som ikke nødvendigvis selv er musikere og kender musikken indefra. Af samme grund har jeg valgt nyere musik fra. God og varig musik fra den senromantiske periode, det var og blev mit tema.”

Maraton-træning
Det siger sig selv at det er noget af en kraftpræstation at være den bærende kraft i en hel koncert – ikke mindst som sanger. Det er ikke nok at træne sin stemme og repertoiret, man må sørge for at hele kroppen er på toppen som om man skulle løbe et maraton.

Så Sophie er gået i skarp træning på alle fronter, og hun må også sørge for at få søvn nok og være i ro og balance på enhver måde så hun ikke risikerer at tage imod en sygdom.

”Disciplin er ekstremt vigtig, man må tilrettelægge sin øvning så man ikke driver rovdrift på stemmen,” tilføjer hun.

Og indimellem når stemmen skal have hvile, kan man så beskæftige sig med kjolen – eller måske kjolerne? Koncerten er jo en totaloplevelse der gerne skulle være noget for alle sanser.

Og hvad med skoene? For en sanger er det altafgørende at stå godt og have en god kontakt til underlaget, så høje hæle er ikke lige sagen. Sophie overvejer at gå i Measha Brueggergosmans fodspor og optræde på bare tæer, men det kan på den anden side komme til at virke som en letkøbt efterligning. Ja, der er nok at tænke over når man har helt frie hænder til at præsentere sig selv.

Eksaminator er publikum
Debutkoncerten er ikke en ordinær eksamen med censor og karakter; men nede i salen blandt familie og venner sidder også ens lærer og andre repræsentanter for konservatoriet som skal give en udtalelse. Og så er det jo en offentlig koncert hvor publikum giver feedback i form af et mere eller mindre entusiastisk bifald.

Pressen er som regel også inviteret, men det hører til sjældenhederne nu om dage at aviserne bringer anmeldelser af debutkoncerter, desværre, for det kan være et godt visitkort at bringe med sig til den kommende karriere.

Mangel på koncert-træning
Selv om solistklassen lægger op til en solist-karriere, er der efter Sophies mening rystende få muligheder for at træne det med at sammensætte et repertoire og have koncentration og stemme til at fremføre det.

”Jeg har foreslået at der skulle være en fast koncertrække for solist-elever på konservatoriet, men det har der desværre ikke været mulighed for efter at DKDM flyttede til Rosenørns Allé hvor salene bliver brugt af mange andre end konservatoriets elever,” siger Sophie.

Nogle debutanter vælger at arrangere en prædebut et andet sted i landet for at prøve situationen før det rigtig gælder. Det har Sophie ikke gjort, men hun holder alligevel en lille ”generalprøve” i Gentofte Kirke den 28. oktober. Ellers bliver det lige på og hårdt når hun den 9. november indtager den legendariske koncertsal i det tidligere radiohus hvor en uendelig række af musikalske stjerner har stået før hende.

Det skal nok blive et festligt punktum for konservatorieuddannelsen og forhåbentlig optakt til en spændende karriere som sanger.

Blå bog
Sophie Thing-Simonsen tog diplomeksamen fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2009 og blev derefter optaget i solistklassen med Marianne Rørholm som lærer. Hun har derudover modtaget undervisning af Helene Gjerris og Douglas Yates.

Sophie Thing-Simonsen medvirker regelmæssigt i Det Kongelige Danske Operakor, DR Koncertkoret, Teater Hedelands Operakor m.m. og er fast medlem af Mogens Dahls Kammerkor. Derudover har hun været solist med diverse danske orkestre i f.eks. Dvoraks D-dur Messe, Haydns Theresienmesse, Gades Elverskud, Duruflés Requiem m.m. Fra 1997-2000 havde hun talrige hovedroller i semi-professionelle operetteproduktioner, bl.a. Valencienne (Den Glade Enke), Périchole (Périchole), Otilie (Sommer i Tyrol) og Irene (Mød mig på Cassiopeia).

Hun har deltaget i masterclasses med Cecilia Bartoli, Helmut Deutsch, Bo Boje Skovhus, Josef Protschka, Audrey Heyland, Kirsten Buhl Møller og Michael Eliasen.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Koncerter (gratis adgang)
28. oktober kl. 17 i Gentofte Kirke

9. november kl. 19.30 i Konservatoriets Koncertsal

Koncertprogram
A. Dvorak: 7 Zigeunerlieder op. 55

R. Wagner: Wesendonck-Lieder

M. Ravel: 3 Poèmes de S. Mallarmé

R. Strauss: fra 8 Gedichte aus Letzte Blätter op. 10

1. Zueignung

3. Die Nacht

4. Die Georgine

8. Allerseelen

Medvirkende
Søren Rastogi, klaver
Kammerensemble dirigeret af Jesper Nordin

www.dkdm.dk

Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Annoncer
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.