Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Klassisk for teenagere 24-7

Oprettet:
04-03-2010
Beskrivelse:

De kommer fra Thy, København og Grønland, de skændes om oprydningen på værelset, de farver deres hår og klipper huller i bukserne. De ligner kort sagt helt almindelige teenagere på 15-16 år, men de er også lidt specielle, for de elsker klassisk musik og har valgt at dyrke deres interesse ved at tage et år på OrkesterEfterskolen.

Af Marianne Ryde

Strikkepinde knitrer, trætte hoveder læner sig op ad sidemandens skulder, følsomme fingre masserer en hovedbund. To sidder tæt og kysser lidt, småsnak høres fra de bagerste rækker. Men samtidig lyttes der intenst til Elgars cellokoncert som åbenbart rammer lige ind i de unge menneskers hjertekule.

Det er en ganske almindelig aften på OrkesterEfterskolen i Holstebro. En dag med masser af øvning, sammenspil og idræt sluttes af i Høresalen hvor lærer Peter Vogel præsenterer de værker DR SymfoniOrkestret spiller ved en torsdagskoncert som eleverne skal høre i København.

Og interessen er ikke til at tage fejl af - fingrene ryger i vejret når der bliver spurgt til komponisternes liv eller hvilke tanker og følelser musikken vækker. Også i pausen bliver der snakket musik, på værelserne, i spisesalen - ja, hele stedet emmer af musikglæde og dyb interesse for alt hvad der har med musik, og især klassisk musik, at gøre.


Ikke kun for eliten
Der er plads til 56 elever på skolen, fordelt på 9.- og 10.-klasse, og i løbet af de snart seks år OrkesterEfterskolen har eksisteret, har der været nogenlunde stabil efterspørgsel efter pladserne. Eleverne kommer fra hele landet, sågar fra Grønland og Færøerne, og bortset fra at de deler interessen for klassisk musik, så har de vældig forskellige forudsætninger, både økonomisk og musikalsk.

"Alle er velkomne, vi optager både sangere, pianister og selvfølgelig elever som spiller orkesterinstrumenter, og der er ikke noget krav til hvor dygtig man skal være," siger leder og initiativtager til OrkesterEfterskolen Charlotte Borchorst Faurschou. "Det eneste kriterium er at man skal have interesse for klassisk musik, og så forsøger vi så vidt muligt at få sammensat et helt orkester. Vi kunne godt fylde op med fløjter, men det ønsker vi ikke, så der er begrænsede pladser på de enkelte instrumentgrupper."

Måske er man allerede godt på vej mod en professionel musikerkarriere, måske har man bare spillet lidt med i pigegarden når man kommer ind på skolen. Lige meget hvor man starter, så kan man være sikker på at nå langt videre med sin musik mens man er der.

"Vores musik- og instrumentallærere er alle konservatorieuddannede. Det har været vigtigt for mig lige fra starten at kvaliteten skulle være i top. Vi giver eleverne "vitaminer og rugbrød" og det er skønt at se dem tage vældige skridt fremad i deres musikalske udvikling mens de er her," fortæller Charlotte.

"Typisk halvdelen af vores elever søger ind på MGK i løbet af året, og mange bliver også optaget. Men nogle vælger bare at holde fast i musikken som en vigtig fritidsinteresse. Vi bidrager til fødekæden af klassiske musikere; men vi ønsker også generelt at styrke interessen for klassisk musik så der fortsat kan være musikere til landets amatørorkestre og gode musiklærere med en bred musikalsk viden, både til folkeskolen, børnehaven og alle andre steder hvor børn kommer i kontakt med musikken.


Charlotte Borchorst Faurschou er uddannet bratschist og spillede freelance indtil hun for syv år siden flyttede med sin mand til Holstebro - en by der har gjort meget for at fremme det klassiske musikmiljø. En højskole i byen var ved at lukke, og bygningerne stod for at skulle rives ned. Hvorfor ikke hellere bruge dem til en efterskole med vægt på klassisk musik? tænkte Charlotte og gik i gang med at uddanne sig selv til skoleleder. Både kommune og stat bakkede hende op, og hun har ikke fortrudt et øjeblik. "Det er sådan et meningsfuldt arbejde at se børnene udvikle sig og blomstre både menneskeligt og musikalsk."

Minoritetsbeskyttelse
Christian spiller fagot og er ud af en musikalsk familie. Før han kom på OrkesterEfterskolen, gik han på Sangskolen Sankt Annæ, men selv her savnede han den klassiske musik og følte sig lidt uden for klassefællesskabet fordi han gik mere op i klassisk end rytmisk musik.

Så han sprang 7. klasse over og fulgte i sin søsters fodspor til OrkesterEfterkolen, hvilket han bestemt ikke har fortrudt:

"Her har vi alle en fælles interesse. Det gør det meget nemmere at snakke sammen og lære hinanden at kende. Musikken binder os sammen. Lærerne er fantastiske, ikke kun musiklærerne, men også de almindelige faglærere. De har alle sammen en musisk tilgang til stoffet og inddrager så vidt muligt musik og kultur i alle fagene. Det giver et mere helstøbt billede, synes jeg."

Det der med at komme fra en klasse hvor man er lidt for sig fordi man kan lide klassisk musik, det har mange af OrkesterEfterskolens elever oplevet.

"De har måttet opgive at forklare deres kammerater hvad det var de spillede, så det føles som en lettelse at komme her. Vi siger somme tider at vi yder minoritetsbeskyttelse," smiler Charlotte. "Og når de kan slappe af og føle sig indenfor i fællesskabet, så kan de ofte også begynde at åbne munden og deltage på en helt anden måde i timerne end de har kunnet før."

 
"Der er en særlig stemning på OrkesterEfterskolen. Det ligger på en eller anden måde i bygningerne, men også i eleverne der kommer her. De er så glade. Musik giver simpelthen mere glæde ved livet."
Ida, 10. klasse

Dygtige elever
Bruno Borch har netop rettet 52 terminsprøver i matematik. Resultatet blev 10 i gennemsnit, så han er yderst tilfreds:

"Eleverne her er generelt meget interesserede og dygtige. 75 procent af dem går videre til gymnasiet, og det er meget," konstaterer Bruno der har 25 års erfaring med at undervise på efterskoler i matematik, geografi og samfundsfag.

Klassisk musik kræver koncentration og fordybelse. Det bliver først sjovt hvis man øver sig og bruger tid på sit instrument. Man kan spekulere over om det er arbejdet med musikken der træner børnenes koncentrationsevne, eller det kun er de børn med evnen til at koncentrere sig der spiller.

Spørgsmålet må foreløbig forblive ubesvaret; men et besøg på OrkesterEfterkolen efterlader i hvert fald indtrykket af 52 glade, velformulerede og seriøse teenagere som nyder selskabet med hinanden og musikken.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Læs mere om skolen på
orkesterefterskolen.dk

"Vi holder meget af klassisk musik, men mange af os hører også andet. Og når vi fester, danser vi ikke til Haydn!"
Mathilde, 9. klasse


Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.