Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Fra kedelig orkestermusiker til spændende musikformidler

Oprettet:
26-09-2013
Beskrivelse:

'Klassiske musikere er de mindst kreative mennesker på denne jord – de spiller bare hvad der står i noderne og hvad dirigenten siger. Og i øvrigt er klassisk musik kun noget for tudsegamle mennesker – ingen unge gider høre på det.' Det er ikke nogen ualmindelig holdning blandt dagens børn og unge, men et direkte møde med en klassisk musiker kan vende stemningen fuldstændig. Det er i hvert fald klarinettist i Copenhagen Phil, Tage Christensens erfaring. Han satte sig på skolebænken for at lære noget om kulturformidling og endte med at tage en hel gymnasieklasse med til eksamen. Tage fik 12, og klassen fik et nyt syn på klassisk musik.

Af Marianne Ryde

Det startede i efteråret 2010. Efter mange år i Copenhagen Phil og et hav af besøg i skoleklasser trængte Tage Christensen til inspiration i det pædagogiske arbejde.

"Det meste af det jeg igennem tiden har lavet i orkestrets tjeneste, er stort set selvlært. I sin tid – langt tilbage i det forrige årtusinde – gik jeg på den pædagogiske linje på konservatoriet og fik et eksamensbevis som aldrig har været det stykke papir værd som det er skrevet på. Jeg lærte hvordan jeg kunne lære andre at holde på en klarinet. Blev undervist af nogle der aldrig selv havde undervist ude i den store verden. Og det hele drejede sig kun om klarinet. Noget man selvfølgelig godt kan bruge hvis man skal undervise 60 klarinetelever om ugen i musikskoleregi, men ikke noget der kan bruges i den store forkromede sammenhæng."

Derfor meldte Tage Christensen sig til en formidleruddannelse på Odsherred Teaterskole hvor han sammen med 28 andre kulturarbejdere, blandt andet dansere, bibliotekarer, lærere, museumsfolk, udstillere og billedkunstnere, fik sat noget teori på sin praksis og blev klar over hvad det egentlig er han gør, når han møder de unge mennesker.

"Jeg lærte også at jeg som musiker har nogle kompetencer som kan bruges i alle mulige andre sammenhænge – ikke kun når det drejer sig om musik. Jeg kan godt forlade rollen som kedelig musiker der sidder i orkestret og spiller fejlfrie noder og vellydende toner," siger han.

Alt er rigtigt
Tage Christensen kan udmærket godt forstå hvorfor unge mennesker kan synes at det virker meget firkantet og stift når et helt orkester sidder og spiller. Publikum forventes at være stille, og alt hvad der foregår, er nøje planlagt og følger et nedskrevet nodebillede.

I skoleklasser hører han for eksempel: 'Klassisk musik er kun for tudsegamle mennesker' og 'Der er ingen i denne klasse der lytter til klassisk musik'.

"Det handler altså om at fortælle de unge hvorfor vi gør som vi gør, og give dem en helt konkret oplevelse af hvad der skal til for at skabe musik sammen," siger han.

Og det tog han så fat på ved sit afsluttende projekt hvor han fik mulighed for at komme og arbejde med en gymnasie- og hf-klasse med musik som tilvalg i Nykøbing F 5-6 gange i løbet af et par måneder.

Til at starte med gav han dem en rytme – det var de første takter af Beethovens 5., men det fortalte han dem ikke. Han satte dem bare i gang med at lege med rytme og lyd helt frit og uden spilleregler.

"Det vigtigste var at alt var rigtigt – ingen måtte sige nej til noget af det de andre kom med," fortæller Tage Christensen.

Efterhånden begyndte han selv at kvalificere de unges idéer. 'Prøv at holde den lidt længere' – spil lidt svagere her' – 'hvor længe tør du vente?' – sådan skabte han efterhånden et lille musikalsk forløb.

"Pludselig så de nogle nye sammenhænge. De forstod at det er vigtigt at tie stille, at koncentrere sig og at indordne sig under de andre af hensyn til det samlede udtryk. Det var en fantastisk oplevelse både for mig og de unge, og der var nogen der kom lidt ud af busken og turde gøre ting over for de andre som de i nok ellers ikke ville have gjort. Jeg tror de alle sammen fik noget mere selvtillid, og måske blev de bare en lille smule mere åbne over for klassisk musik. De gik i hvert fald ind på at deltage i min eksamen og fik lyst til at tage med mig på arbejde i orkestret," fortæller han.

Du kan mere end du tror
Det var nu ikke kun de unge som fik mere selvtillid. Tage Christensen opdagede at han som klassisk musiker har flere kompetencer end han normalt bruger.

"Jeg kan tage min klarinet og gå ud og give nogle unge mennesker en oplevelse den dag i morgen. Det kræver ikke så meget tid eller forberedelse. Bare det at høre instrumentet helt tæt på kan gøre et stort indtryk. Som klassiske musikere har vi allerede det der skal til for at skabe noget kreativt med en skoleklasse. Vi skal bare hoppe ud i det og turde gøre det!"

Sådan lyder hans opfordring til alle kollegerne rundt omkring i orkestrene.

Se flere videoer fra Tage Christensen

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Tage Christensens afsluttende opgave fik titlen 'Nu er det nok – Uffe se lige her'.

Titlen er bl.a. rettet mod hans to chefer: Uffe Savery der er orkesterchef i Sjællands Symfoniorkester/Copenhagen Phil som skulle vide at han i sit orkester har en masse musikere, alle med kæmperessourcer, der kan bruges til andet en bare spille store fine symfonier.

Og Uffe Elbæk, den daværende kulturminister, der skulle vide at den klassiske musik og de klassiske orkestre er andet end store pengeslugende kulturinstitutioner, men en del af dagens pulserende samfund – en ressource - der på ansvarlig vis kan bidrage til dette på andre måder end "bare" at spille store fine dyre koncerter.

Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.