Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Fransk publikum til ny dansk musik

Oprettet:
01-11-2012
Beskrivelse:

Den 4. oktober var en stor dag for den unge danske komponist Rune Glerup. Mindst 500 mennesker var mødt op i Centre Pompidou i Paris for blandt andet at høre hans stykke “Examples of Dust” for elektronik og lille orkester, spillet af det yderst erfarne Ensemble Intercontemporain. Og publikum kunne lide hvad de hørte; Rune Glerup fik rigtig god respons på værket der er kulminationen på de to år han har tilbragt på IRCAM, Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique.

Af Marianne Ryde

Forud for Rune Glerups prestigefulde internationale debut ligger to års uddannelse på det franske forskningscenter for elektronisk musik, Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique IRCAM.

Her får man i første omgang mulighed for at lave et lille, etårigt projekt. Men Rune blev som en af fem unge komponister udvalgt til at gå videre og lave en større komposition hvor elektronikken spiller en central rolle. Det er meget ærefuldt – kun en dansker er før nået så langt på IRCAM.

”Det har været to meget intensive og udbytterige år,” fortæller han. ”Man møder særdeles erfarne folk; blandt andet bliver man sat sammen med en ingeniør der ved utrolig meget om at udvikle computerprogrammer til at bearbejde lyd.”

Computeranimeret musik
”Det er interessant som komponist at beskæftige sig med det elektroniske, for det tvinger en til at tænke anderledes og analysere musikken meget nøje,” fortsætter han.

”Hvis den akustiske del af et stykke skal fungere i samspil med elektronikken, så må man være meget struktureret. Der vil altid være mange faktorer som gør at musikken ændrer sig en lille smule fra koncert til koncert med levende musikere. Derfor arbejder jeg med en interaktiv elektronik. Det er ikke bare et forudindspillet bånd der sættes i gang, men et særligt computerprogram der kan generere elektronisk lyd på baggrund af det musikerne spiller."

"Faktisk tænker jeg på det som en slags pendant til computeranimation. Elektronikken lægger en ekstra dimension på musikken."

Som man kan forestille sig, kræver det også et kolossalt arbejde at få musikerne på scenen og computerprogrammet til at spille sammen, et arbejde som oven i købet koncentrerer sig den sidste uge inden koncerten.

”Når man komponerer for instrumenter, ved man på forhånd hvordan de klinger, hvor de lyder bedst, og hvad de har for udtryksmuligheder. I arbejdet med elektronikken er jeg meget mere på bar bund, og jeg ved ikke helt hvordan det jeg finder på, vil fungere."

"Jeg fik heldigvis mulighed for at lave en test af forskellige små fragmenter et halvt år før opførelsen, men det var først da jeg mødte orkestret en uge før koncerten, at jeg kunne gøre stykket helt færdigt. Jeg havde en grovskitse til computerprogrammet med, og så var det ellers intenst arbejde nærmest i døgndrift at få færdiggjort alle detaljer ved prøveforløbet de sidste dage.”

Begejstret publikum
Ny kompositionsmusik har et stort publikum i Paris, og der var da også fuldt hus i Pompidou-centrets store sal da Rune Glerup og fire andre unge komponister præsenterede deres værker den 4. oktober. Og Rune Glerup var yderst tilfreds med koncerten og de reaktioner han fik.

Ugen efter, den 10. og 12. oktober havde han ydermere to akustiske værker med på Venedig Biennalen. Radio-Sinfonieorchester Stuttgart spillede hans klaverkoncert med Bendik Båtstrand som solist, og Ex Novo Ensemble opførte "dust encapsulated #2" for fløjte, klarinet, klaver, violin og cello.

”Det er helt tilfældigt at mine værker blev valgt til denne festival,” siger Rune Glerup beskedent.

Valget hænger dog nok sammen med de to år på IRCAM, for det var gennem en kontakt her at festivallederen Ivan Fedele hørte en indspilning af Rune Glerups klaverkoncert som fik ham til at sætte netop den på festivalprogrammet.

Det går i det hele taget gang godt for den 30-årige komponist der også i foråret 2012 blev udnævnt til kunstnerisk leder for ensemblet Athelas Sinfonietta Copenhagen og festivalen Athelas New Music Festival sammen med en anden ung komponist, Christian Winther Christensen.

Nye koncertformer
Rune Glerups næste projekt er en bestilling fra Odense Symfoniorkester. Sammen med Christian Winther Christensen og Nicolai Worsaae skal han forberede en koncert hvortil de hver komponerer et stykke, og hvor de desuden skal arbejde med at præsentere musikken på en ny måde.

”Det er tid til at overveje hvordan man målretter sin koncert mere til publikum,” mener Rune Glerup. ”Vi skal tænke alle de gamle ritualer på ny og for eksempel lade koncerten være et mere gennemkomponeret forløb hvor man måske inddrager andre medier.”

”Jeg er sikker på at vi kan tiltrække et nyt publikum på den måde; ikke nødvendigvis dem der plejer at gå til Torsdagskoncerten, men alle de mennesker der allerede interesserer sig for moderne kunst, film osv. De skal også opleve musikken i denne sammenhæng.”

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Rune Glerups kompositioner er hverken svære eller lette at forstå, deer bare, siger filosoffen Brian Benjamin Hansen. Musikken er sit helt eget sprog, den taler ikke om noget som helst andet.

”Alt starter som små musikalske figurer der bliver udviklet simpelthen fordi de lyder godt. Jeg arbejder aldrig ud fra et fastlagt program eller ide om hvad musikken skal udtrykke. Jeg stoler hundrede procent på mine ører og min intuition,” siger Rune Glerup.

Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.