Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Flere og bedre børnekorledere

Oprettet:
28-12-2012
Beskrivelse:

I Gentofte og Jægersborg synger 200 børn i kirkekor, og mange står på venteliste; ikke fordi børn i kommunerne nord for København er specielt musikalske, men fordi det simpelthen er sjovt at synge i kor hos børnekorleder Pia Boysen. Alle børn fortjener at få lov at opleve glæden ved at synge sammen, og der er brug for mange flere gode børnekorledere i Danmark, mener Pia Boysen. Derfor har hun sammen med dirigenten Peter Hanke oprettet Børnekorakademiet.

Af Marianne Ryde

”Det startede med min fortvivlelse over ikke at kunne skaffe egnede assistenter til mine børnekor,” fortæller Pia Boysen. ”På konservatorierne er faget korledelse ikke prioriteret særlig højt, og der er slet ikke fokus på at uddanne gode børnekordirigenter. Så nu har jeg indset at jeg må gøre noget selv!”

Det samme er kordirigenten Peter Hankes erfaring. Han har også uden held talt for at konservatorierne skulle sætte korledelse højere op på dagsordenen. For nogle år siden startede han i stedet Voces Academy, et forum og en dirigentskole som på forskellige måder forsøger at stimulere interessen for og arbejdet med vokalensembler.

Og nu er de to iværksættere gået sammen om at skabe et børnekorakademi.

Tovtrækkeri
Sang er ikke noget der begrænser sig til stemmebåndene. Hvis man skal synge rent og synge så det kan høres, så skal hele kroppen i sving. Hemmeligheden ved Pia Boysens måde at arbejde med børnene på er krop og leg:

”For eksempel kan jeg lade dem trække tov når de skal synge en lang frase. Jeg siger de skal forsøge at vælte mig og trække tovet ind i deres navle, og det åbner deres krop, så de spontant får de rigtige vokale indstillinger,” fortæller Pia Boysen.

Hun bruger solmisation som et musikalske redskab i sin undervisning af korbørn. Her er hver tone i skalaen repræsenteret af et håndtegn, og med dette system kan de mindre børn let komme i gang med at synge trestemmigt uden at kunne læse noder: En gruppe synger en kendt sang, og to andre grupper følger henholdsvis højre og venstre hånd som viser en over- og understemme.

”Børnene synger renere når de bruger kroppen og synger med solmisationstegnene - de danner konkret deres egen tone med hænderne, og de elsker det! De synger lige gerne klassiske og rytmiske sange. Da vi kom tilbage efter påskeferien, plagede de om at få lov til at synge salmen ’Hil dig frelser’ igen. Børn går simpelthen efter kvalitet,” mener Pia Boysen.

Børnekormetodik og direktionsteknik
Alt dette har hun beskrevet i tre bøger, ”Børnekor med poesi og bevægelse”, sammen med en anden af Børnekorakademiets lærere, Margrete Enevold.

På Børnekorakademiet får deltagerne mulighed for at træne de to pædagogers metoder til at få børnene til at lukke op for stemmen og blive glade for at udtrykke sig i sang. Samtidig underviser Peter Hanke i en mere klassisk direktionsteknik og i det musikalske lederskab.

”Og på den måde supplerer vi hinanden rigtig godt,” siger Pia Boysen.

Børnekorakademiet har holdt et par masterclasses med god tilslutning i efteråret, og i foråret 2013 starter et egentligt studieforløb for 10 børnekordirigenter som efter planen skal ende med at få en mastergrad i børnekorledelse.

Dirigenten ud af ensomheden
Børnekorakademiet stiler således mod at kunne give en certificeret uddannelse, men det er også tænkt som et forum hvor erfarne korledere kan komme ud af deres ensomhed og ind i et fagligt fællesskab.

”Dirigenten har pr. definition rollen som den stærke og overlegne, den der ved bedst; men det kan med tiden føre til at man bliver blind for sine egne dårlige vaner,” siger Peter Hanke.

”Det kræver mod at møde op på akademiet med sine egne korsangere og lade sig undervise foran dem. Vi arbejder konstruktivt med at pille dirigenten ned fra piedestalen, for han eller hun skal selvfølgelig ikke miste autoritet, men til gengæld skal koret inddrages mere i arbejdet. Det er børn i øvrigt rigtig gode til; de stiller en masse undrende spørgsmål, mens voksne kormedlemmer generelt er mere tilbageholdende.”

Stort behov for børnekordirigenter
Børnekorakademiet er sammen med Voces Academy støttet af Statens Kunstråd, Augustinus Fonden og Kapelmesterforeningen, og i første omgang kan det altså modtage 10 studerende. Men der er allerede mange på venteliste, og behovet er enormt, kan Pia Boysen og Peter Hanke konstatere ud fra den modtagelse akademiet har fået.

”Børn er så åbne og modtagelige for al musik, og det er synd at man så mange steder spiser dem af med en undervisning der slet ikke inkluderer klassisk musik. Alle børn fortjener også at opleve glæden ved at synge sammen. Korsang udvikler dem på så mange forskellige områder; fra tekstforståelse og sprogbehandling til koncentration, disciplin, samarbejde og performance.”

”Derfor er det vigtigt at vi får uddannet flere børnekorledere, og der er jo også masser af arbejde på området,” fastslår Pia Boysen og Peter Hanke og håber på at Børnekorakademiet kan vokse sig stort og levedygtigt de næste år.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

På www.bornekorakademiet.dk kan man se hvordan Pia Boysen arbejder med børnene.

Kommentar fra Ulla Jerg:

Tak for det fantastiske initiativ. 
Ja, der har i mange år manglet børnekorledere og også opmærksomhed omkring børnekor i det hele taget. Heldigvis tog kirkerne over, hvor mange folkeskoler opgav skolekorene, og musikskolerne ikke så sig i stand til at tage over, hvor skolerne slap. 
Mads Bille har jo i Herning gjort et stort arbejde for børnekorene, så helt uden opbakning og uddannelse har der ikke været, men der er plads til meget mere fokus på dette enestående felt. Det bude være en selvfølge, at alle børn fik chancen for at synge i kor, hvor der er så mange ekstra gevinster at hente både socialt, sprogligt, musikalsk o.a. Held og lykke med arbejdet. jeg følger det gerne på sidelinjen.

Kommentar fra Merete Westergaard:

Hvor er det godt, at I gør det !!

Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.