Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Harpeglæde

Oprettet:
25-05-2014
Beskrivelse:

Tine er otte år og med mor til koncert på konservatoriet. Det er ikke noget nyt, for mor studerer blokfløjte, og far underviser der. Men den aften er der et instrument på scenen som Tine aldrig før har set. Hun sidder helt tæt på og bliver fuldstændig forgabt i harpen – det er som en forelskelse ved første blik, klangen går lige i hjertet, og synet gør hende helt rundtosset. På vej hjem i bilen snakker hun ikke om andet end at hun skal spille harpe.


Foto Ole Haupt

Det er ellers ikke noget man normalt starter på før armene har nået en vis længde, men Tine Rehling er heldig at leve i en familie hvor musikken er omdrejningspunktet. Hun spiller allerede blokfløjte og klaver, og nu bliver der indkøbt en lille irsk harpe til hende. Siden da hun har tilbragt en stor del af sin tid i selskab med det smukke instrument, og den 1. juni kan hun fejre både 50 års fødselsdag og 40 års jubilæum med en koncert i Garnisons Kirke hvor alle er inviteret til at dele hendes glæde ved musikken, og specielt harpen, i et repertoire der spænder fra klassisk til flamenco, og med musikalske venner der tæller jazz- såvel som klassiske musikere.

Musikhjørnet
To år efter at harpen er kommet ind i Tines liv, bliver hun inviteret ind i tv-programmet Musikhjørnet sammen med en anden lille pige der spiller på harpe i børneformat. Tine er nervøs ved situationen. Lige så meget som hun elsker at sidde alene med sin harpe i timevis hver dag, øve sig og lege at hun underviser på en musikskole, lige så ubehageligt synes hun det er at optræde for andre. Men både klaver- og harpelærer er så stolte af hende og synes hun skal optræde når der er lejlighed til det. Så hun gør det også denne gang, spiller et par duetter sammen med Berit og tjener 350 kr., lige nok til at hun kan købe en kassettebåndoptager.

"Jeg elskede at være i mit eget univers med harpen. Der var aldrig nogen som tvang mig derind," fortæller hun. "Men gad vide om jeg var blevet musiker hvis jeg havde været barn i dag. Jeg blev aldrig forstyrret af fjernsyn, computer eller mobiltelefon, og skolen sluttede tidligt, så der var god tid til både at spille, lave lektier og være sammen med veninderne."

Al musik hænger sammen
50 år – det skal da fejres. Men Tine er nærmest skræmt ved tanken om en fest med tre retter og et hav af taler. Så hun inviterer til en dansefest som starter med levende balkanmusik og dans allerede inden maden bliver serveret, fortsætter med tango-instruktion og slutter med fri dans til langt ud på natten.

Dansen sidder dybt i hende. Lige fra hun var helt lille, har hun været med i kæden når familien dansede græske og rumænske folkedanse.

"Ingen klassisk musiker kan spille ordentligt før de kan deres folkemusik, sagde Peter Bastian engang, med et citat fra Menuhin. Og det er fuldstændig rigtigt. Der er en urkraft i folkemusikken som binder det hele sammen, og som også har inspireret mange klassiske komponister. Al musik hænger sammen, ligesom alle mennesker hænger sammen. Der kan være noget vi er mere tiltrukket af end andet, men selv det vi ikke kan lide, er vi en del af."

Musik er musik, og Tine har i hele sin karriere fulgt sin krop og sit hjerte mere end en bestemt genre.

Spiller som om hun har drømt Nørgårds musik
Komponisten Per Nørgårds 70-årsdag nærmer sig, og Tine Rehling skal spille hans første harpekoncert, Konge, Dame og Es, sammen med Esbjerg Ensemble. Hun kender selvfølgelig Nørgårds musik, men har aldrig mødt ham personligt. Alligevel tager hun mod til sig og ringer ham op, for hun vil gerne diskutere harpestemmen med ham og eventuelt spille den for ham før koncerten.

