Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


Banner_link2:
-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

Debut med overraskelser

Oprettet:
08-08-2017
Beskrivelse:

Den 23. august åbner pianisten Elisabeth Nielsen efterårets debutsæson med en koncert som giver traditionen et kærligt spark bagi. Der er kun ét værk på programmet, Schumanns ’Carnaval’, men Elisabeth har sørget for at værket får en helt ny dimension. Hun har ladet to moderne komponister fabulere videre over det og give et bud på hvordan det kunne have lydt hvis Schumann havde skrevet det i dag.

Af Marianne Ryde

Elisabeth Nielsen afslutter den 23. august sine klaverstudier på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en debutkoncert. Som de fleste solistklassestuderende har hun allerede gang i en omfattende karriere som pianist - hun er prisvinder ved flere konkurrencer og optræder jævnligt ved festivaler og andre anledninger rundt omkring i verden.

”Jeg har mange gange spillet koncerter med et traditionelt program; hen over sommeren blandt andet i Rom, i Tyskland og på Bornholm, og jeg spiller gerne de traditionelle klassiske værker. Men netop til min debutkoncert synes jeg det er vigtigere at vise hvem jeg er som kunstner - og give publikum chancen for at opleve noget helt nyt,” siger hun.

Idéen til at tage Schumanns romantiske musik og føre den ind i en moderne kontekst opstod da hun under sine studier på musikuniversitetet i Wien kom i kontakt med komponisten Elias Spricht fra det elektro-akustiske miljø. Han står sammen med sin partner, komponisten og performeren Roman Grygoriv, for de elektroniske indslag i @arnaval som Elisabeth har kaldt sin debutkoncert.

Pudsigt nok er de to komponister begge fra Ukraine hvor hendes mor voksede op, så ved at samarbejde med dem føler hun også at hun kommer tilbage til sine rødder.

”Det er et stort privilegium at være vokset op i Danmark og ikke i det mere konfliktfyldte Ukraine, og jeg vil gerne bidrage til en kulturudveksling mellem de to lande,” siger hun.

Carnaval som var det skrevet i dag

I vore dage står Schumanns Carnaval ofte på pianisternes koncertprogram, men da værket udkom i 1835, var der faktisk ikke nogen som havde lyst til at spille det i sin helhed. Det lignede nemlig ikke rigtig noget man kendte. Med sine 21 satser uden nogen umiddelbar sammenhæng er det bare en samling musikalske skitser, blandt andet af commedia dell’arte-figurerne Harlekin og Columbine og forskellige virkelige personer fra Schumanns tid.

F.eks. viser de to satser Eusebius og Florestan to sider af Schumann selv, den indadvendte og den mere frembrusende. I satsen Estrella møder man Schumanns forlovede på den tid, Ernestine von Fricken, og satsen Chiarina er en beskrivelse af Clara Wieck som senere blev hans hustru. Også musikalske personer som komponisten Chopin og violinistvirtuosen Paganini har Schumann spiddet musikalsk - Chopin var i øvrigt ikke begejstret.

Skjult for den uindviede lytter er der dog et samlende element, nemlig de fire toner A, Es, C og H. Bogstaverne danner ordet Asch, det tyske navn for den tjekkiske by hvor Ernestine voksede op, og samtidig en kode for komponistens eget navn, Robert Alexander Schumann.

Carnaval var altså for moderne og mystisk til sin egen tid, og det er netop den fornemmelse af noget helt anderledes Elisabeth vil prøve at genskabe til sin debutkoncert. Hun har ladet de to komponister arbejde videre med det musikalske materiale, og i løbet af den time koncerten varer, hører man det oprindelige værk afbrudt af deres bud på en mere nutidig fortolkning af det.

Den ene komponist vil som en repræsentant for den tilbageholdende figur Eusebius styre den elektroniske bearbejdning af lyden bag scenen, og den anden er som Florestan med i forreste række og bidrager med sin cello.

Elisabeth spiller både på det fine koncertflygel og på et lille legetøjsflygel med en mere primitiv klokkelyd som egner sig perfekt til elektronisk bearbejdning. Og uden at det bliver noget teater- og udstyrsstykke vil hun gennem koncerten påtage sig rollerne som de kvindelige personer i Carnaval, Clara og Ernestine.

Det hele er blevet filmet ved to sessions og sat sammen til en video der følger musikken og projiceres op på orglet i konservatoriets koncertsal.

Cd med det originale værk

Publikum får nok noget af en overraskelse når de hører Elisabeths version af Carnaval - og det er jo egentlig også meningen. Man må gerne få den samme fornemmelse som Schumanns samtidige havde da de hørte værket første gang, tænker Elisabeth.

Vil man høre hende fortolke Schumanns 'Carnaval' i den originale version, kan man købe en cd hvor hun spiller værket sammen med 32 variationer i c-mol af Beethoven og Carl Nielsens Chaconne opus 32. Cd’en er produceret af tonemester Daniel Davidsen (læs artikel her) på pladeselskabet Danacord og udkommer netop på dagen for debutkoncerten. Elisabeth har selv produceret både booklet og cover.

”Det er så vigtigt for mig at give min musik videre med hele min person. Jeg nøjes aldrig med at spille, men præsenterer også musikken i ord og billeder. Debutkoncerten er ikke en eksamen - den skal give publikum en oplevelse og formidle nogle følelser. Derfor er det vigtigt at de også møder kunstneren bag flyglet.”

 

FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Foto: Malle Madsen

@ARNAVAL - Elektroakustiske scener over fire toner

Onsdag den 23. august kl. 19:30 i Konservatoriets Koncertsal, Julius Thomsens Gade 1
Gratis adgang

Medvirkende

Elias Spricht, komponist, live electronics

Roman Grygoriv, komponist/performer

Professor Wolfgang Musil, Wien, live electronics

Maria Volkova VJ og videokunstner, Ukraine

Jake J. James, England, instruktør og videokunstner

Bjørk, lille pige på klaver

DKDM 

Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/Tivoli-maj-august-sommerklassisk-side-2018.356.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.