Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Hellere et lille, men lydhørt publikum

Oprettet:
14-03-2011
Beskrivelse:

Den 24. februar var Maxim Rysanov solist i William Waltons bratschkoncert sammen med DR SymfoniOrkestret. Dagen før koncerten fik Claus Adam Jarløv en snak med den unge bratschist som er født i Ukraine, uddannet i Moskva og nu har en strålende karriere med udgangspunkt i London. Hør ham fortælle hvorfor bratschen – eller violaen – fortjener at komme frem i rampelyset, hvorfor han selv kom til at spille bratsch, og hvorfor klassisk musik burde forbydes!

Instrumentet der kom ud af skyggen
Bratschen har ikke altid været et instrument som levede i skyggen af de ”store” solostrygere, violin og cello, fortæller Maxom Rysanov:

En sportsvogn blandt bratscher
Maxim Rysanov spiller på en bratsch bygget af Giuseppe Guadagnini i 1780. Den en smallere om skuldrene end bratscher normalt er, og særdeles velegnet til virtuost spil:

Derfor spiller han bratsch
Maxim Rysanov var 10 år da han kom til Moskva for at blive violinelev hos en berømt lærer. Men læreren ville kun tage ham hvis han lovede efter nogle år at skifte fra violin til bratsch:

Er klassisk musik en døende kunstart?
Klassisk musik har en fremtid, men ikke for det store, brede publikum, mener Maxim Rysanov:

Fremtiden for Maxim Rysanov
Det er krævende at være en turnerende solobratschist, ikke mindst fordi man skal have et større og mere varieret repertoire end for eksempel violinister behøver. En del berømte violinister supplerer deres karriere med at dirigere. ”Men hvis jeg skal dirigere, skal jeg gøre det 100 procent, og det er jeg ikke klar til lige nu,” siger Maxim Rysanov:

Se Rysanov på scenen:

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.