Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Dydig blokfløjte møder avantgardejazzen

Oprettet:
12-02-2013
Beskrivelse:

Blokfløjte? Den er da til renaissance-, barok- eller måske moderne kompositionsmusik. Jo, men den kan altså også bruges til jazz og fri improvisation. Blokfløjtenisten Louise Hjorth Hansen, som er en af årets Sonning Stipendie-modtagere, har ikke lyst til at blive sat i bås med sit instrument; og i en koncertrække på spillestedet Mayhem på Nørrebro fra 28. februar til 14. marts viser hun nogle af blokfløjtens mindre kendte sider frem.


Louise Hjorth Hansen er uddannet blokfløjtenist fra Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg hvor hun tog kandidateksamen i sommeren 2011 med topkarakter. På konservatoriet spillede hun selvfølgelig en masse barokmusik, men hun blev også vældig inspireret af sine medstuderende på jazz-linjen og begyndte at lave musik sammen med nogle af dem.

”Jeg investerede i en guitareffektpedal, og så fik jeg pludselig en hel masse nye lyde forærende,” fortæller hun og nævner ekko, loop og distortion (forvrængning) – ikke just noget man normalt forbinder med klassisk musik.

Effekterne blev brugt i en fri leg med instrumentet. Hun lærte sig at improvisere og spille musik hvor der enten ingen regler er, eller måske kun få aftalte guidelines til en overordnet form. Og det gav hende en ny fornemmelse af samhørighed med de andre musikere – ”man lytter og mærker hinanden på en helt anden måde end når man spiller efter noder,” siger hun.

Et prik til publikum
Louise holder skam stadig af især tidlig og sen barokmusik og spiller det gerne til koncerter, men ofte har hun lyst til at prikke lidt til publikum og vise dem sider af musikken som de ikke lige forventer.

”Jeg begyndte på et tidspunkt at kede mig ved musikken fra højbarokken, og sammen med elguitaristen Lars Pilgaard har jeg arbejdet med at udvikle stilen til et nutidigt udtryk. Det blev til en serie semi-improviserede eksperimenterende elektroniske fortolkninger af barokmusik som vi sætter over for ’swingende’ barokmusik spillet på den mere traditionelle måde,” fortæller Louise.

Hvis man har lyst til at få sådan et lille puf væk fra de vante klassiske former og møde barokmusikken i en nutidig ramme, så kan man for eksempel møde op i Hans Egedes Kirke i København eller i Vor Frelser Kirke i Esbjerg ved koncerter i maj. Datoerne kommer snarest på hjemmesiden louisehjorth.dk/events

Klassisk musik kan blive for stilrent
Louise Hjorth Hansen sætter ofte moderne musik på programmet sammen med det ældre repertoire, og her er udtrykket tit ret ekstremt – nogle mener endda grimt.

”Men det gør egentlig ikke noget, det vigtigste er at folk bliver berørt. Jeg synes godt klassisk musik kan være for stilrent og har ikke lyst til altid at gå efter den laveste fællesnævner,” siger Louise. Hun har også gjort det til en vane at introducere den musik hun spiller, for så bliver det nemmere at lytte til den, mener hun.

Klassisk musiker på den rytmiske scene
Ved koncertrækken fra den 28. februar til den 14. marts som hun har kaldt ’Nonfigurativt’, tager Louise skridtet fuldt ud og spiller fusionsmusik på undergrunds-spillestedet Mayhem på Nørrebro. Her har hun slået sig sammen med både jazz-, klassiske og computermusikere.

”Jeg vil vise musikken som den helhed den er. Der er ingen bås at sætte musikken i. Rytmisk eller klassisk - vi arbejder forskelligt med tingene, men musikken, udtrykket og målet er det samme,” siger hun. Titlen Nonfigurativt henviser til den abstrakte kunst som ikke kan sammenlignes med noget der konkret findes.

I koncertrækken kan man møde Louise i tre forskellige musikalske sammenhænge:

The d`Heudieres/Hjorth Duo
Sammen med den fransk/engelske computermusiker og klassiske komponist Louis d`Heudieres spiller hun improvisationer, nykomponerede kompositioner (bl.a. musik som Louis d`Heudieres selv skriver til duoen) både for soloblokfløjte og blokfløjte med elektronik og effekter, og velklingende klassisk musik udsat for elektro-improvisatioriske fortolkninger.

Duoen har spillet på adskillige undergrunds-venues for eksperimenterende og nykomponeret musik i London, bl.a. til en af de månedlige Edge Music London-events, som også blev live transmitteret på Shoreditch Radio, London.

28.02.: Mayhem, Ragnhildgade 1, Nørrebro, kl. 20.00

04.03.: Syddanskmusikkonservatorium, Esbjerg, Store sal kl. 19.30

05.03.: Syddanskmusikkonservatorium ,Odense, Minisalen kl. 17.00

DorZet
DorZet består af Morten Pedersen, jazzklaver, og Louise Hjorth Hansen, blokfløjter og live electronics.

Duoen blander kompositioner fra barokken, fri improvisation, egne kompositioner og moderne klassisk musik til at skabe et unikt musikalsk univers hvor alt er tilladt, og de genremæssige grænser bliver nedbrudt.

Duoen har tidligere spillet til Copenhagen Jazz Festival.

07.03.: Mayhem, Ragnhildgade 1, Nørrebro, kl. 20.00

Hjorth/Pilgaard
Sammen med Lars Beck Pilgaard, elguitar, spiller Louise Hjorth Hansen på amplificerede blokfløjter med effekter.

Duoen forsøger at skabe en nutidig og fri fortolkning af musik fra 1700-tallet på de moderne efterkommere af instrumenter som netop også fandtes i barokken. Hør for eksempel en elektronisk semiimproviseret udgave af Corellis kendte La Folia-variationer.

14.03.2013: Mayhem, Ragnhildgade 1, Nørrebro, kl. 20.00

Modtager af Sonning-stipendium 2013
I januar modtog Louise Hjorth Hansen en dejlig anerkendelse af sit arbejde i form af et stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond på 60.000 kr.

Stipendiet har hun tænkt sig at bruge til fortsatte studier af moderne musik hos Julien Feltrin på Royal College of Music i London hvorfra hun debuterede i 2012 med højeste udmærkelse.

Og så skal samlingen af blokfløjter udvides, blandt andet med en dobbelt basfløjte af instrumentbyggeren Peatzold (se Pernille Petersen spille på sådan en i artiklen Fløjte, stærekasse eller orgelpibe?)

Her forbereder Louise Hjorth Hansen sig til sin diplomeksamen på Royal College of Music. Hun spiller Ausser Atem (Åndeløs) skrevet af Moritz Eggert i 1994.

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.