Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Hvor er kvinderne i koncertprogrammerne?

Oprettet:
05-03-2018
Beskrivelse:

95 procent af repertoiret i danske koncertsale og operahuse er skrevet af mænd. Det viser en statistisk undersøgelse af koncertprogrammer de seneste tre år lavet af Dansk Komponistforening sammen med Edition Wilhelm Hansen, Edition S og SNYK.

Dansk Komponistforening har fokus på diversiteten i musiklivet og arbejder med at gøre danske komponister - også de kvindelige - synlige og få deres musik på koncertprogrammerne hos orkestre, i musikforeninger og ved festivaler.

Nu har de lavet en statistisk opgørelse over brugen af klassisk musik i Danmark. Opgørelsen dækker tre års repertoire i danske koncerthuse, operahuse og koncertsale. Og den dokumenterer at musik skrevet af mænd udgør over 95 procent af repertoiret.

14 procent af Dansk Komponistforenings medlemmer er kvinder, så det er ikke fordi der ikke findes ny musik af kvinder. Men den nyskrevne klassiske musik fylder i det hele taget ikke så meget i programlægningen.

Formand for Dansk Komponistforening, komponist Bent Sørensen siger: 

”Der er lang vej endnu. Det er trist, men også beskæmmende at musik skabt af kvinder fylder så ufattelig lidt på koncertprogrammerne i Danmark. Det er også trist at se at visse orkestre og ensembler der burde favne hele musikhistorien, tilsyneladende næsten kigger forbi den nyeste musik. Det må og skal ændres. Musikkens historie er ikke et afsluttet kapitel og vil aldrig blive det.”

Danmark har mange dygtige både mandlige og kvindelige komponister som modtager priser både herhjemme og i udlandet. I 2017 var komponisterne Birgitte Alsted og Line Tjørnhøj blandt modtagerne af en af landets største hæderspriser til danske kunstnere, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat på 750.000 kr. Og Juliana Hodkinson er blandt andet blevet tildelt Edat Kompositionspreis i Stuttgart.

Komponisten Louise Alenius modtog i år P2 prisen ’Årets koncertøjeblik’ for operaen Silent Zone. Hun er ikke så overrasket over undersøgelsens resultat, for hun mener der mangler kvindelige komponister -  pigerne kan simpelthen ikke forestille sig at de kan blive komponister:

”I mine øjne er det vigtigt at musikskolerne fra starten får banket ind i hovederne på piger og unge kvinder at begge køn kan lære at komponere. Pigerne mangler rollemodeller fordi som ung er det nærmest umuligt at spejle sig i en gammel (afdød) mand med fuldskæg - og det ER det eneste billede man præsenteres for i mødet med de store klassiske komponister,” siger hun.

”For mit eget vedkommende var det først som 20-årig jeg virkelig forstod at kvinder kan skrive præcis lige så interessant og god musik som mænd - og det på trods af at jeg er opvokset i en familie med kvindelige mønsterbrydere og en gennemført ligestilling. Hvis jeg og min generation i en tidlig alder var blevet eksponeret for bare én imponerende kvindelig komponist, så ville der helt sikkert være flere hunkønnede komponister i dag. I modsætning til hvad mange tror, så har jeg aldrig oplevet nogen form for kønsdiskrimination i den professionelle del af branchen. Der er masser af problemer, men de er heldigvis relaterede til vigtigere ting end mit eller andres køn.”

Dansk Komponistforening er i gang med en podcastserie, hvor radiojournalisten Birgitta Tollan portrætterer kvindelige komponister.

I den seneste kan man møde komponisten Eva Noer Kondrup som var den første kvinde i Danmark der kom på konservatoriets komponistlinje. Hør den her.


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Læs mere om repertoireundersøgelsen

Læs Per Rask Madsens interview med komponisterne Birgitte Alsted, Juliana Hodkinson og Eva Noer Kondrup om at være kvinde og komponist i Danmark.

Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.