Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Jordi Savall - årets Sonningprismodtager

Oprettet:
30-05-2012
Beskrivelse:

Torsdag den 31. maj modtager den spanske dirigent og gambe-spiller Jordi Savall Léonie Sonnings Musikpris 2012 i forbindelse med en koncert i Trinitatis Kirke ved Rundetårn. Dagen før koncerten stillede Savall op til pressemøde hvor han fortalte om sin musikalske løbebane, om musikkens evne til at samle folk på tværs af kulturelle forskelle og om sin elskede kone – muse og inspirator – der døde i efteråret 2011. Koncerten i København spiller han til ære for hende.

Af Hannah Kvetny

Modtageren af årets musikpris er en venlig og imødekommende mand. Vi ved jo godt at han er en stor musiker, men det menneskelige betyder meget for ham, og han fortæller at det er noget han har lært af sin hustru Montserrat Figueras som han mistede i efteråret 2011. Før han mødte hende, var han meget fokuseret på at arbejde, øve og spille, men hun lærte ham at tage sig tid til mennesker. Hustruen har betydet meget for ham. Hun var hans muse og inspiration, og han giver koncerten i København til ære for hende.

Jordi Savall begyndte forholdsvis sent at spille musik for alvor, og det var i første omgang celloen, han var tiltrukket af. Men ved et besøg i en nodebutik hvor han nærmest ryddede hylderne for cello-musik, fandt han at en stor del af repertoiret egentlig var skrevet for gambe. Efter at have kæmpet lidt med at spille gambemusikken på cello, blev han af en lærer foreslået at anskaffe en gambe, og det kom på ønskelisten. Man kan sige at det var musikken der førte til instrumentet, og ikke omvendt.

Siden da har han udover at være gambespiller forsket i den tidlige musik, dirigeret og stiftet ikke mindre end tre fremragende ensembler. Hesperion XXI har eksisteret i snart 40 år, mens Capella Reial de Catalunya og Le Concert des Nations begge har været på banen i 25 år.

Hemmeligheden bag de langvarige samarbejder er ifølge Savall at vælge gode musikere og gode mennesker. Det er et samarbejde der bygger på at man deler alting med hinanden, og man skal stole på hinanden. Som en familie, siger han. Et ensemble som Hesperion XXI har også et trofast publikum som har fulgt dem siden starten.

Halvt lut, halvt cello
Om gamben fortæller han at det er en blanding mellem en lut og en cello. Som lutten har den 6-7 strenge og bånd på halsen, men den stryges med en bue ligesom en cello. Den har en blødere lyd end celloen og kan lyde som den menneskelige stemme.

I forbindelse med prisoverrækkelsen afholder Sonningfonden en koncert med Jordi Savall og ensemblet Hesperion XXI med musikere fra en lang række lande.

Musikken samler
Første del af programmet er ”Mare Nostrum – Dialoger og forskelle i musikken omkring Middelhavet”, og her optræder musikere med musik fra Frankrig, Bulgarien, Grækenland, Italien, Tyrkiet, Israel og Catalanien. Savall understreger at han finder det vigtigere at finde ting i musikken og kulturen der er fælles, frem for at lede efter det der adskiller.

Efter prisoverrækkelsen spiller Jordi Savall et soloprogram til minde om Montserrat Figueras. Han spiller musik af Marin Marais, Karl Friedrich Abel, J.S. Bach og M de Sainte-Colombe (både sønnen og faderen).

Jordi Savall kommer i godt selskab i rækken af prismodtagere hvor den første var Stravinskij, men han bidrager sandelig også selv til det gode selskab.

Næste års modtager bliver dirigenten Sir Simon Rattle.

---------------------------

Sonningfonden skriver om JORDI SAVALL
Jordi Savall er en enestående skikkelse i tidens musikliv. Siden 1970 har han været en af de vigtigste personer i den omfattende genfødsel af middelalderens, renæssancens og barokkens musik, der er rullet over Europa. Savall har viet sit liv til at genopdage glemte musik-skatte, studere, spille og dirigere – og til at skabe og iscenesætte musikalske fortællinger af uhørt omfang – fysisk og mentalt - bl.a. den store musikalske saga om ”Jerusalem” med instrumenter og musikere fra mange kontinenter og kulturer.

Han har restaureret et væsentligt repertoire, som han genopliver med et af sine tre ensembler Hesperion XXI, Capella Reial de Catalunya eller Le Concert des Nations. Det hele sammen med sin hustru, den fremragende sangerinde Montserrat Figueras, som skulle have medvirket i priskoncerten, men døde alt for tidligt sidste efterår.

Ud over at udforske og skabe et univers af gammel musik, fuld af skønhed og følelser, har Savall genopdaget gamben, som var blevet fuldstændig glemt. Hans indsats for den tidlige musik er enestående, man kan roligt sige, at han er en af de vigtigste arkitekter i genopdagelsen musikken fra middelalder og renæssance – og for genopbygningen af vores forhold til den gamle musik.

