Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Frygtløst musikteater

Oprettet:
26-02-2017
Beskrivelse:

’Koncert for Lou’ hedder stykket. Men det er langt fra en klassisk koncert og heller ikke et klassisk teaterstykke eller en opera, selv om de medvirkende er henholdsvis pianist, skuespiller og operasanger. De tre kvinder kaster med hver deres kunstart lys på Lou Andreas Salomé, en kvinde der levede for næsten 100 år siden, men som stadig har et særdeles relevant frihedsbudskab til vores tid. ’Koncert for Lou’ er et stærkt, eksperimenterende, men også humoristisk drama som opføres på Østerbroteatret Republiques lille scene den 1. – 11. marts.

Af Marianne Ryde

”Vi kunne måske tage mod til os og blive os selv. Men det gør vi ikke på grund af frygten.”  En stærk sætning fra en stærk kvinde der ikke selv lod sig styre af frygten: Lou Andreas Salomé som levede fra 1861-1937. Hun var en af de første uddannede kvindelige psykoanalytikere og ven med Freud, Nietzsche og Rilke. Men hun var først og fremmest urokkelig i troen på sig selv og sin ret til at leve hundrede procent på sine egne præmisser. Og det er hendes usædvanlige liv stykket ’Koncert for Lou’ handler om.

Idéen opstod for nogle år siden hos tre kvinder med hver deres kunstneriske baggrund: Skuespiller Line Bie-Rosenstjerne, operasanger Cille Buch og pianist Charlotte Thaning. De havde lyst til at lave noget sammen, og helst noget hvor alle tre kunstarter var lige betydningsfulde.  Stykket skulle selvfølgelig handle om en kvinde, og efter en lang research faldt valget på Lou Andreas Salomé. Lou var russisk født, men levede i Tyskland og er nok mere kendt der end i Danmark. Har man læst Suzanne Brøggers ’Kærlighedens veje og vildveje’, vil man dog være stødt på hendes navn.

”Lou har fulgt mig hele mit liv – eller jeg har fulgt hende,” siger Suzanne Brøgger, og derfor bad Line, Cille og Charlotte netop hende om at skrive teksten.

Historien om Lou

Lou Andreas Salomé var både filosof, forfatter, essayist, kritiker og psykoanalytiker, en kvinde som stik imod al sædvane insisterede på at leve sit intellektuelle liv helt for sin egen skyld og aldrig lade sig binde af kærligheden. Hun boede i kollektiv med filosoffen Paul Rée og hans ven Nietzsche som begge var håbløst forelskede i hende, og blev gift med filologen Friedrich Carl Andreas hvis efternavn hun fik. Han stak sig i brystet med en kniv for at overtale hende til ægteskab, men hun hengav sig aldrig seksuelt til ham hvilket selvfølgelig var en stor smerte for ham.

Lou levede simpelthen friheden fuldt ud selv om det førte til megen smerte både for hende selv og hendes omgivelser. Hun havde mange elskere, hun var en af de første til at smide korsettet og klippede sig helt korthåret – passede kort sagt slet ikke til det vedtagne kvindebillede.

Samtidig deltog hun i det intellektuelle miljø i Tysklands saloner og var muse for flere kunstnere, blandt andet digteren Rainer Maria Rilke som hun også fik et meget lidenskabeligt forhold til.

”Man sagde om hende at hvis hun mødte en mand, så nedkom han ni måneder senere med en bog; men hun fik aldrig selv børn,” fortæller Charlotte Thaning.

Udfordrende teater

’Koncert for Lou’ handler altså om en kvinde der ikke var bange for at udfordre sine omgivelser og aldrig valgte vanen, og det er også blevet en forestilling som på alle måder udfordrer både de tre kunstnere og publikum. Den minder ikke rigtig om noget man har set før.

Selvfølgelig bliver der sunget, spillet og talt, men ingen af de medvirkende ’nøjes’ med at gøre det de er vant til. Pianisten skal både spille og synge – og i øvrigt indimellem hamre på et gammelt udtjent flygel som indgår på lige fod med det nye og velfungerende.

Skuespilleren skal både tale og synge og føre en ’samtale’ med operasangeren hvor tale og operasang smelter sammen som var det samme sprog. Operasangeren skal lave et rullefald mens hun synger, og alle skal i øvrigt bevæge sig rundt på scenen og have kostumer på.

”Vores instruktør Line Paulsen har virkelig udfordret os, men på en meget respektfuld måde. Det er, netop som vi ønskede, blevet noget helt andet end en teaterforestilling med baggrundsmusik,” siger Charlotte Thaning, og Line Bie-Rosenstjerne tilføjer:

”Det hele er integreret så man aldrig kan sige hvem der har leaden. Vi er alle sammen i dialog med hinanden, men på hver vores sprog.”

”Og forestillingen har fået et fantastisk musikalsk flow,” mener Cille Buch.

Chopin med et twist

Musikken er af Karsten Fundal der blandt andet har komponeret musik til flere film og sammen med Efterklang lavede den meget roste opera ’Leaves  - The Colour of Falling’ som kunne høres ved Copenhagen Opera Festival i 2015.

Romantisk og iørefaldende, meget stemningsskabende og samtidig kras og udfordrende. Sådan karakteriserer de tre medvirkende Karstens musik til ’Koncert for Lou’.

”Den er skøn at synge, for han er så god til at lave melodier. Han har også brugt forskellige værker af Chopin som udgangspunkt, men lige så stille kommer der rytmiske forskydninger eller andre detaljer som splitter det hele ad. Bedst som man føler sig godt tilpas, opdager man at alt alligevel ikke er som det burde være,” fortæller Cille Buck.

”Det er i øvrigt vigtigt for ham at det ikke bliver for operaagtigt, så recitativer er bandlyst, og både Charlotte og jeg bliver udfordret på alt hvad vi har lært.”

Forestillingen om Lou Andreas Salomé er altså på alle måder eksperimenterende og udfordrende, men den er også underholdende og sjov, er de tre medvirkende enige om.

”Med både drama og humor minder den os om at friheden opstår når vi kan tåle anderledesheden. Tænk hvis vi var bedre til at blive stimuleret af alt det forskellige vi indeholder. Hele vores samfund er styret af frygt og vaner, men det er frygten der dræber.”

Lou 2

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Cille Buch, Line Bie-Rosenstjerne og Charlotte Thaning. Foto: Nikolai Østergaard

KONCERT FOR LOU

1. - 11. marts

Republique, Lille Scene

Medvirkende

Suzanne Brøgger, manuskriptforfatter

Karsten Fundal, komponist

Line Paulsen, instruktør og dramatiker

Line Bie-Rosenstjerne, skuespiller

Cille Buch, operasanger

Charlotte Thaning, pianist

Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.