Per Nørgård er meget venlig og imødekommende, men kort inde i samtalen bryder et voldsomt tordenvejr løs i Hørsholm hvor Tine befinder sig. Himmel og jord står i et, og Tine der har lært at man ikke må tale i telefon når det tordner, bryder af midt i det hele. Han må tro jeg er skør, tænker hun bagefter, men den akavede start bliver faktisk optakten til et meget varmt venskab.

"Da vi mødes, og jeg spiller for ham, viser det sig at vi har et naturligt slægtskab. Vi føler fra starten en forbundethed, og han har senere sagt at jeg spiller hans musik som om jeg havde drømt den. Det er på en måde rigtigt. Det kan være et hårdt slid rent teknisk, men når jeg så er kommet ind i musikken, slapper jeg af. Det er en fysisk fornemmelse der gør mig lykkelig langt ind i sjælen. Musikken virker rensende, måske fordi den i så høj grad er styret af de gyldne proportioner, og pulsen er en så vigtig del af den."

Læs også interview med Tine Rehling i anledning af Per Nørgårds 80 års fødselsdag 

Man kan også improvisere på harpe
Tines onkel, maleren Jens Nordsø, skal udstille i Holstebro. Året er 1998, og han spørger om ikke Tine vil spille til ferniseringen sammen med hans søn, altså Tines fætter, guitaristen Mikkel Nordsø. Mikkel komponerer jazzmusik med stærk inspiration fra indisk, flamenco og meget andet. Fætter og kusine går om bord i Mikkels musik, og det føles som om de altid har spillet sammen. Så det fortsætter de med efter ferniseringen, blandt andet sammen med Ole Theill på tablas og pianisten Thomas Clausen.

Tine vandrer altså så let som ingenting ind i jazz-verdenen.

"Modsat dem der er vokset op i jazz-verdenen starter jeg dog med en eller anden form for node, men derfra udvikler det sig altid til noget mere. Det var da skræmmende første gang drengene gav mig en solo, og det er heller ikke så forfærdelig nemt at improvisere på en harpe, for alle fortegn skabes med pedalerne der spænder strengene op så hele systemet transponeres. Men det er virkelig godt at prøve det."

"Improvisation burde være et obligatorisk fag på konservatoriet for alle instrumenter. Det var jo også noget alle kunne i gamle dage. Kadencer blev altid improviseret før det 20. århundrede. Man får et andet forhold til sit instrument når man improviserer, og det kan være uhyre nyttigt, for eksempel når man spiller udenad. Hvis man pludselig glemmer noget – og det sker uvægerligt for alle – så er det en tryghed at man kan spille videre på pulsen og improvisere sig tilbage på sporet."

En hyldest til musikken og livet
'Et blad fra himlen – en kærlighedserklæring til livet' er titlen på et program som Tine Rehling har udviklet sammen med Jytte Abildstrøm. Her blander eventyr og fortællinger af H.C. Andersen, Halfdan Rasmussen, Victor Hugo og B.S. Ingemann sig med musik af Debussy, Chick Corea, Isaac Albeniz og Per Nørgård og viser endnu en side af Tine Rehlings musikalske gemyt.

"Det improviserende sammenspil med Jytte Abildstrøm går 20 år tilbage, og selv om vi ikke får gjort nok reklame for det og derfor heller ikke så ofte optræder sammen, skal Jytte selvfølgelig med til jubilæumskoncerten – det er jo en vigtig del af mig."

Så vidt forskellige komponister som Britten, Per Nørgård, Ravel og Mikkel Nordsø er med i den buket Tine har bundet til denne lejlighed.

"Koncerten skal vise hvem jeg er som musiker, og hvilket vidunderligt og mangfoldigt instrument harpen er. Det er ikke så tit man får lov til at opleve det på vores breddegrader.

Og så er den i øvrigt tænkt som en hyldest til musikken og en kærlighedserklæring til livet."

Af Marianne Ryde


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.