Et skridt på vejen i publikums interesse for viola da gamba’en var filmen ”Alle morgener på jorden” (Tous les Matins du Monde) i 1991 om den store franske gambe-spiller Monsieur de Sainte Colombe, hvor Jordi Savall indspillede musikken. Ud over mange plade-indspilninger hvert år, er Savall en næsten uhyggeligt flittig koncertgiver med omkring 140 koncerter årligt.

Jordi Savall er født i Barcelona i 1941, og han begyndte sit musikalske liv som sangerdreng i børnekoret i hjembyen Igualada. Senere studerede han cello på Barcelonas Musikkonservatorium – med eksamen i 1964. Året efter begyndte han at lære sig selv at spille gambe og gik i gang med at studere gammel musik - og i 1968 begyndte Savall studier i Basel på Schola Cantorum Basiliensis, hvor han i 1973 efterfulgte sin lærer August Wenzinger.

Mere end 170 cd’ere har Savall indspillet – senest “L’Orchestre de Louis XV, Suites d’Orchestre”, udgivet på hans eget plademærke Alia-Vox - og han har modtaget utallige æresbevisninger, bl.a er han æresdoktor ved Louvains Universitet i Belgien og ved Barcelonas Universitet - og han har modtaget det catalonske parlaments guldmedalje. I 2008 udpegede EU ham til ambassadør for kultur-dialog mellem folkene og UNESCO udnævnte ham til ”Artist for Peace”. For nylig er han af den franske kulturminister blevet udnævnt til “Commandeur des Arts et des Letters” og “Chevalier dans l'Ordre national de la Légion d'Honneur”.

Jordi Savall og Montserrat Figueras har to børn, som begge er musikere - Arianna der spiller harpe og synger, og sønnen Ferran, som spiller theorbe (bas-lut) og synger.

HESPERION XXI
Det var fire ildsjæle der i 1974 skabte Hesperion XX med det mål at studere og opføre den tidlige musik på en frisk, nutidig måde. Alle fire var de fascinerede af den uendelige rigdom, de havde opdaget i det spanske og europæiske musik-repertoire før år 1800: Jordi Savall (som tog sig af strygeinstrumenterne), hans hustru Montserrat Figueras (vokalmusikken), Lorenzo Alpert (blæser- og slagtøjs-instrumenter) og Hopkinson Smith (knipsede strengeinstrumenter).

Meningen med ensemblet Hesperion var at levendegøre værdien af bestemte sider af repertoiret, og i de næsten 40 år, der siden er gået, er ensemblet forblevet tro mod den oprindelige vision og har opført utallige værker og programmer, der aldrig tidligere har været opført – med koncerter i Europa og Amerika. Bl.a. regelmæssigt på de store musikfestivaler, især de festivaler, der helliger sig den tidlige musik.

Ved det nye århundredes skiftede ensemblet navn til Hesperion XXI. Ensemblet bygger fortsat ofte programmerne op på kontraster : f.eks. spansk middelaldermusik sat over for engelsk barok- og renæssancemusik af Dowland, Tye, Coprario o.s.v.

Ensemblet spiller også andet europæisk repertoire, der stort set er ukendt for publikum – bemærkelsesværdigt bl.a. plade-udgivelser som Trobairitz’ sange, El Libre Vermell de Montserrat, Sefardiske romancer, Musik fra Cervantes’ tid, Neapolitansk musik fra renæssancen og Den spanske barok. Desuden koncerter som fokuserer på forskellige komponister så forskellige som A. de Cabezón, G. Gabrieli, G. Frescobaldi, E. du Caurroy, S. Scheidt, T. Hume, W. Brade, O. Gibbons, F. Couperin and J.S. Bach.

Hesperion XXI udfører også et vigtigt arbejde ved at genopdage den musikalske arv i det jødiske og sefardiske repertoire, musik fra den ottomanske og armenske tradition samt de latinamerikanske landes Creole Folias og Villancicos.

ENSEMBLETS SOLISTER

Pascal Bertin, kontratenor – Frankrig

Pascal Bertin var 11, da hans sangerkarriere begyndte som medlem af Choeur d’Enfents de Paris, hvor han var solist verden rundt med dirigenter som bl.a. Seiji Ozawa, Zubin Metha og Sir Georg Solti. Da han i 1988 forlod Pariser-konservatoriet som elev af William Christie 1988, fik Bertin førstepris for sin fortolkning af barokmusik.

Siden har Pascal Bertin medvirket i opførelser af middelalder- og renæssancemusik med en lang række specialist-ensembler og dirigenter som Jordi Savall, Marc Minkowski, Sir John Eliot Gardiner, Sigiswald Kuijken og Thomas Hengelbrock. Han har medvirket i operaer af bl.a. Monteverdi, Cavalli, Händel og Mozart. I 1987 grundlagde han Jazz-ensemblet Indigo, han er en af ”de tre kontratenorer” (med bl.a. Andreas Scholl) og han har indspillet mere end 50 cd’er.

