Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Gershwin for klaver

Oprettet:
10-11-2012
Beskrivelse:

Pianisten Lars Boye Jensen fra Århus har i mange år dyrket den amerikanske komponist George Gershwins musik. Han elsker de skønne melodier, de jazzede rytmer og i det hele taget den forfinede frækhed der gennemsyrer den. Gershwin var en ferm pianist og fik gerne idéerne til nye værker, mens han sad ved tangenterne. Så det er lidt af en gåde, at han kun efterlod sig ganske få stykker for soloklaver. Et misforhold, som andre har søgt at rette op på efter hans død for 75 år siden.

Af Lars Boye Jensen

Præsidentvalget i USA har skabt ny interesse herhjemme for det vældige land, også når det gælder musikkulturen. En af de komponister, der om nogen har givet amerikanerne en musikalsk stemme var George Gershwin. Det er 75 år siden han døde, men den dag i dag bliver nye generationer af musikere inspireret af hans musik.

Han slog igennem i 1924 med sin berømte Rhapsody in Blue, der hentede den jazzede populærmusik ind i koncertsalen. Året efter lancerede han sin klaverkoncert, Concerto in F, og flere store orkesterværker fulgte. Kronen på livsværket var operaen Porgy and Bess fra 1935. En kolossal forestilling, hvor hans mange talenter blev foldet helt ud.

Samtidig med disse klassisk betonede værker gjorde Gershwin karriere som sangskriver. Men hvad enten det drejede sig om et større symfonisk stykke eller en lille ørehænger til en musical, slog hans personlighed igennem. Det skete i et tonesprog, der var ladet med ungdommelig energi, selvsikker patos og højt humør.

Som pianist har jeg længe haft en stor forkærlighed for denne stil. Gershwins melodier er nemme at forelske sig i. Og bliver man først fanget ind i denne verden, slipper man næppe ud igen. Min egen baggrund er et spraglet kludetæppe af jazz, underholdning og klassisk. Måske er det derfor, jeg er så tiltrukket af den forfinede frækhed, der gennemsyrer Gershwins kunst.

I alle de år, jeg har dyrket hans musik, er der dog et paradoks, der har undret mig. Gershwin var en ferm pianist og fik gerne idéerne til nye værker, mens han sad ved tangenterne. Så det er lidt af en gåde, at han kun efterlod sig ganske få stykker for soloklaver. Et misforhold, som andre har søgt at rette op på efter hans død.

I 1946 fik pianisten Grace Castagnetta opgaven at omsætte det enorme partitur fra Gershwins klaverkoncert, så det kunne spilles af ti fingre. Målet var at genskabe værket på klaverets betingelser. Og hvad resultatet end måtte mangle af orkestrets farver, opvejede det med den stakåndede rytmik.

En anden soloudgave af Gershwins musik stammer fra klaverløven Earl Wild, der i 1976 skrev Grande Fantasy on Porgy and Bess. Uden at ændre én eneste nodeværdi i operaens melodier, skabte han her en hel ny komposition: Originalens særkende var intakt. Men dertil var føjet glitrende arabesker og klaverbrus i en pianistisk tour de force, serveret med både alvor og glimt i øjet.

I begge tilfælde drejer det sig om uhyre svær musik, der sjældent er lejlighed til at høre. Heldigvis er begge værker udgivet på cd:

Norman Krieger indspillede i 1987 Concerto in F. (Gershwin, Piano Solos, Stradivari Classics / Atlantic UK). Albummet kan købes hos amazon.com.

Grande Fantasy on Porgy and Bess er indspillet af Earl Wild i 1976. (Historic Gershwin, Ivory Classics CD-70702). Fås hos ivoryclassics.com

Og endelig er der min egen nye fortolkning af de to værker. (From Manhattan to Catfish Row, Piano Passion Records, PPCD104).pianopassion.dk

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Lars Boye Jensen har skrevet en bog om George Gershwin med titlen ”Den rytmiske romantiker”.

Den fortæller historien om hans arbejde med at skabe en ny tids tonesprog. Der er ikke tale om en akademisk afhandling for en snæver kreds, men om en fyndig og letlæst fortælling for alle.

Både cd og bog præsenteres ved en koncert i Musikhuset Aarhus d. 27. november.

pianopassion.dk

Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Annoncer
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.