Kontakt os
twitter.png
facebook.png
blog.png
intstagram.png
Nyheder om klassisk musik direkte i din mailbox

Optakts nyhedsmail udkommer 2-3 gange om måneden med nyheder om klassisk musik i hele landet og for hele landet.

Nyhedsbrevet er gratis. Modtagere får blandt andet tilbud om koncertbilletter med rabat og mulighed for at deltage i konkurrencer.


-til den klassiske musik
logo-optakt.png
Titel:

”Folk gider godt høre klassisk musik - man skal bare spørge”

Oprettet:
16-11-2017
Beskrivelse:

Hvad gør man som konservatoriestuderende når man ikke synes der er sammenspil og kammermusik nok i undervisningen? De studerende på Syddansk Musikkonservatorium i Esbjergs klassiske linje har taget sagen i egen hånd og skabt ’Det Klassiske Kollektiv’. Sammen har de bygget et koncertrepertoire op og arrangeret en turné med musik skrevet for eller tilpasset deres specielle instrumentsammensætning. Og det er på alle måder en god forberedelse på det liv der venter efter konservatoriet.

Af Marianne Ryde

Der er omkring 20 studerende på Syddansk Musikkonservatoriums klassiske linje. Tilsammen danner de ikke ligefrem den ideelle kammermusikgruppe; pianister og sangere er i overtal, og der mangler strygere og blæsere. Men spille sammen, det vil de, både fordi det er sjovt, og fordi det efter al sandsynlighed er det deres arbejdsliv kommer til at handle om.

Sanger Ida Marie Jessen fortæller:

”Det startede sidste år med at nogle af os blev enige om at stable en turné på benene. Vi fandt noget repertoire som kunne bruges med enkelte omfordelinger på stemmerne, og begyndte at ringe rundt til kirker og skoler for at høre om de kunne være interesserede i at vi kom og spillede. Det kunne de i høj grad, og nu har vi så etableret foreningen ’Det Klassiske Kollektiv’ som alle klassiske studerende på SDMK kan blive medlem af.”

Det er som sagt ikke let at finde repertoire til den specielle gruppe, så der bliver brugt meget tid på at arrangere forskellige stykker.

”Klassisk musik opfattes ofte som en meget statisk ting, men det behøver det ikke være,” siger den ene af kollektivets klarinettister, Mathilde Schelin.

”Når komponisten skrev for en specifik gruppe instrumenter, var det måske fordi det var netop de instrumenter han havde til rådighed. Men det betyder jo ikke at musikken ikke kan omformes og fortolkes på en anden måde. Vi prøver at være lidt mere frie og ikke tage det så tungt hvad der lige står i noderne.”

Flere af kollektivets medlemmer har også fået blod på tanden til selv at skrive musik for gruppen, og i år har de desuden inviteret komponiststuderende fra konservatoriets Odense-afdeling til at bidrage. På den måde bliver koncerten et spændende mix af ny og gammel musik spillet af forskellige instrumentsammensætninger.

Det’ også for børn

Når de unge konservatoriestuderende på den måde tager sig tid til at spille sammen og arrangere koncerter ved siden af det almindelige studiearbejde, er det også fordi de vil give deres egen glæde ved musikken videre og ’holde den klassiske musiktradition levende, konkret og vigtig’, som de formulerer det.

”Man føler sig lidt som en uddøende race når man spiller klassisk musik, for der er ikke mange yngre som lytter til det mere. Men noget af det mest givende ved vores turnéer har faktisk været de koncerter vi har spillet for børn; de er jo ligeglade med hvad det er for en genre,” fortæller pianisten Karin Jakobsson.

De første børnekoncerter var dog ikke nogen succes. Børnene kunne ikke rigtig sidde stille, det var enormt svært at holde deres interesse fanget. Men så fandt nogle af musikerne på at lade musikken være en del af en historie de havde skrevet til lejligheden. Og så vendte billedet fuldstændig - børnene var tryllebundet og fulgte intenst med, selv om musikken ikke rigtig lignede noget de kendte i forvejen.

”Det var vildt at opleve deres reaktioner, og vi er helt overbeviste om at det er den måde man skal formidle klassisk musik til børn,” siger Karin.

Klassisk musik behøver ikke være stillesiddende

Det er vigtigt for Det Klassisk Kollektiv at nå børnene, men gruppen har lige så meget fokus på det voksne publikum og arbejder også med hvordan musikken skal serveres for dem.

”Der er jo meget vane og tradition i den klassiske koncert. Det kan hurtigt blive det samme man gør hver gang. Man følger en norm - sådan er den klassiske koncert bare - men sådan har det jo ikke altid været. Renæssancemusik har f.eks. ofte været dansemusik, og rigtig meget klassisk musik er slet ikke stillesiddende,” siger Mathilde, og Karin fortsætter:

”Hvilke numre skal introduceres, hvordan er den gode overgang, hvordan skaber man en fed effekt, og hvordan kan man få det visuelle med? Det kan vi sagtens blive bedre til, og vi har også talt om at vi måske skulle have en instruktør med næste år til at stå for det visuelle.”

Også rytmiske indslag og improvisation kommer på gruppens repertoire, ligesom de i vid udstrækning forsøger at spille uden noder.

”Det er vildt fedt når den mur ud mod publikum bliver fjernet. I et af numrene står vi i en rundkreds i starten af nummeret, og det giver en helt anden følelse når vi kan se hinanden, og publikum kan se hvordan vi får øjenkontakt og begynder at svare hinanden,” siger Ida.

De tre kollektivister er ikke i tvivl: Det er sådan man får den klassiske musiktradition til at leve videre.

”Folk vil gerne høre klassisk musik. De ved bare ikke hvor de skal gå hen for at møde den, hvad skal de vælge at lytte til, og hvor de skal begynde. Det er fedt at kunne vise hvor mange forskellige genrer der er. Klassisk musik er jo ikke kun Vivaldi og Mozart. Det dækker over så meget forskelligt. Og det er det sjove ved det klassiske kollektiv at vi kan vise den bredde,” siger Mathilde.

Årets turné er overstået, men i løbet af de næste semestre vil en ny blive bygget op. Og denne gang planlægger kollektivet at headhunte komponiststuderende både fra Århus, Odense og København til at skrive musik til dem.


FB Share:
Antal: 0, Gennemsnit: 0
  1. Kommentar
  1. E-mail
  2. Navn
Fakta:

Det Klassiske Kollektiv

Følg dem på Facebook 

I juni fik Det Klassiske Kollektiv Dansk Musiker forbunds Entreprenørskabspris på 10.000 kr. Læs mere

Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/KlassiskeDage2018.401.aspx
Link:
/CPH-soloist-okt18.400.aspx
Link:
/Nyhedsbreve-_
Link:
/DKDM-okt-nov18.403.aspx
Link:
/Annoncer
Link:
/Trinitatis-Mozart.391.aspx
Link:
/Verdi-Borksand.402.aspx

TILMELD NYHEDSBREV

newsletter-open-icon-grey

twitter
facebook
blog
intstagram

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.