Lior Elmaleh, sanger - Israel

er født 1974 i Kiryat Shmona. Samtidig med at han modtog undervisning på konservatoriet i Ramat-Gan, begyndte han – 13 år gammel – at give koncerter, hvor han specialiserede sig i andalusisk sang, især baqashot – de særlige jødiske bønner, der opstod Andalusien i 1500-tallet. Elmaleh har studeret klassisk andalusisk sang hos Nissim Shoshan, en israelsk specialist i liturgisk musik.

Haïg Sarikouyoumdjian, duodouk - Armenien

Doudouk er den armenske obo, som har været kendt siden oldtiden – i Armenien siden 1200 f.v.t. Et kraftigt klingende træblæserinstrument med dobbelt rørblad, som findes i Armenien, Azerbajan, Persien, Mellemøsten og Centralasien.

Haïg Sarikouyoumdjian er født i 1985. Han begyndte at spille doukdouk, da han var 13, hvorefter flere armenske mestre på instrumentet lærte ham det tekniske og hele det traditionelle repertoire med alle det finesser m.h.t. intervaller, intonation, mange rytmer på samme tid, ornamentik o.s.v.

Nu arbejder Sarikouyoumdjian med ny musik og jazz ud over den traditionelle armenske musik. Han har arbejdet sammen med Jordi Savall siden 2009.

Nedyalko Nedyalkov, kaval – Bulgarien

Kaval er en kromatisk fløjte, der blæses fra kanten af det ene af ende-hullerne. Den findes over hele Balkan, engang var den et hyrde-instrumen, men i dag indgår kaval i alle folkemusik-forbindelser.

Nydyalko Nedualkov anses for en af vor tids bedste kaval-spillere, og han er solist på instrumentet i Bulgariens Nationale Folkemusikensemble. Nedualkov er født i en musik-familie i 1970 og fik eksamen fra den berømte folkemusikskole i Shiroka Laka, da han var 19. Efter at have vundet en række nationale folkemusik-konkurrencer blev Nedyalkov medlem af den bulgarske radios folkemusikensemble, han har spillet med alle de store bulgarske sangere og instrumentalsolister og været på turnér i bl.a. USA. I 2009 opfordrede Jordi Saval Nedyalko Nedyalkov til at blive medlem af Hesperion XXI.

Hakan Güngör, kanun - Tyrkiet

Kanun-instrumentet er en arabisk cithar, som stammer fra den gamle ægyptiske harpe og kendes siden 900-tallet i Iran. Instrumentet findes som kvart-tone-instrument, men i Tyrkiet er det stemt i halvtoner.

Hakan Güngür er født i Ankara i 1973. Sin første undervisning fik han af sin far, der var oud-spiller i Tyrkisk Radio og TV’s orkester. I 1990 begyndte Hakan Güngür en professionel uddannelse på Gazi Universitetet, og to år senere fortsatte han studierne på Tyrkiets stats musikkonservatorium. I dag anses han for tidens største på sit instrument og siden han var 20, har han givet koncerter med de største solister. Han underviser på Halic-Universitetet og er ansat som musiker i Istanbuls Statsradio.

Driss El Maloumi, oud – Marokko

Oud er navnet på den pæreformede arabiske lut med knækket hals, som fra Marokko kom til Spanien i middelalderen. I Andalusiens kongelige huse udviklede lut-spillet sig i løbet af middelalderen til det højeste niveau. Det ældste billede af en lut stammer fra Mesopotamien 5000 år f.v.t.

Driss El Maloumi er født i 1970 i Agadir. Han har studeret arabisk litteratur på univeritetet og gået på musikkonservatoriet i Rabat fra 1992-94. El-Maloumi indarbejder både Østen, Vesten og berber-stammernes oud-spil i sin musik. Han har givet koncerter i hele Europa, Mellemøsten og Sydamerika.

Dimitri Psonis, santur & moresca – Grækenland

Santur er det persiske, trapez-formede hakkebræt med 72 strenge, som man slår på med små træhamre (mezrab’er).

Moresca er den mauriske guitar fra omkring år 1200 med rund ryg, lydhuller og et bredt gribebræt.

Dimitri Psonis begyndte sine musikstudier i Athen (bl.a. byzantinsk musik og de traditionelle græske instrumenter), derefter studerede han musik i Madrid og Amsterdam. Psonis har grundlagt Ensemble Metamorphosis og han spiller sammen med bl.a. Limoges Barokorkester, Speculum, Ensemble Mudejar og Hesperion XXI.

Pedro Estevan, slagtøj – Spanien

Pedro Estevan har studeret på Madrids Musikkonservatorium og derefter i Aix en Provence hos Sylvio Gualda. Desuden har han lært af Doudou Ndiaye Rose og Glen Velez.

Estevan har været med til at grundlægge Madrids Percussion Ensemble, han underviser i historisk slagtøjs-spil på Cataloniens Musikhøjskole, og han spiller bl.a. i Det spanske Nationalorkester, 1800-tallets orkester og regelmæssigt med Jordi Savall, som han også har indspillet en række cd’ere med.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.