Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Fødselsdagskoncerter for Svend Hvidtfelt Nielsen

Oprettet:
26-02-2018
Beskrivelse:

I to portrætkoncerter fejres komponisten Svend Hvidtfelt Nielsen som fylder 60 i marts. Den 4. marts spiller Århus Sinfonietta, akkordeonist Bjarke Mogensen og Jutlandia Saxofonkvartet i Musikhuset Aarhus. Og den 18. marts spiller Athelas Sinfonietta dirigeret af Henrik Vagn Christensen på Johan Borups Højskole i København.

Svend Hvidtfelt Nielsen har skrevet både solostykker, symfonier, operaer, korværker og kammermusikalske værker for ensembler i så godt som alle størrelser. Hans musik er opført over hele verden, og han har fået en række legater og præmieringer for sin musik gennem årene. Samtidig virker han som organist, underviser på Musikvidenskab ved Københavns Universitet og er optaget af musikteoretisk forskning.

Edition S har interviewet Svend Hvidtfelt Nielsen i anledning af den runde dag. Her forklarer den ’modne’ komponist hvordan hans musik har udviklet sig:

”Der sker det samme for mig, som er sket for alle de andre gamle komponister. Jeg kan huske, at vi i 80’erne grinede meget af, at Lutoslawski og Penderecki begyndte at skrive nogle relativt tonale værker. Jeg er også begyndt at tænke, at det ikke er mig, der skal skrive de meget vanskelige ting længere. Jeg vil hellere skrive noget, som jeg selv synes er mere iørefaldende. Det er stadig meget kontrapunktisk, men det dissonerer ikke så meget. Så jeg er faldet af på den. Det er én stor afmatning!” siger han grinende.

Som ung komponist var Svend Hvidtfelt i langt højere grad optaget af, hvordan hans musik passede ind på scenen for ny musik. ”Det er klart, at når man prøver at slå igennem som komponist, vil man gerne skrive musik, som den man hører omkring sig, og som matcher netop dette specifikke miljøs idé om et standende ’udviklingsniveau’, ” fortæller han.

I dag vil han hellere skrive den musik, han selv gerne vil høre, og har i løbet af årene udviklet sin egen stil: ”Jeg kan jo se, at der er mange ting, jeg gør igen og igen, og hvis man gør den samme ting tilstrækkeligt mange gange, så er det pludselig en stil,” ræsonnerer han, og når frem til at den Hvidtfeltske stil blandt andet er båret af små melodiske figurer, som han bruger igen og igen, udpræget polyfoni, og ofte en bevægelse hen mod en kerne af stilhed, som får en vigtig plads i værkerne. ”Jeg holder meget af pauser, jeg elsker stilhed,” fortæller han, og fortsætter: ”Noget af min musik bygger simpelthen op til at gøre plads til stilheden. Derfor er det nogle gange sådan, at det larmer rigtig meget i starten af et værk, for så er det så meget desto dejligere, når det holder op.”

Udviklingen kan også spores i programmet for portrætkoncerterne der rækker tilbage til 1997 med saxofonkoncerten 'Ghostlands' som opføres af Århus Sinfonietta og Jutlandia Saxofonkvartet. Hvidtfelt beskriver selv værket som "ret brutalt".

I den modsatte ende af skalaen, både hvad angår udtryk og årstal, ligger værket 'Alt imens (sommeren uafvendeligt går på hæld)', en lille vemodig sang for klaver og ensemble skrevet til Athelas Sinfonietta i 2017 i anledning af den forestående portrætkoncert.

Et andet nyt værk, 'Begyndelser Og…' skrevet til Århus Sinfonietta beskrives således af komponisten:

"'Begyndelser Og...' består af to satser, der kan spilles separat. Stemningen i den første sats, 'Begyndelser', er lyrisk og vemodigt, og så er der en fornemmelse af, at det starter forfra igen og igen - det er en masse ansatser. 

Inspirationen kommer blandt andet fra et stykke i filmen Youth, som starter med en lille violinsolo med masser af pauser. Motivet fra violinsoloen går igen i andensatsen 'Og...', men fuldstændig fordrejet. Hvor 'Begyndelser' er en sats i sarte nuancer, er 'Og...' firkantet, larmende og brutalt – en stor metalmaskine.”

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

To portrætkoncerter

Søndag den 4. marts kl. 15, 'Ghostlands' med Århus Sinfonietta i Musikhuset Aarhus - se Facebook
Efter koncerten inviterer Dacapo Records og Århus Sinfonietta til fødselsdagsreception. 
Søndag den 18. marts kl. 16, 'Alt imens man blev 60' med Athelas Sinfonietta  på  Johan Borups Højskole - se hjemmeside
Efter koncerten inviterer Edition·S og Athelas Sinfonietta til fødselsdagsreception.

Læs interview på Edition S

Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.