Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Frederiksbergs Chopin

Oprettet:
Beskrivelse:

Søffren Degen var en ret uheldig guitarist. Først berømt, så glemt. Men nu har Det kgl. Bibliotek digitaliseret hans store arv til alle danske guitarister, over 1000 noder med guitarmusik. 

Af Claus Johansen 

Smallegade ligger på Frederiksberg. Det er længe siden Smallegade var smal, og det er endnu længere siden man kunne høre fuglene fløjte her. Men for 150 år siden hørte man ikke alene fuglene, men også tonerne fra en guitar som lød bedre og kraftigere end alle andre guitarer i Danmark. Når vinduerne stod åbne, samledes folk i gården for at høre virtuosen på Frederiksberg. En af dem huskede det resten af livet: ”Når jeg gik over baggården, kunne det hænde at hans spil klang oppe fra kvisten. Det lød kraftigt og mangfoldigt som et lille flygel. Gårdens mange vinduer var belejret af tilhørere, og alle kanariefuglene gav sig til at synge. Hans teknik var forbløffende, hans anslag så mesterligt at det alene gav hans guitarspil en fylde, en mandig karakter som det har savnet hos alle andre mig bekendte guitarspillere.” 

Den ensomme guitarist hed Søffren Degen. Fornavnet er en let krukket udgave af Søren, et navn der med garanti gav ham problemer på hans udlandsrejser. Han var Danmarks første rigtige guitarsolist, og hvis du ikke har hørt om ham, er det helt i orden. Han er så godt som glemt, men nu hvor en del af hans noder er blevet tilgængelige på nettet, er der måske en mening i at fortælle lidt om manden. 

En tidlig debut 
Han begyndte tidligt, som man jo gjorde i begyndelsen af 1800-tallet. Gik på syngemester Sibonis private konservatorium hvor de lærte ham at synge og spille cello. Hjemme underviste hans stedfar ham i guitarspil. 14 år gammel debuterede han som skuespiller. Han reciterede et følsomt digt ”med megen barnlighed og naivitet”, stod der i avisen, og det var positivt ment. 

Succes i Paris 
Da uddannelsen var færdig, rejste han rundt i Europa som guitarvirtuos. Han kom til Paris i 1840erne og mødte måske giganter som Chopin, Liszt og Rossini. Vi ved at han samarbejdede med guitarvirtuosen Coste som regnede Degen for en stor guitarist. Byen myldrede af talent, men en række af tidens store kunstnere respekterede tilsyneladende Søffren Degen fra Danmark. Han komponerede dejlige værker i den moderne franske stil. Han kunne både lave sentimentale melodier og svære virtuosnumre, men det gav aldrig penge nok. Så designede han sin egen super-guitar med 7 strenge, men heller ikke den slog igennem. Langsomt måtte Søffren se i øjnene at guitarens tid var forbi. I borgerhjemmene handlede det nu alt sammen om klaver. 

Guitarist, skuespiller, fotograf 
I 1850erne kunne man igen møde ham som skuespiller i Danmark. Han turnerede landet rundt med forskellige teaterselskaber som nok kunne finde arbejde til en mand der både kunne spille teater, synge viser og spille hele to instrumenter. Han havde sin sidste forestilling på Folketeatret i 1863, men helst ville han jo have været guitarist. 

Det er ikke let at leve af en guitar, medmindre den er elektrisk, og det var de langtfra dengang. Så blev Degen fotograf. Allerede i 1840 havde han snuset til den nye teknik i Hamburg. 10 år senere fik han et rejselegat ”for i Udlandet at gøre sig bekendt med Opfindelsen at optage Lysbilleder på Papir”. Det lød lidt snørklet, men han lærte det og levede af at fotografere i mange år. Guitaren ville ikke slippe, og han komponerede guitarmusik livet igennem. God musik som man nu kan hente ned på sin computer uden at slippe en øre. Det ville måske have glædet ham. Han havde brug for opmuntringer, og det er nok ikke tilfældigt at ordet melankoli går igen i mange af titlerne på hans værker. 

En ulykkelig affære 
Han må have følt sig skuffet, og oven i det var der også en ulykkelig kærlighedshistorie som er lige til en pikant roman. Vi får aldrig at vide om anekdoten er sand, men det var altså noget med at Søffren Degen forelskede sig hjælpeløst. Hun var smuk, men også det de dengang kaldte letsindig. Det bliver man nogle gange gravid af, det gjorde hun, og det var ikke med Søffren. Inde i København sagde de at hun havde haft en affære med kongen selv. 

Det triste endeligt 
Degen kom sig aldrig over chokket, og han nægtede at have noget som helst at gøre med hendes barn. Så flyttede han til Smallegade hvor han boede til han døde i 1885. Stuen var rodet, og da han foretrak at lave sin mad på et petroleumsapparat i vindueskarmen, var der en ubeskrivelig hørm af stegte rødspætter. Engang imellem tog han sin guitar frem og spillede med den runde store, bløde klang der engang havde fortryllet et parisisk publikum. Så blev alt glemt. Det har faktisk været glemt i mere end 100 år. Men Degens guitar er udstillet på Musikhistorisk Museum, og hans nodesamling ligger nu tilgængelig på nettet. 

-------------------------------------------------------------------------------- 

Søg på Det kgl. Biblioteks Musikafdelings materialesamling (www.kb.dk/da/nb/materialer/musik), og gå ind under digitale noder. Her finder du Søffren Degens noder i Rischel og Birket-Smiths samling. Det er en af mange særsamlinger som Det Kongelige Biblioteks Musik- og Teaterafdeling har fået som testamentarisk gave. Samlingen indeholder trykte noder og noder i håndskrift, hovedsagelig musik for sologuitar samt kammermusik for guitar og et eller flere andre instrumenter. Den består af ca. 1.100 trykte værker og 500 håndskrifter, de fleste afskrifter. De ældste udgaver er to værker af B. Vidal fra ca. 1785, de fleste af resten er af 1800-talskomponister, bl.a. Augado, Call, Carcassi, Carulli, Coste, Giuliani, Küffner, Mertz, Pettoletti og Sor. Også komponister fra det 20.århundrede er repræsenteret, bl.a. Pujol. Samlingen er med stor ihærdighed bygget op gennem generationer og skænket til biblioteket af Thorvald Rischel (1861-1939) og Frederik Birket-Smith (1880-1951). Hele samlingen ligger nu online til at gennemse eller skrive ud. 

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.