Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Interaktivt eventyrspil med strygekvartet

Oprettet:
09-07-2018
Beskrivelse:

Mens mange danskere heppede på det danske fodboldhold ved VM i Rusland, fik komponisten Mathias Madsen Munch en flok russiske børn til at heppe på fire danske strygere som havde forvildet sig ind i en troldmands labyrint. Hans interaktive eventyrkoncert ’Den Uendelige Labyrint’ blev skabt til danske børn, men har også vist sig at være levedygtig på russisk og lettisk. Og nu drømmer han om at lave koncerten i et nyt land hvert år.

Af Marianne Ryde

I forbindelse med deres 100-års-jubilæum udskrev Dansk Komponist Forening en konkurrence om den bedste musikalske fortælling for børn. Den vandt komponisten Mathias Madsen Munch med værket ’Den Uendelige Labyrint’.

Det er et eventyr hvor fire personer - fire strygere - er forsvundet ind i en troldmands labyrint. Derinde møder de selvfølgelig nogle onde figurer og udfordringer som de skal overvinde for at komme ud igen. Publikum skal hjælpe dem på forskellige måder og bliver samtidig introduceret til hvad en violin, en bratsch, en cello og en kontrabas er og kan.

Mathias har selv rollen som fortæller og spiller på noget han kalder en keytar, altså en mellemting mellem et keyboard og en guitar, og samtidig styrer han et forudindspillet lydspor som repræsenterer det onde element. Man ser altså ikke nogen onde personer, men hører dem så meget desto tydeligere, og det virker ret uhyggeligt på børnene, fortæller han.

”De engagerer sig vildt meget i det og er med deres klap og fagter med til at styre handlingen. Musikerne er f.eks. fanget i en hule på et tidspunkt, og publikum får at vide at hvis de knytter næven, betyder det at de skal skræmme de onde væk ved at larme, mens en lige hånd betyder at de skal liste væk. Det går børnene altid all in på. De kan godt nærmest blive irriterede på hinanden hvis de ikke er enige om strategien. På den måde er de virkelig medkomponister.”

Stykket kræver en del af musikerne som hele tiden skal være på tæerne og lytte efter hvordan publikum vælger at de skal spille. Det er noget af en udfordring, men de er også udvalgt specielt til opgaven og synes det er sjovt, siger Mathias.

”De har selvfølgelig skullet lære det hele udenad, og de er mere eksponerede end man normalt er i et orkester, og så kan de ikke bare spille som der står i noderne, men må følge publikums vilje.”

Fortællingen hjælper børnene med at holde fokus på musikken som er et genemkomponeret klassisk værk med et twist af folkemusik, og den giver dem en rettesnor til hvad de skal lytte efter. Mathias har valgt strygerne fordi man nemt med små tricks kan få dem til at lyde forskelligt. Man kan også bruge buerne til forskellige ting. De repræsenterer f.eks. fakler i en af scenerne.

Til sidst viser det sig at fortælleren, som hele tiden har hjulpet dem igennem og styret slagets gang, egentlig er den onde troldmand. På den måde har Mathias meget pædagogisk sørget for at det analoge strygerunivers ender med at vinde over den digitale lyd.

Musikeksport

DR Musikariet har haft mange børn inde at se Mathias’ musikalske eventyr, og for et år siden blev han ansat som deres huskomponist i en toårig periode. Det har åbnet nogle døre, blandt andet til koncerter i Letland og Rusland.

I maj blev ’Den uendelige Labyrint’ opført for lettiske skolebørn, og i juni spillede stykket ved den prominente Diaghilev-festival i Perm som hvert andet år inviterer balletkompagnier og musikdramatiske værker til byen ved Uralbjergenes fod - ikke langt fra hvor alverdens fodboldhold kæmpede om verdensmesterskabet.

Netop opbygningen med et forudindspillet lydspor med tale og lydeffekter over for strygerne der spiller sig vej ud af labyrinten, betyder at det kan lade sig gøre at oversætte værket til andre sprog. Samtidig har det vist sig at give nogle spændende nye aspekter til værket når publikum kommer fra en anden kultur.

Mathias har en drøm om at stykket skal opføres i et nyt land hvert år, måske endda på flere forskellige sprog samtidig, fx arabisk og dansk. Så kan børn fra forskellige kulturer opleve den samme koncert og tale sammen om den bagefter.

”Stykket er faktisk også en god repræsentant for hvordan vi forholder os mindre autoritært til børn i Danmark end i mange andre lande, fordi det viser at børn også har lov til at tage aktive beslutninger. På den måde kan det danne udgangspunkt for en samtale om kunst og kultur og måske kombineres med en workshop om pædagogik og musikudøvelse,” siger han.  

”Normalt når man skriver et værk, bliver det opført to gange maks., men foreløbig har vi spillet Den Uendelige Labyrint 100 gange, på turné med Levende Musik i Skolen, i Musikariet, i Letland og i Rusland. Det ser ud til at vi fundet en form der kan fortsætte i det uendelige og blive ved med at udvikle sig. Der er nok til et helt liv.”


På nedenstående video kan man se hele forestillingen på lettisk. Mathias styrer afviklingen af det indtalte lydspor så præcist at han kan få det til at se ud som om han taler lettisk.


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Den Uendelige Labyrint

Se flere videoer og læs mere om forestillingen

Medvirkende:

Prinsen Jon Samuel Lundström (violin)
Elveren Pauline Hogstrand (bratsch)
Dværgen Nicole Hogstrand (cello)
Kæmpen Oliver Lunn Stahl (kontrabas)
Fortæller Mathias Madsen Munch (keytar)
Lydtekniker Christian Wulff

Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.