Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Klinten i musik – musik i klinten

Oprettet:
11-07-2016
Beskrivelse:

I de geologiske lag på Stevns Klint kan man læse historien om, hvordan dinosaurerne blev udslettet for 66 mio. år siden. I en ny musikdramatisk forestilling, ’Klint’, der opføres i et gammelt kalklager på stedet, får historien ekstra dimensioner med musik, lys og lyd.

Af Marianne Ryde

Stevns Klint gemmer på et af de mest dramatiske kapitler i Jordens historie. Et ganske tyndt lag af fiskeler der ses som en sort stribe i klintens lag, viser tydeligere end nogen andre steder på Jorden hvordan dinosaurerne og med dem halvdelen af alle dyrearter blev udslettet for 66 millioner år siden da en asteroide ramte Jorden. 

På grund af dette usædvanlig tydelige lag blev Stevns Klint for nogle år siden optaget på Unescos verdensarvliste. Og det blev startskuddet til et samarbejde mellem komponist og percussionist Birgit Løkke og skuespiller og instruktør Lene Vestergård. Samarbejdet munder til august ud i en helt unik forestilling hvor det er meningen at publikum i et bombardement af alle sanser skal have den geologiske historie helt ind under huden.

Rurens fortælling

Historien, som er skrevet af Lene Vestergård, fortælles af det lille krebsdyr ruren, der faktisk har været vidne til hele klintens liv – den indgår nemlig allerede i det første lag, overlever den store katastrofe og fortsætter med at eksistere helt ind i vores tid.

Ruren

Som logo for forestillingen Klint har Birgit Løkke ladet sig inspirere af ruren, det lille skaldyr som har overlevet hele naturens barske historie, og af tagkonstruktionen i det pyramideformede hus forestillingen opføres i. Under forestillingen bliver billeder af dyr fra forskellige lag projiceret op på pyramidens vægge og tag.


Uden om rurens historie har Birgit Løkke skabt et væv af musik og lyd, der skal føre den naturvidenskabelige viden om de geologiske lag helt ind i tilskuernes krop.

”Jeg forsøger at forene kunst og videnskab. Jeg tror at kunsten kan sanseliggøre naturvidenskaben og dermed hjælpe os med at begribe den og i sidste ende tage ansvar for den,” siger hun.

I arbejdet med musikken til værket ’Klint’ er Birgit Løkke således også gået videnskabeligt til værks. Hun begyndte med at kontakte en geolog på GEUS.

”Han fortalte mig hvordan man banker med særlige geologhammere på lagene for at høre deres klang og dermed bestemme tid og omstændigheder. Og sådan opstod idéen til mit værk. Jeg gik simpelthen ud med geologerne og optog lydene når de bankede. Derefter blev de analyseret i et lydstudie, og på den måde fandt jeg lagenes klang og tonalitet, ” fortæller hun.

Hver tid sin sats

Det hele starter med Kridttiden hvor kalkalger kaldet kokkolitter dominerer. Kokkolitlaget er det blødeste lag, og sjovt nok har netop dette oprindelige lag C-dur som sin særlige klang.

I næste sats slår Katastrofen ned – meteoren rammer, og halvdelen af jordens dyre- og plantearter udryddes. Dette ses i klinten som en sort stribe i det lag der kaldes fiskeleret. For at trænge ind i dette lags musik talte Birgit med en seismolog der kunne fortælle at Jorden, når den slås an af et stort fremmedlegeme, bliver sat i svingninger hvor hver bølge er 20,5 minutter lang. Der opstår således nogle meget lavfrekvente toner som man også kan registrere ved jordskælv. 

”Jeg har fået optagelser fra jordskælv, og hvis man oktaverer dem ind i det hørbare område, viser det sig at Jorden svinger i 426 hertz. I vore dage har vi bestemt at kammertonen ligger på 440 hertz, men det har den ikke altid gjort. På Mozarts tid var den f.eks. 427 Hz, altså meget tæt på selve Jordens svingning. Det er da et sjovt sammentræf, synes jeg. Og denne sats intonerer vi så i 426 Hz.”

Satsen starter med et kæmpe brag og bliver derefter fuldstændig atonal hvorefter den munder ud i tonen a der ligger som en drone under det hele. Koret har forskellige lyde som illuderer dyr der lider under katastrofens følger, og det hele ender i stilhed – 3 minutter og 33 sekunders stilhed med reference til John Cage’s værk 4’33’’.

”Her bliver tre minutters pause i fuldstændigt mørke som jeg tror, vil virke meget stærkt efter alt det bulder og brag der kommer før. Tre minutter til at mærke stedet og rummet, høre lyden af blæst og måske regn på taget af den kæmpestore pyramide som værket opføres i. Den er 60 meter i diameter og har en fuldstændig fantastisk akustik med en efterklang på seks til otte sekunder.”

Nyt liv

Efter katastrofen og stilheden begynder livet så småt at røre på sig igen. En stor snegl kaldt Cerithium indtager verden, og den har helt bogstaveligt lagt krop til det næste stykke musik som snegler sig af sted i et mønster af toner dannet ved at sneglehuset er blevet lagt ned over nodepapiret. 

Snegl

I Tertiærtiden kommer mosdyrene, bryozoerne, der vokser i kolonier og har skabt det hårdeste kalklag som er blevet brugt til mursten. Musikken er tilsvarende hårdt slået an i staccato og har en bølgeform der modsvarer geometri en i et flintelag i samme område. 

Værket afsluttes med en fjerde sats hvor Birgit Løkke iscenesætter den nedbrydning som også finder sted hele vejen gennem historien – naturens egen nedbrydning såvel som menneskenes bearbejdning og udnyttelse af klintens kridt og kalksten.  Her hører man reminiscenser af de foregående satser som en efter en ’skylles’ væk af sten der buldrer ned ad en træsliske.

I de 80 minutters drama medvirker et kor af sangere fra området omkring Stevns Klint, sangsolisterne Josefine Cronholm, Hanne Skov og Uffe Jonas samt komponisten og forfatteren selv. 

De voldsomme lyd- og lyseffekter er ikke for børn under seks år, men Birgit Løkke håber at både ældre børn og voksne vil få en oplevelse der sætter spor i krop og sind så de aldrig glemmer klintens historie.

Klint spilles 18.-21. august 2016 kl. 20.

Læs mere, og køb billetter her 

Følg projektet i tekst og videoer på Facebook 

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.