Børn spiller billeder

22.06.09

Eksamen for en konservatoriestuderende behøver ikke kun handle om selv at præstere; den kan også gå ud på at få andre til det. Birgitte Antonius afsluttede i juni 2009 sit musikformidlingsstudium på Esbjerg Musikkonservatorium med en koncert hvor børn opførte et musikdrama de selv havde komponeret, med inspiration fra to billeder af den finurlige danske maler Otto Frello.

Af Marianne Ryde

Det startede flere måneder før eksamen med at Birgitte "overtog" en 3.-klasses og en specialklasses musiktimer. Med sig havde hun kun nogle billeder af Frello og en enorm lydhørhed; ingen nedskrevet eller indspillet musik og ingen faste planer.

Børnene blev i første omgang sat til at dramatisere Frello-billederne - uden lyde, bortset fra dem man kan lave ved at klappe sig på lårene, trampe, hviske osv. Så fik de instrumenter: forskellige fløjter, trommer, klokkespil, rasler og keyboard, og derefter skulle de i gang med at give deres drama og forskellige sindsstemninger en musikalsk form.

"Det hele tog udgangspunkt i børnenes tanker og ideer, og dem havde de masser af," fortæller Birgitte.

Alle ideer kan bruges
Der bliver ikke sorteret i ideerne undervejs, men Birgitte arbejder nænsomt med dem og viser børnene hvordan man kan sætte dem sammen til en musikalsk form - med ekko, varierede gentagelser, stigende og aftagende styrke, op- og nedadgående bevægelser osv.

Indimellem spiller hun selv forskellige stykker på klaver eller cd for at inspirere børnene. De bliver fx præsenteret for Ravel, Debussy og Grieg som alle har skrevet stemningsmættet og programmatisk musik. Hun får også et par musikskoleelever til at deltage. De akkompagnerer et af numrene, og en klaverelev komponerer et lille stykke som underlægning til et billede. Resultatet bliver en hel koncert bestående af børnenes musik og dramatiske indslag, og de er pavestolte.

At skabe koncerten i stedet for at gå til den
Eksamen blev på den måde også børnenes ansvar, og de gik vældig op i det. Så de var lige så glade som Birgitte over det 12-tal hun scorede. Og censors begrundelse var netop at det var musikundervisning på børnenes præmisser; at børnene havde ejerskab til produktet.

For Birgitte er der heller ingen tvivl om at det er et godt koncept hun har fat i.

"Børnene var så engagerede og glade, de var alle sammen med, også drengene som ofte er svære at få til at sidde stille og lytte. De skal bare have plads til deres larmende lyde og skøre ideer!"

"En meget indelukket pige fik en vigtig rolle med at spille en uhyggelig lyd på keyboardet, og hun voksede flere centimeter. Det var også helt tydeligt at formen appellerede til de vanskelige børn. De havde let ved at slippe jordforbindelsen og kaste sig ud i et fantasifuldt drama."

Birgitte håber at hun senere kan "sælge" konceptet til musikskoler og folkeskoler.

"Det er fint at spille koncerter for børn, men jeg tror de bliver meget mere modtagelige for musikken når de selv har prøvet at skabe den."

Se Otto Frellos billeder

Se hjemmesiden for VMK, konservatoriet for musik og formidling
 

Send en kommentar til denne artikel

Optakt forbeholder sig ret til at sortere i kommentarerne.

*Navn:
*E-mail:
*Kommentaren gælder artiklen:
*Kommentarfelt:
Beklager, denne CAPTCHA er ikke mulig for syns hæmmede.