Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Julen sunget ind – helt instrumentalt

Oprettet:
24-12-2015
Beskrivelse:

Kirkerummet er fyldt godt op denne tidlige aften, et eller andet sted høvler en violinist et par opvarmningsfraser af, ud træder orkestrets leder med et ansigtsudtryk der udstråler ”jeg er ikke på endnu, ikke tid til kække bemærkninger med publikum”. Der er 10 minutter til at klokken er 18. Der bliver varmet op instrumentalt og mentalt.

Af Claus Adam Jarløv

”Per la notte natale”, i anledning af julenat hvor jesusbarnet bliver født, var temaet for en koncert i Trinitatis Kirke den 23. december. ”Corellis julekoncert” kender de fleste sikkert, måske uden helt at vide hvad der gør den ”julet”. Julen omsat i musik er ofte tuttenuttet eller ”pastoral” med hyrder og mangel på konflikt. Det er jo jul. Jeg havde mine bange anelser. Dem kunne jeg lægge på hylden for en stund, for ind træder den høje, ranke og altid en anelse melankolske daglige leder og byder velkommen. Nikolaj de Fine Licht er hjulpet af et usynligt mikrofonanlæg så vi hører det meste af hvad han har at fortælle. Det viser sig at være en tale indeholdende lidt om musikken, mere om Concerto Copenhagen og mest om tidens kulturpolitik. Julekoncerten starter ikke helt uden ”kant” som det hedder i dag.

Vi begynder med Manfredini, elev af julekoncertens skaber, Torelli. Vi er tilbage i julens velklang og kan nyde musikernes totale overlegenhed i den lette musik. Jeg sidder så jeg kan nyde andenviolinernes solists fuldstændige opmærksomhed på de øvrige musikere; noderne ser hun kun lejlighedsvist i, resten er lyttende opmærksomhed. Orkestret har en samlet klang der gør selv lidt glat musik til en total fornøjelse. Jeg bliver alligevel hurtigt mæt af al den velklang. Franske noëls måske? Så fås det da ikke mere sukret og hyrdeagtigt. Bortset fra når Charpentier sætter scenen. Godt med punkterede rytmer og – ikke mindst – to oboer som lige præcis giver klangen ”kant”. Ah! Og dejligt kort – der er tale om ”lille” musik i ordets bedste forstand. Nogle kendte melodier ”pour les instruments”.

Albinoni – Vivaldis kollega i Venedig – træder til med en koncert for to obo’er. Så er der gang i den. Der er noget med de der veneziani – rytme, melodi, små midler, stor effekt. Hvis det spilles af Concerto Copenhagen. Oboisterne indgår fuldstændig i orkesterlyden og er samtidig i sig selv berigende. Bratscherne har endda noget at bestille. Fremragende. Lars Ulrik Mortensen fægter malende med armene for ligesom at fortælle musikerne en historie de allerede kender; men det virker, man betages af hans raffinerede continuospil, hvor cembaloet indgår i en decideret rytmegruppe. Venstrehånden forlader ofte klaviaturet for at dirigere og gør lyden tynd. Men når begge hænder på, er jeg i himlen. Jeg tror ikke det fås bedre. Albinonis koncert har ikke meget med jul at gøre og godt det samme.

Vi er klar til mere. Locatelli – fejret violinvirtuos, især i Holland og kendt for ikke mindst sine halsbrækkende ”L’Arte del violino” solo-stykker, skrev også en julekoncert. Smukke klange, dejlige dissonanser – og jo, han kan skrive en stærk fuga – musikken gør alt det rigtige, og alligevel døser jeg lidt hen.

Vi slutter af med Corellis berømte julekoncert. Her kommer julebudskabet ind med hyrdesang, store kontraster og masser af gyngende rytme. Ikke alle 1. violinens små improviserede ornamenter bliver besvaret af dialogpartneren hos 2.-violinerne. Ville hun ikke danse med? Satser der glider sømløst over i hinanden. Oboer er indsat blandt strygerne og giver orkesterlyden en særlig karakter. Et mesterværk, mesterligt udført. Julen blev sunget ind med velklang og kant – og som en glædelig julehilsen sluttede koncerten med Fredrik From i largo’en fra Vivaldis ”Vinteren”. Små raffinerede ornamenter, en let dunkende cello, aldrig rigtig banalt. Bare dejligt. Vi kunne gå hjem og glæde os over julen.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:
Arcangelo Corelli
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.