Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

DiamantEnsemblet fylder 10 år

Oprettet:
22-08-2013
Beskrivelse:

DiamantEnsemblet er på mange måder et usædvanligt kammerensemble: Det består af både blæsere og strygere, og det er finansieret af en privat sponsor og en statsinstitution; Siemens og Det Kongelige Bibliotek. Idémand og kunstnerisk leder, oboisten Max Artved, er mildt forundret og selvfølgelig begejstret over at DiamantEnsemblet i år kan fejre 10 års jubilæum: "Det var en drøm der gik i opfyldelse, og sponsorsamarbejdet har vist sig at være helt igennem positivt," siger han.

Af Marianne Ryde


DiamantEnsemblet. Navnet er ikke det rene pral – det hentyder nemlig til stedet hvor de 10 musikere holder til; Det Kongelige Biblioteks bygning, Diamanten. Det var også her det hele startede.

Max Artved skulle spille i Diamantens fremragende koncertsal med DR's blæserkvintet og havde inviteret en strygekvartet og en kontrabas med for at få et større repertoire og en mere varieret lyd. Det kom der en rigtig fin koncert ud af, og efter den fik han lyst til at give det udvidede ensemble et mere permanent liv.

"Men 10 mennesker er for mange til at man kan få et anstændigt honorar for at spille i musikforeninger og andre steder hvor kammermusikken normalt lever sit liv. Her får de jo ikke et større budget fordi der kommer flere musikere ad gangen," konstaterer Max Artved.

Det Kongelige Biblioteks musikproducent Bette Thomas blev hurtigt tændt på idéen om at gøre det blandede kammerensemble til en slags husorkester i Diamanten, men også hun manglede økonomien til det. Så Max Artved måtte tænke 'ud af boksen' som man siger.

"På det tidspunkt havde jeg lige spillet til Salzburg-festspillene med DR SymfoniOrkestret. Og til en af koncerterne havde Siemens sponsoreret laptops til nodepultene fordi vi skulle spille i meget dæmpet belysning. Jeg havde også bemærket at Siemens var sponsor på en Beethoven-festival i Bonn, så jeg tænkte at Siemens var et godt sted at starte, og med direktionskonsulent på Det Kongelige Bibliotek, Anette Faaborgs kompetente hjælp fik vi skrevet en ansøgning."

Siemens får enormt mange af den slags henvendelser, så det var allerede stort at det vordende DiamantEnsemble overhovedet blev indbudt til møde med virksomheden. Og da der i sidste øjeblik inden åbningskoncerten kom et ja til i første omgang fire sæsoner, var begejstringen til at tage og føle på.

Offentligt-privat samarbejde, også om kultur
Siden er der altså gået hele ti sæsoner hvor DiamantEnsemblet har spillet en koncert om måneden, nogle af dem sammen med indbudte solister i sværvægtsklassen, blandt andre Leif Ove Andsnes, Olli Mustonen, Vilde Frang og Nikolaj Znaider. Solistkontakterne er i høj grad resultat af Max Artveds personlige netværk og i øvrigt muliggjort af yderligere fondspenge fra Beckett-Fonden, Oticon Fonden og Knud Højgaards Fond.

Max Artved indrømmer at han til at begynde med var lidt i tvivl om det hensigtsmæssige i at blande kunst og kommercialisme. Men tvivlen er manet i jorden efterhånden som samarbejdet med Siemens har foldet sig ud.

"Siemens rummer masser af kreative kræfter, og de arbejder hårdt for at skabe den højeste kvalitet - akkurat som os," siger han og tilføjer smilende: "De tjener bare mere på det."

Virksomheden blander sig absolut ikke i de kunstneriske valg. Til gengæld skaffer den faktisk et nyt publikum, for Siemens råder over 100 billetter til hver koncert, og de bliver altid revet væk. Især den festlige nytårskoncert er populær. Ud over de reserverede billetter får virksomheden også en særlig koncert en gang om året et sted efter deres eget valg.

"Faktisk er det Siemens' medarbejdere, der har presset på for at sponsoraftalen blev forlænget ud over de fire år," fortæller Max Artved. "Ideelt synes jeg at kulturen burde støttes af staten, men vores erfaring med sponsoratet er kun positiv," konkluderer han.

Musik fra Det Kongelige Biblioteks gemmer
Siemens blander sig ikke i ensemblets repertoire. Det gør husværterne heller ikke, lige bortset fra at de af og til kommer med et værk fra Det Kongelige Biblioteks arkiver som de synes det kunne være sjovt at høre.

Ellers har DiamantEnsemblet i første omgang spillet alt det de rigtig gerne ville, som Max Artved siger.

"Men vi kan jo ikke spille Mozarts obokvintet hvert år! Nu skal vi til at være mere kreative. Vi bygger for eksempel nogle programmer op hvor vi lader os inspirere af Chaplin-film. I vores midte har vi en dygtig arrangør, cellisten Øystein Sonstad, og i denne sæson sætter vi spot på ham med koncerten 'Limelight' hvor han har valgt aftenens program."

Det kan også være solistvalget der bestemmer programmet. Akkordeonisten Bjarke Mogensen havde for eksempel et nyt repertoire med. Og her i jubilæumssæsonen får DiamanEnsemblet besøg af tenoren Julian Prégardien som skal synge Schuberts første lied-cyklus 'Die Schöne Müllerin' med et akkompagnement arrangeret af Wolfgang Renz.

Fremtiden er klassisk
Hvad så med de næste 10 år?

"Vi håber på at ensemblet kan fortsætte nogle sæsoner endnu," siger Max Artved.

"Nu var blæserkvintetten jo udgangspunktet for DiamantEnsemblet, så vi var i forvejen godt sammenspillede. I de næste år kunne vi tænke os at sætte mere fokus på strygekvartetten og gøre den til en fast institution i dansk musikliv."

Gennem de 10 år har der selvfølgelig været skiftet ud på nogle af posterne, men Max Artved er ret sikker på at DiamanEnsemblet kan holde sammen.

"Det er en stor fordel at vi har så faste rammer. Mange kammerensembler har problemer med at finde et niveau for antallet af koncerter og koncertsteder der passer alle medlemmerne, men det ligger jo helt fast for os," siger han.

Max Artved er i øvrigt også fuld af fortrøstning for den klassiske musik.

"Det er ikke mere en lukket klub som har svært ved at få nye medlemmer. Vi har som sagt en høj stjerne hos Siemens' medarbejdere, og vi ser mange unge til vores koncerter. Vi har et særligt tilbud til dem med studiekort – de kommer gratis til vores Students Only-koncerter. Men jeg har også bemærket at der kommer flere unge mennesker til DR's koncerter. Jeg tror simpelthen det er en trend at søge kvaliteten og fordybelsen frem for det hurtige og overfladiske. Og det finder man blandt andet i den klassiske musik."

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Max Artved
Siden sin solistdebut i 1990 har Max Artved været solo-oboist i DR Radiosymfoniorkestret, og han er et kendt ansigt på den danske musikscene.

Han har indspillet flere cd'er og optrådt som solist med Helsingborgs Symfoniorkester og DR Radiosymfoniorkestret.

I 2012 blev han ansat som træblæserprofessor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

DiamantEnsemblets øvrige musikere
Alle musikerne i DiamantEnsemblet er kendt fra andre sammenhænge, bl.a. DR Symfoniorkestret, Det Kongelige Kapel, Sjællands Symfoniorkester, DR UnderholdningsOrkestret og Det Norske Kammerorkester.



Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CRMF-Lute-18.405.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.